Last update: ThLic. Mgr. Lenka Makovcová Demartini, Ph.D. (23.01.2024)
The seminar aims to develop academic skills concerning the themes belonging to Christian history, culture, and art (including the methodology of writing academic theses). Basic reading and communicative skills in English are required.
ATTENTION! For the academic year 2023/24: the syllabus, teaching materials, and course requirements are identical to the course Academic English KJAZ157 (all necessary information and files for KJAZ157 2 are included in SIS), THE DEFAULT PLATFORM FOR ASSIGNMENTS, DEADLINE SUBMISSIONS AND COMMUNICATION IS GOOGLE CLASSROOM!!!
For KJAZ055 2, continuous submissions of the materials and submission of the seminar thesis project are conditions for admission to the final examination. An oral presentation is not a requirement (this is replaced by a final exam).
Last update: ThLic. Mgr. Lenka Makovcová Demartini, Ph.D. (23.01.2024)
Seminář je zaměřen na rozvoj akademických kompetencí v anglickém jazyce včetně metodiky psaní akademických prací. Texty jsou vybírány z odborných knih, časopisů nebo webových stránek podle odborného zaměření posluchačů. Předpokládaná úroveň jazyka je minimálně B1 dle evropského referenčního rámce (posluchač semináře by měl být schopen s pomocí slovníku porozumět delšímu textu a aktivně se účastnit diskuzí).
POZOR! Pro LS akademického roku 2023/24 je stanoveno: sylabus, výukové materiály i plnění podmínek předmětu jsou shodné s předmětem Akademická angličtina/Academic English KJAZ157 (v SISu jsou u KJAZ157 2 vloženy veškeré potřebné informace a soubory), VÝCHOZÍ PLATFORMOU PRO ZADÁVÁNÍ, TERMÍNOVANÉ ODEVZDÁVÁNÍ I KOMUNIKACI JE GOOGLE CLASSROOM!!!
Pro KJAZ055 2 je průběžné odevzdávání vypracovaných materiálů a odevzdání návrhu seminární práce podmínkou připuštění k závěrečné zkoušce. Ústní prezentace není podmínkou (tu nahrazuje závěrečná zkouška).
Aim of the course -
Last update: ThLic. Mgr. Lenka Makovcová Demartini, Ph.D. (22.03.2024)
The aim of the course is to introduce the basics of academic English and the methodology of professional reading, oral presentations and academic writing.
During and at the end of the summer term, students should be able to read (understand and analyse) academic texts on specific issues and: 1) orally present their academic topic with all the requisites (structure, context, argumentation, linguistic devices). 2) Academic writing: distinguish between informal and formal style, use linguistic devices that relativise unambiguous statements and know the linguistic types used in academic papers: description, narration, definition, exemplification, classification, comparison and contrast, cause and effect, generalisation, interpretation, paraphrasing + summary, quotation and referencing (...) and actively use different linguistic expressions (for the 3 types of argumentation. and/or/ but) 3) Know and distinguish the structure and requirements of an academic paper: produce a draft of a term paper. 4) discuss the topics to be worked on in the homework (i.e. based on the worksheets: art in a socio-historical context and selected theological and ethical topics in a contemporary postmodern context). 5) Demonstrate listening comprehension
Last update: ThLic. Mgr. Lenka Makovcová Demartini, Ph.D. (22.03.2024)
Cílem předmtěu je uvedení do základů akademické angličtiny a metodologie odborné četby, ústních prezentací a akademických písemných prací
Během letního semestru a na jeho konci by studenti měli být schopni číst (pochopit a analyzovat) akademické texty týkající se specifických otázek a: 1) ústně prezentovat své odborné téma se všemi náležitostmi (struktura, kontext, argumentace, jazykové prostředky). 2) akademické psaní: rozlišovat mezi neformálním a formálním stylem, používat jazykové prostředky relativizující jednoznačná tvrzení a znát jazykové typy používané v akademických pracích: popis, vyprávění, definice, exemplifikace, klasifikace, srovnání a kontrast, příčina a následek, zobecnění, výklad, parafrázování + shrnutí, citace a odkazování (...) a aktivně používat různé jazykové výrazy (pro 3 typy argumentace. a/nebo/ale) 3) znát strukturu a požadavky na akademickou práci a umět je použít: vypracovat návrh seminární práce. 4) diskutovat o tématech, která budou zpracovávána v rámci domácí přípravy (tj. na základě pracovních listů: umění ve společensko-historickém kontextu a vybraná teologická a etická témata v současném postmoderním kontextu). 5) prokázat porozumění poslechu
Literature -
Last update: ThLic. Mgr. Lenka Makovcová Demartini, Ph.D. (01.03.2023)
Course texts:
Files for the course KJAZ157 in SIS
Supporting literature:
O'DELL, Felicity - MCCARTHY, Michael. Academic Vocabulary in Use. Cambridge: Cambridge University Press, 2008.
