Last update: ThLic. Mgr. Lenka Makovcová Demartini, Ph.D. (24.04.2024)
The basic orientation of the seminar is Academic English as a Lingua Franca (ELFA) The seminar focuses on developing
academic competencies in the English language. The expected level of the language is at least B1–B2 according to the European reference framework
(the seminar participant should be able to understand a longer text with the help of a dictionary and
actively participate in the discussions).
80% of the interactive content of the seminar is in English.
As part of the compulsory electives, the student is required to enroll in one of a pair of courses: either Academic
English 1 and 2 or Professional German 1 and 2.
For Academic English 2 KJAZ257, a special parallel group for B2-C2 level students with an explicit focus on both, Professional English and Academic Writing has been created in LS 2024 (registration in Google Classroom is required for this group). Scheduled: Tuesday 14.35–16.10. Teacher: Lenka M. Demartini.
Note: enrolment in this group is conditional upon the submission of the appropriate B2-C2 certificate and/or credit in Academic English 1 KJAZ256 if the instructor allows/approves enrolment of a particular student without a certificate/credit no later than the end of the winter term!!!
STUDENTS OF THIS GROUP MUST ENROLL IN SIS by the deadline set by the faculty!!! (GC is only a working study platform to which enrolment in SIS is hierarchically superior).
Last update: ThLic. Mgr. Lenka Makovcová Demartini, Ph.D. (24.04.2024)
Základní orientací semináře je akademická angličtina jako lingua franca (ELFA) Seminář je zaměřen na rozvoj
akademických kompetencí v anglickém jazyce. Předpokládaná úroveň jazyka je minimálně B1–B2 dle evropského
referenčního rámce (posluchač semináře by měl být schopen s pomocí slovníku porozumět delšímu textu a
aktivně se účastnit diskuzí).
Výkladové teoretické části (cca 20 %) v českém jazyce. 80% interaktivního obsahu semináře v anglickém jazyce.
Student má v rámci povinně volitelných předmětů povinnost zapsat si jednu z dvojice předmětů: buď Akademická
angličtina 1 a 2, či Odborná němčina 1 a 2.
Pro Academic English 2 KJAZ257 je v LS 2024 vytvořena speciální paralelní skupina pro studenty jazykové úrovně B2–C2 se zaměřením na Professional English and Academic English Writing (pro tuto skupinu je podmínkou registrace v platformě Google Classroom). Rozvržení výuky: úterý 14.35–16.10. Vyučující: Lenka M. Demartini.
Poznámka: zápis do této skupiny je podmíněn předložením odpovídajícího certifikátu B2–C2 a zápočtem z Academic English 1 KJAZ256. Necertifikovaní studenti a studenti bez zápočtu ze ZS se do této skupiny mohou zapsat pouze pokud vyučující zápis konkrétnímu studentovi bez certifikátu a zápočtu umožnila/schválila v závěru ZS!!!
STUDENTI TÉTO SKUPINY SE MUSÍ BEZPODMÍNEČNÉ ZAPSAT ve fakultou stanoveném termínu TAKÉ V SISu!!! (GC je pouze pracovní studijní platforma, které je zápis v SISu hierarchicky nadřazen).
Aim of the course -
Last update: ThLic. Mgr. Lenka Makovcová Demartini, Ph.D. (22.03.2024)
The aim of the course is to develop academic competences in English for the fields of Philosophy.
During and by the end of the summer term, students shouldbe able to read (cover or analyze) academic texts concerning the specific needs, and: 1) orally present their professional topic with all the requisites (structure, context, argumentation, linguistic devices) 2) academic writing: distinguish between informal and formal style, usecautious language, and be familiar with language types for academic papers: description, narrative, definitions, exemplification, classification, comparison and contrast, cause and effect, generalization, interpretation, paraphrasing, summarising, quotation and referencing (...) and master various linguistic expressions (for 3 types: and/or/but) 3) know and distinguish the structure and requirements of an academic paper: produce a draft of a seminar paper 4) discuss the topics to be worked on in the home preparation (i.e. based on the worksheets: philosophy in a socio-historical context and selected theological and ethical topics in a contemporary postmodern context) 5) demonstrate listening comprehension
Last update: ThLic. Mgr. Lenka Makovcová Demartini, Ph.D. (22.03.2024)
Cílem předmětu je rozvoj akademických kompetencí v anglickém jazyce pro obor filosofie.
Během letního semestru a na jeho konci by studenti měli být schopni číst (pochopit a analyzovat) akademické texty týkající se specifických otázek a: 1) ústně prezentovat své odborné téma se všemi náležitostmi (struktura, kontext, argumentace, jazykové prostředky). 2) akademické psaní: rozlišovat mezi neformálním a formálním stylem, používat jazykové prostředky relativizující jednoznačná tvrzení a znát jazykové typy používané v akademických pracích: popis, vyprávění, definice, exemplifikace, klasifikace, srovnání a kontrast, příčina a následek, zobecnění, výklad, parafrázování + shrnutí, citace a odkazování (...) a aktivně používat různé jazykové výrazy (pro 3 typy argumentace. a/nebo/ale) 3) znát a rozlišovat strukturu a požadavky na akademickou práci: vypracovat návrh seminární práce. 4) diskutovat o tématech, která budou zpracovávána v rámci domácí přípravy (tj. na základě pracovních listů: filozofie ve společensko-historickém kontextu a vybraná teologická a etická témata v současném postmoderním kontextu). 5) prokázat porozumění poslechu
Literature -
Last update: ThLic. Mgr. Lenka Makovcová Demartini, Ph.D. (31.12.2023)
study texts sent to students via e-mail
auxiliary literature
O'DELL, Felicity - MCCARTHY, Michael. Academic Vocabulary in Use. Cambridge: Cambridge University Press, 2008
JORDAN, R. R. Academic Writing Course. Study Skills in English. Harlow: Essex, UK, 2006.
