|
|
|
||
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)
|
|
||
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)
Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 120 hodinám. Přímá výuka: · přednášky 12 hodin · cvičení 12 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury a práce se studijními materiály 20 hodin · seminární práce 30 hodin · plnění úkolů a příprava na semináře 12 hodin Příprava na zkoušku a zkouška: 34 hodin celkem Výuka bude probíhat prezenčně s elektronickou podporou v MOODLE. V případě nařízeného distančního vzdělávání na UK bude realizována v čase výuky dle rozvrhu on-line prostřednictvím apliace MS Teams.
|
|
||
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)
Povinná literatura: BENDL, S; KUCHARSKÁ, A. Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie. Praha: PedF UK 2008. ISBN 978-80-7290-366-5. HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. (Obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče.) Praha: Portál, 2004. ISBN 978-80-7367-628-5. HRABAL, V. Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. Praha: PedF UK, 2002.ISBN 8004221491.
Doporučená literatura: ČÁP, J.; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X. ELLIOT, J.; PLACE, M. Dítě v nesnázích - příčiny, prevence, terapie. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247-0182-0. HADJ MOUSSOVÁ, Z.; DUPLINSKÝ, J. a kol. Diagnostika. Pedagogicko-psychologické poradenství II. Praha: PedF UK, 2002. ISBN 80-7290-215-6. HADJ MOUSSOVÁ, Z. a kol. Intervence. Pedagogicko-psychologické poradenství III. Praha: PedF UK, 2003. ISBN 80-7290-146-X. KOLEKTIV AUTORŮ Problémové oblasti. Pedagogicko-psychologické poradenství I. Praha: PedF UK, 2004. ISBN 80-7290-215-6. HRABAL, V., PAVELKOVÁ, I. Jaký jsem učitel. Praha: Portál 2010. ISBN 978-80-7367-755-8. HRABAL, V. MAN, F.; PAVELKOVÁ, I. Psychologické otázky motivace ve škole. Praha: SPN, 1984, 1989.ISBN 80-04-23487-9. KASÍKOVÁ, H.: Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha, Portál 2011. ISBN 978-80-7367-712-1. KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7367-014-3. KULIČ, V. Psychologie řízeného učení. Praha: Academia, 1992. ISBN 80-200-0447-5. MALKOVÁ, G.: Zprostředkované učení. Jak učit žáky myslet a učit se. Praha: Portál 2009. ISBN 978-80-7367-585-1. MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-246-7. MAREŠ, J. Sociální opora u dětí a dospívajících. Hradec Králové: Nucleus, 2002.ISBN 80 -86225-19-4. MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Slon, 1993. ISBN 80-86429-19-9. MATOUŠEK, O.; KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-771-X. PAVELKOVÁ, I. Motivace žáků k učení. (Perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci.) Praha: PedF UK, 2002. ISBN 80-7290-092-7. PRAŽSKÁ SKUPINA ŠKOLNÍ ETNOGRAFIE Typy žáků. Praha: PedF UK, 1995.ISBN 80-901677-0-5. PRAŽSKÁ SKUPINA ŠKOLNÍ ETNOGRAFIE Čeští žáci po deseti letech. Praha:PedF UK, 2004. ISBN 80-7290-200-8. SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. (Východiska a nové metody pro praxi.) Praha: Portál, 1999.ISBN 80-7178-262-9. VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: HTF UK, 1995. ISBN 80-7184-488-8. VALENTOVÁ, L. a kol. Školní poradenství I. Praha: PedF UK 2013. ISBN 978-80-7290-710-6. Legislativa pro inkluzivní vzdělávání http://www.msmt.cz/dokumenty-3/skolsky-zakon-ve-zneni-ucinnem-od-1-9-2017-do-31-8-2018 http://www.msmt.cz/dokumenty-3/vyhlaska-c-27-2016-sb-o-vzdelavani-zaku-se-specialnimi-1 Další informace na http://www.msmt.cz/vzdelavani/spolecne-vzdelavani-1 |
|
||
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (26.04.2023)
Pedagogická a školní psychologie: Vymezení, pojetí, tematické zaměření pedagogické a školní psychologie (vývoj předmětu a jeho současná podoba), výzkum v pedagogické psychologii - posuny v metodologii (kombinace kvantitativních a kvalitativních metodologických strategií, nejčastější metody využívané v pedagogické a školní psychologii.