JORDAN, R. R. Academic Writing Course. Study Skills in English. Harlow: Essex, UK, 2006.
MURPHY, Raymond. English Grammar in Use (New Edition). Cambridge: Cambridge University Press, 2004.
MIKULICOVÁ, Mlada. Anglické texty pro teology. Praha: Karolinum, 2002.
Last update: ThLic. Mgr. Lenka Makovcová Demartini, Ph.D. (01.03.2023)
The flipped classroom method is used in the teaching: students are given initial material to prepare at home, and then the topic is discussed further in the seminar. The active knowledge of the vocabulary and language skills of the lesson is subject to a test.
Last update: ThLic. Mgr. Lenka Makovcová Demartini, Ph.D. (23.01.2024)
Ve výuce je používána tzv. metoda převrácené třídy (flipped classroom): studenti obdrží výchozí materiál k domácí přípravě, na základě jeho osvojení je pak téma dále probíráno v semináři. Aktivní znalost odborné slovní zásoby a jazykových dovedností dané lekce podléhají kontrole (test).
Requirements to the exam -
Last update: ThLic. Mgr. Lenka Makovcová Demartini, Ph.D. (23.01.2024)
The exam has both oral and written parts. The candidate will appear for the exam with a 15-page English-language text on one of the topics of the SS seminar KJAZ157 (e.g. an article in a professional periodical) selected by the candidate and approved in advance (via email) by the examiner. Alternatively, it is also possible to choose from the other topics listed in the "syllabus KJAT055 section". It is also possible to propose a theme of your own. He/she will translate the selected passage into English and will be able to comment on its content. Explain the selected technical terms, demonstrating knowledge of vocabulary by variations of wording. Finally, he/she will write an English summary of the specified part of the text.
Last update: ThLic. Mgr. Lenka Makovcová Demartini, Ph.D. (23.01.2024)
Zkouška má ústní i písemnou část. Kandidát se dostaví ke zkoušce s jím vybraným a zkoušejícím předem schváleným (via email) cca 15-ti stránkovým odborným anglickým textem týkajícím se některého z témat semináře LS KJAZ157 (např. článek v odborném periodiku). Alternativně je pro zkoušku možné vybírat také z témat uvedených v sekci "sylabus" KJAZ055 " nebo navrhnout téma vlastní. Kandidát přeloží zkoušejícímu vybranou pasáž do češtiny a bude schopen komentovat její obsah. Vysvětlí vybrané odborné termíny, prokáže znalost mluvnice na obměnách formulací. Na závěr napíše anglické resumé stanovené části textu.
Syllabus -
Last update: ThLic. Mgr. Lenka Makovcová Demartini, Ph.D. (23.01.2024)
Attention! For the SS academic year 2023/24, the syllabus is identical to that of KJAZ157.
Alternatively, it is also possible to choose from the following (bold type) topics for the final exam. It is also possible to propose a theme of your own.
