Last update: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (09.09.2022)
The subject consists of three modules. Each student chooses one of them.
Module A. Club The work in the seminar is focused on the implementation of a math club directly at school. Students choose different methods to bring as much data as possible from the circle for processing. This will be followed by a didactic analysis of the student's leadership of the group and the collected materials and reflection on the contents of the next group.
Module B. Didactic situations in the teaching of mathematics and individual approaches to pupils. The course is aimed at strengthening the professional competences of students and a deeper connection between theory and practice. Students will get to know the methods and forms of work that enable an individual approach to children with different needs and abilities in order to enable the optimal development of each child in one class. The means will be mathematical topics, which are crucial in the first grade. Students will be introduced to the principles of inquiry-based teaching in mathematics and will have the opportunity to try some of these approaches with children in practice. Students will also have the opportunity to work with children who need more support during teaching (specific learning disabilities, physical handicap, etc.). It will include reflection of one's own activities while working with children, but also collective reflection of the entire group. We will also try to focus on peer assessment
Module C. Formative assessment in mathematics teaching The course is focused on developing the future teacher's ability to lead responsive teaching and on other topics that are not covered in regular teaching, e.g. working with parents, developing pupils' personality characteristics, diagnostics, analysis of student solutions and video recordings. Space will be given for the inclusion of topics requested by a group of students and also for visits to alternative schools (Opem Gate, Scio school, small classes, ...).
Last update: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. (12.09.2023)
Předmět se skládá ze tří modulů. Každý student si volí jeden z nich.
Modul A. Kroužek
Práce v semináři je zaměřena na realizaci matematického kroužku přímo na škole. Studenti volí různé metody, jak si z kroužku přinést co nejvíce dat ke zpracování. Bude následovat didaktická analýza studentova vedení kroužku a nasbíraných materiálů a zamýšlení se nad náplní dalšího kroužku.
Modul B. Didaktické situace ve vyučování matematice a individuální přístupy k žákům
Kurz je zaměřen na posilování profesních kompetencí studentů a hlubší propojení teorie s praxí. Studenti se seznámí s metodami a formami práce, které umožňují individuální přístup k dětem s rúznými potřebami a schopnostmi tak, aby umožnili optimální rozvoj každého dítěte v jedné třídě. Prostředkem budou matematická témata, která jsou stěžejní na prvním stupni. Studenti budou seznamováni s principy badatelského vyučování v matematice a budou mít možnost vyzkoušet si některé z těchto přístupů s dětmiv praxi. Studenti budou mít možnost pracovat i s dětmi, které potřebují větší podporu při výuce (specifické poruchy učení. fyzický hendikep apod.). Součástí budou reflexe vlastní činnosti při práci s dětmi, ale i kolektivní reflexe celé skupiny. Pokusíme se zaměřit i na vrstevnické hodnocení
Modul C. Formativní hodnocení ve vyučování matematice
Kurz je zaměřen na rozvíjení schopností budoucího učitele vést responsivní výuku a na další témata, na které není prostror v běžné výuce, např. práce s rodiči, rozvíjení osobnostních charakteritik žáků, diagnostika, analýzy žákovsých řešení a videonahrávek. Bude dán prostor pro zařazení témat, která si skupina studentů vyžádá a dále i pro návštěvy alternativních škol (Opem Gate, Scio škola, malotřídky, ...).
Aim of the course - Czech
Last update: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. (12.09.2023)
Cílem všech tří modulů je rozvíjet u studentů
- schopnost pronikat do myšlení žáků a to využít při koncipování výuky,
- dovednost efektivně organizovat práci celé třídy tak, aby každý žák měl příležitost ke svému individuálnímu rozvoji,
- schopnost reflektovat dění ve třídě i vlastní působení a na záklaě toho zkvalitňovat svou výuku
Descriptors - Czech
Last update: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. (12.09.2023)
Předpokládané časové zatížení studentů je celkem 75 h
přímá výuka - 3 h týdně, celkem 36 h
příprava na semináře 2 h týdně, celkem 24 h
čtení odborné literatury 6 h
zpracování průběžných úkolů - 9 h
V případě, že semináře přejdou do online formy, budou zde uvedeny odkazy na distanční výuku.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (09.09.2022)
Hejný, M., Jirotková, D.: Čtverečkovaný papír jako most mezi geometrií a aritmetikou. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha 1999.
Hejný, M., Kuřina, F.: Dítě, škola a matematika. Konstruktivistické přístupy k vyučování. Portál, Praha 2001, stran 187, ISBN 80-7178-581-4.
Hejný, M. Vyučování orientované na budování schémat: Aritmetika 1. stupně. Praha : UK v Praze, PedF, 2014.
Jirotková, D. Cesty ke zkvalitňování výuky geometrie. Praha : UK v Praze, PedF, 2010.
Z. Kolláriková, B. Púpala (Eds.): Předškolní a primární pedagogika, Predškolská a elementárna pedagogika. Portál, Praha 2001, ISBN 80-7178-585-7.
Kratochvílová, J.: Triády jako prostředí výzkumu a výuky. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2, Univerzita Karlova v Praze ? Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(2. sv.) s. 409-421.
Kuřina, F.: Geometrické praktikum I, II. Matematický ústav ČSAV. Praha 1992.
Stehlíková, N.: Konstruktivistické přístupy k vyučování matematice. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 1, Univerzita Karlova v Praze. Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(1. sv.) s. 11-22.
Rendl, M., Vondrová, N. a kol. Kritkcá místa matematiky na základní škole očima učitelů. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2013. ISBN 978-80-7290-723-6.
Vondrová, N., Rendl, M., Havlíčková, R,, Hříbková, L., Páchová, A., Žalská, J.. Kritická místa matematiky základní školy v řešeních žáků. Praha : Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-3234-6.
Odvárko, O., Kadleček J.: Přehled matematiky pro základní školy a víceletá gymnázia. Prometheus. Prha 2004, 2022.
Vondrová, N.: Didaktika matematiky jako nástroj zvládání kritických míst. Praha : UK, Pedf, 2020.
učebnice matematiky pro 1. stupeň základní školy (české, slovenské a jiné zahraniční)
Teaching methods - Czech
Last update: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (09.09.2022)
Všechny moduly jsou vedeny formou pracovních dílen.
Requirements to the exam - Czech
Last update: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. (12.09.2023)
K zápočtu je nutné:
- aktivní účast na seminářích - založení portfolia - soubor uspořádaných a komentovaných materiálů z modulů
Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (09.09.2022)
Témata jednotlivých setkání se budou provazovat s tématy v předmětu Didaktiky matematiky I a II.