Pedagogická psychologie Učitelská profese: Pojetí učitelské profese - změny v dnešní době. Subjektivní zodpovědnost učitele za úspěchy a neúspěchy žáků. Pojetí žáka a jeho zdroje, pojetí výuky učitelem. Utváření obrazu učitele o dítěti jako o žákovi (obraz o osobnosti žáka, obraz o jeho výkonových charakteristikách) Autodiagnostika učitele. Implicitní teorie učitele. Autodiagnostické metody. Žák: Osobnost žáka, školní "zdatnosti" - stávání se žákem (školní socializace), sociální a jazyková determinovanost školního vzdělávání, žák v širších biodromálních souvislostech, nároky školy vs. struktura žákovských dispozic. Žáci se specifickými edukační potřebami - žáci s potížemi v učení, žáci pracující pod a nad své schopnosti, nadaní žáci, žáci s poruchami chování apod. Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. Školní úspěšnost: Pojetí školní úspěšnosti, školní zdatnost a školní úspěšnost, hlavní příčiny učebních neúspěchů, rozvoj potencialit žáka - facilitující a inhibující faktory. Diagnostika školních zdatností žáka. Motivace k učení: Vliv motivace na průběh učení a jeho výsledky. Krátkodobé i dlouhodobé strategie ovlivňující učební motivaci. Motivace učební činnosti (struktura žákovské motivace: výkonová motivace, poznávací motivace, sociální motivace, instrumentální motivace, odměny a tresty). Motivace a vůle. Volní procesy a jejich diagnostika. Diagnostika žákovské motivace k učení. Vztah k budoucnosti jako činitel žákovské motivace. Žákovská nemotivovanost a motivační vlivy převážně snižující školní výkon (druhy a příčiny žákovské nemotivovanosti, nuda ve škole, strach ve škole), překonávání motivačních krizí ve vztahu ke škole. Hodnocení ve škole: Funkce (význam), psychologická rizika a úskalí spojená s hodnocením, souvislosti s typem vyučování, možnosti a meze jednotlivých druhů hodnocení, vztahové normy, evaluace školních výsledků. Učení a poznávání: Učení ve školním kontextu: paměťové učení, učení senzomotorické (učení dovednostem), pojmové učení, učení poznatkům - vědomostem, učení řešením problémů, Individuální zvláštnosti učení: Učení a poznávání: Kognitivní styl, učební styl (žákovo pojetí učení, učební strategie, učební přístupy), ovlivňování (neovlivňování) stylů učení - soulad učitelova a žákova stylu. Učení z textu, učení z obrazového materiálu, sociální učení. Učení a chyba - práce s chybou. Vztah žáků k učení a poznávání. Autoregulace učení - vzdělávací autoregulace (diagnostika a rozvoj). Strategie efektivního učení - smysluplné učení Specifické poruchy učení - výskyt, nejčastější projevy, diagnostika, přístup učitele, náprava. Interakce učitel x žák (žáci): Zákonitosti procesu připisování příčin; kauzální atribuce a školní výkon. Percepce žáka učitelem. Pojetí žáka (pojetí úspěšného žáka). Učitelova očekávání ("sebenaplňující proroctví"), typizování žáků, preferenční postoje učitele, kategorizace učitelů žáky. Pedagogická interakce a komunikace.
Školní psychologie Odborné kompetence pracovníků v systému poradenských služeb ve školství: výchovný poradce, školní metodik prevence, odborník na reedukaci SPU, školní psycholog. Spolupráce s PPP, SPC, SVP. Společné vzdělávání: Školní poradenské pracoviště a jeho význam pro podporu inkluzivního vzdělávání. Rozlišení integrace a inkluze. Kdo je v současné době považován za žáka se SVP? Systém podpůrných opatření dle par. 16 školského zákona. Kompetence pracovníků školy (ŠPP) a kompetence školského poradenského zařízení. Činnosti pracovníků ŠPP směrem k žákům, učitelům, asistentům pedagoga, rodičům, vedení školy, ŠPZ. Role učitele v inkluzivním vzdělávání, učitel ve vztahu k žákům se SVP. Nejčastější formy práce pracovníků ŠPP. Spolupráce mezi ŠPP a ŠPZ. Výukové obtíže žáků. Pozadí školní výkonnosti/školní ne/úspěšnosti. Důsledky výukových obtíží. Typologie výukových obtíží. Typologie školsky neúspěšných žáků – pozadí, možnosti řešení. Žáci se špatným prospěchem. Žáci s problémy v obecných a speciálních schopnostech. Žáci se specifickými poruchami učení Nadaní žáci. Žáci se SVP (tělesné, smyslové….). Žáci z odlišného kulturního a jazykového prostředí. Výchovné obtíže žáků. Problémové chování – rizikové chování, poruchy chování. Kategorie žáků s výchovnými obtížemi: ADD/ADHD, poruchy chování, psychiatrické dg., PAS Třída. Klima ve třídě a škole - pojem a základní dimenze. Výzkumy školního klimatu (diagnostika třídního a školního klimatu). Psychologie školní třídy a možnosti intervence v práci se třídou. Rodina - Rodinná socializace a její dysfunkce, rodinné výchovné styly. Rozdíly mezi školní a rodinnou socializací (role rodiče a role učitele). Rodinná očekávání. Nové formy komunikace mezi rodinou a školou. |
|
||
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (26.04.2023)
Zkouška je písemná. Podkladem pro zkoušku jsou témata přednášek, doplňující samostudium a studium doporučené literatury. Písemná zkouška, vzhledem k možným preventivním hygienickým opatřením (COVID-19) bude konkrétní průběh řešen v průběhu semestru. Vzhledem k možným preventivním hygienickým opatřením (COVID-19) bude konkrétní průběh řešen v průběhu semestru. |