Last update: doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc. (18.09.2021)
The aim of the subject is to understand the systems (paradigms, models, conceptions) of education and the essentials tendecies in curriculum and instruction. The main topics are: transmissive paradigm vs.constructivism, experiencial learning, problem solving, holistic approach, freedom in education.
Last update: PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D. (23.04.2024)
Předmět vytváří předpoklady pro porozumění systémům (paradigmatům, modelům,koncepcím) výuky a základním tendencím ve výuce v současnosti.
Obsah předmětu:
didaktika jako vědní pedagogická disciplína
výuka jako institucionalizovaná forma vzdělání
transmisivní výuka a její podoby
konstruktivistická výuka, její kořeny a současné pojetí<br>
základní tendence v současné výuce: činnostní a zkušenostní učení – problémové učení –
integrativní tendence – svoboda ve výuce – výuka z komunikačního hlediska.
Studijní literatura:
Základní studijní literatura:
Skalková, J. (2007). Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing.
Vališová, A., Kasíková, H. & kol. (2005). Pedagogika pro učitele. Praha: Grada Publishing.
Bertrand, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál.
GFEN. (1991) Všichni na jedničku! Alternativní didaktické postupy. Praha: Karolinum,1991.
Holt, J. (1995) Jak se děti učí. Praha: Agentura STROM.
Kalhous, Z., Obst., O. (2002). Školní didaktika. Praha: Portál.
Kasíková, H. (2009). Kooperativní učení a vyučování. Teoretické a praktické problémy.
Praha: Karolinum.
Kyriacou,C. (1996). Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál.
Mareš, J. & Křivohlavý, J. (1995). Komunikace ve škole. Brno: MU.
Pash, M. a kol. (1998) Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál.
Petty, G. (1996). Moderní vyučování. Praha: Portál.
Tonnuci, F. (1991). Vyučovat nebo naučit? Praha: PedF UK.
Další literatura k jednotlivým okruhům bude doporučována ve výuce.