DUŠKOVÁ, Libuše et al. The lexicon of contemporary English against the background of Czech. Prague: Academia, 2006. Electronic version: emsa.ff.cuni.cz.
MURPHY, Raymond. English Grammar in Use (New Edition). Cambridge: Cambridge University Press, 2004.
STRNADOVÁ, Zora. English Grammar (for the Professional English course). Prague: Leda, 2002.
HAIS, Karel - HODEK, Břetislav. The Great English-Czech Dictionary. Prague: Academia, 1991.
STRETTIOVÁ, Terezie J. English-Czech Theological Dictionary. Prague: Karolinum, 1994.
MIKULICOVÁ, Mlada. English texts for theologians. Prague: Karolinum, 2002.
Last update: ThLic. Mgr. Lenka Makovcová Demartini, Ph.D. (31.12.2023)
At least 50% of the lessons will use the "flipped classroom" method, i.e. students will prepare independently by working on assigned tasks for class work. The learning outcomes are subject to control according to specified criteria.
Last update: ThLic. Mgr. Lenka Makovcová Demartini, Ph.D. (23.01.2024)
Nejméně v 50% výuky bude používána metoda "flipped classroom", tj. studenti se samostatně připraví vypracováním zadaných úkolů na práci v hodině. Výsledky učení podléhají kontrole.
Syllabus
Last update: ThLic. Mgr. Lenka Makovcová Demartini, Ph.D. (24.04.2024)
Syllabus for ACADEMIC WRITING B2–C2 GC group:
Introduction to Academic Writing
Overview of academic writing conventions + presentations skills
Understanding the writing process
Structure and cohesion
Academic style
Paraphrasing and summarizing
Language functions (i.e. connectives (and, or, but/, narrative, description, definitions, exemplification, classification, comparison and contrast, cause and effect, generalization, qualification, caution)
Introductions and conclusions
Quotations and referencing
AI GPT usage and referencing
Suggested thematic headings and presentation topics:
1) 27.2. Introduction to Philosophy
2) 5.3. Critical Reading, Research, Reading and Writing
3) 12.3. The Early History of Philosophy around the World
4) 19.3. The Emergence of Classical Philosophy
5) 26.3. Easter in Theology
6) 9.4. Bible and Morality
7) 16.4. Logic and Reasoning
8) 23.4. Metaphysics
9) 30.4. Ethical Theories
10) 7.5. COLLOQUIM + SEMINARY PAPER PROPOSAL DEADLINE
Assessment:
Thematic worksheets
Presentations
Structured project of a seminar paper
Grading:
Weekly assignments ( (all the worksheets submitted) 35%
Structured presentation: 25%
Seminar paper project submission and final colloquium: min. 20% – max. 40%. NOTE: Questions for the colloquium will be based on the thematic worksheets + academic English writing + student presentations + student's structured project of a seminar paper
Entry requirements -
Last update: ThLic. Mgr. Lenka Makovcová Demartini, Ph.D. (11.01.2024)
For students of Acadamic English 2 KJAZ257 in general: knowledge of min. B1 of the European Framework of Reference. For students in the Google Classroom group B2–C2 KJAZ257 in LS 2024: submitting the appropriate certificate or obtaining permission from the instructor to participate in the group.
Last update: ThLic. Mgr. Lenka Makovcová Demartini, Ph.D. (23.01.2024)
Pro studenty Acadamic English 2 KJAZ257 obecně: znalost min. B1 evropského referenčního rámce Pro studenty ve skupině Google Classroom B2–C2 KJAZ257 v LS 2024: předložení odpovídajícího certifikátu + zápočet za ZS a/nebo získání souhlasu vyučující k účasti v dané skupině.
Course completion requirements -
Last update: ThLic. Mgr. Lenka Makovcová Demartini, Ph.D. (24.04.2024)
1) 100% - 70% compliance with the requirements specified by the instructor of the two B1–B2 parallel groups for SS 2024.
2) For the B2-C2 group, 100% - 70% compliance with the requirements is mandatory:
All well-crafted assignments submitted on time: 35%
Structured presentation: 25%
Final project (seminar thesis project) and successfully passed colloquium: min. 20% - max. 40%. Note: colloquium questions will cover thematic worksheets, academic writing, and presentations (and the seminar paper project).
Last update: ThLic. Mgr. Lenka Makovcová Demartini, Ph.D. (24.04.2024)
1) 100% - 70% splnění požadavků, které upřesní vyučující dvou paralelních skupin studentů úrovně B1–B2 pro LS 2024.
2) Pro skupinu B2–C2 je závazné 100 - 70% splnění požadavků:
Kvalitně zpracované a včas prezentované/odevzdané všechny zadané pracovní listy: 35% Strukturovaná prezentace: 25% Závěrečný projekt (návrh seminární práce) a úspěšně absolvované kolokvium: min. 20% – max. 40%. Poznámka: otázky ke kolokviu se budou týkat tematických worksheetů, akademického psaní a prezentací (a návrhu seminární práce).