Week 1
Introduction/ Essay writing skills
Week 2
Text: ‘St Paul's Cathedral has Risen above its critics for 300 years’
Presentation: The Great Fire of London (1666) in the Historical Context
Week 3
Text: ‘St Paul's Cathedral has Risen above its critics for 300 years’
Presentation: Christopher Wren
Week 4
Text: ‘St Paul's Cathedral has Risen above its critics for 300 years’
Presentation: The Architecture of St. Paul’s Cathedral, London
Week 5
Text: from William Blake and his Circle
Presentation: English Romanticism
Week 6
Text: from William Blake and his Circle
Presentation: The Life of William Blake
Week 7
Text: from William Blake and his Circle
Presentation: William Blake as a Painter
Week 8
Text: ‘Millais’s Christ in the House of His Parents’
Presentation: Pre-Raphaelite Movement
Week 9
Text: ‘Millais’s Christ in the House of His Parents’
Presentation: John Everett Millais
Week 10
Text: ‘Millais’s Christ in the House of His Parents’
Presentation: Close analysis of one Pre-Raphaelite Painting
ESSAY DEADLINE
Week 11
Text: J.R.R. Tolkien: ‘Leaf by Niggle’
Presentation: English art between the wars
Week 12
Text: J.R.R. Tolkien: ‘Leaf by Niggle’
Presentation: J. R. R. Tolkien – Life and Work
Week 13
Text: J.R.R. Tolkien: ‘Leaf by Niggle’
Last update: ThLic. Mgr. Lenka Makovcová Demartini, Ph.D. (23.01.2024)
POZOR! Pro LS akademického roku 2023/24 je sylabus shodný se sylabem předmětu KJAZ157 !
Alternativně je pro zkoušku možné vybírat také z těchto témat (témata zvýrazněna) nebo je možné navrhnout téma vlastní!
Week 1
Introduction/ Essay writing skills
Week 2
Text: ‘St Paul's Cathedral has Risen above its critics for 300 years’
Presentation: The Great Fire of London (1666) in the Historical Context
Week 3
Text: ‘St Paul's Cathedral has Risen above its critics for 300 years’
Presentation: Christopher Wren
Week 4
Text: ‘St Paul's Cathedral has Risen above its critics for 300 years’
Presentation: The Architecture of St. Paul’s Cathedral, London
Week 5
Text: from William Blake and his Circle
Presentation: English Romanticism
Week 6
Text: from William Blake and his Circle
Presentation: The Life of William Blake
Week 7
Text: from William Blake and his Circle
Presentation: William Blake as a Painter
Week 8
Text: ‘Millais’s Christ in the House of His Parents’
Presentation: Pre-Raphaelite Movement
Week 9
Text: ‘Millais’s Christ in the House of His Parents’
Presentation: John Everett Millais
Week 10
Text: ‘Millais’s Christ in the House of His Parents’
Presentation: Close analysis of one Pre-Raphaelite Painting
Week 11
Text: J.R.R. Tolkien: ‘Leaf by Niggle’
Presentation: English art between the wars
Week 12
Text: J.R.R. Tolkien: ‘Leaf by Niggle’
Presentation: J. R. R. Tolkien – Life and Work
Course completion requirements -
Last update: ThLic. Mgr. Lenka Makovcová Demartini, Ph.D. (23.01.2024)
1) Timely task completion and submission in Google Classroom Workspace (files identical to KJAZ157)
2) The seminar thesis project elaboration and submission (GC and printed version)
3) Final exam
Last update: ThLic. Mgr. Lenka Makovcová Demartini, Ph.D. (30.01.2024)
1) Každotýdenní vypracování a odevzdání výukových materiálů v Google Classroom Workspace (soubory jsou také vloženy v SISu u předmětu KJAZ157)
2) Vypracování a odevzdání návrhu seminární práce (elektronicky v GC i tištěné)