Philosophical and Methodological Problems of Social Sciences - APD190005
|
|
|
||
Last update: STROM3BF (19.02.2022)
věd a seznámit je s aktuálně řešenými metodologickými problémy v těchto disciplínách.<br> Předmět by měl přispět k prohloubení teoretického zázemí pedagogů, k vědomí<br> problémových souvislostí, jimiž je pedagogická věda spojena s ostatními vědami o<br> člověku a společnosti a s určitými filosofickými předpoklady; dále by měl studenty uvést<br> do konkrétních otázek, jež současná filosofie sociálních věd řeší. Východiska tohoto<br> předmětu zdůrazňují multiparadigmatickou povahu sociálních věd, a tedy jakousi<br> pluralitu „pedagogik“, jakož i v základu idiografický charakter každé pedagogiky.<br> Studenti by po absolvování předmětu 1) měli být schopni uvědomovat si a explikovat<br> filosofické předpoklady pedagogiky; 2) kriticky reflektovat metodologické<br> nejednoznačnosti při studiu vědního profilu pedagogiky i při vlastním řešení<br> pedagogických problémů.<br> <br> Studijní literatura:<br> <br> Základní literatura<br> Bouvier, A. (1999). Philosophie des sciences sociales. Paris: PUF.<br> Fay, B. (2002). Současná filosofie sociálních věd. Praha: SLON.<br> Ochrana, F. (2014). Metodologie sociálních věd. Praha: Karolinum.<br> Doporučená literatura<br> Berger, P.; Luckmann, (1999). T. Sociální konstrukce reality. Praha: CDK.<br> Hacking, I. (2000). The Social Construction of What? (3th edition) Cambridge: Harvard<br> University Press.<br> Bourdieu, P. (1998). Teorie jednání. Praha: Karolinum.<br> Fajkus, B. Filosofie a metodologie vědy. Praha: Academia 2005. ISBN 80-200-1304-0<br> Fay, B. (2002). Současná filosofie sociálních věd. Praha: SLON.<br> Gadamer, H.-G. (2010). Pravda a metoda. I. a II. díl. Praha: Triáda.<br> Kratochvíl, M. (2013). Francouzská epistemologie. Praha: Triton.<br> Kuhn, T. (1997). Struktura vědeckých revolucí. Praha: OIKOYMENH.<br> Lyotard, J.-F. (1993). O postmodernismu. Praha: FÚ AV ČR.<br> Petrusek, M. (1993). Teorie a metoda v moderní sociologii. Praha: Karolinum.<br> Švaříček, R.; Šeďová, K (eds.). (2010). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách.<br> Praha: Portál.<br> Winch, P. (2004). Idea sociální vědy. Brno: CDK.<br> |