|
|
|
||
Last update: doc. PhDr. Miloš Kučera, CSc. (03.02.2024)
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Last update: Dana Vozáb Němcová (29.01.2024)
|
|
||
Last update: doc. PhDr. Miloš Kučera, CSc. (03.02.2024)
LEAVY, Patricia (Ed.). The Oxford Handbook of Qualitative Research. New York: Oxford University Press, 2017. ATKINSON, Paul a DELAMONT, Sara (Eds.). SAGE Qualitative Research Methods (Four-Volume Set). London: SAGE Publications Ltd., 2011. STRAUSS, A. a CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno: Albert, 1999. MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006. HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2008. GUBA, E. G., LINCOLN, Y. S. Competing paradigms in qualitative research. In N. K. DENZIN, Y. S. LINCOLN (Eds.), Handbook of qualitative research. Thousand Oaks: Sage, 1994. s. 105-117. FREUD, Sigmund. Výklad snů. O snu. Sebrané spisy 2/3. Praha: Psychoanalytické nakladatelství, 1998. KUČERA, Miloš. Teorie pohádky: Psychoanalýza Karkulky. Praha: Karolinum, 2023. |
|
||
Last update: doc. PhDr. Miloš Kučera, CSc. (03.02.2024)
Předmět má za účel posílit praxi studentů v rozboru a interpretaci výzkumných dat. V teoretické části setkání budou rekapitulovány postupy kvalitativní analýzy vyučované v rámci dalších metodologických předmětů (Úvod do kvalitativního výzkumu, Psychologický výzkum I a Psychologický výzkum II). Cílem hlavní seminární části bude společný rozbor dat, která budou přinášet studenti na setkání. Může jít o nejrůznější materiál ze studentských prací (operujících pozorováním, rozhovory nebo sběrem artefaktů), ale i o životní zážitky, scény z literatury, z filmů apod. Přednášející učitel ukáže rozdíl mezi interpretací různých druhů textů: zejména na případě výkladu snů, chybných úkonů a vtipů, dále pohádek, dále poezie (návštěva přednášejících hostů z řad doktorandů). Bude zdůrazněna nutnost předběžného „dense reading“, prvotního podrobného a citlivého čtení. Citlivého zejména na lapsy či „podivnosti“ interpretovaného textu a pátrajícího po tzv. výchozí situaci (tzv. haiku-moment). Teprve poté se mohou rozběhnout vybrané metody jako tematická, fenomenologická či narativní analýza. Zásadní je smířit se s tím, že „mechanická“ aplikace nějaké metody nemůže nikdy nahradit přemýšlení nad textem, jeho „dense reading“.
|
|
||
Last update: doc. PhDr. Miloš Kučera, CSc. (03.02.2024)
Zpracování analýzy a interpretace nasbíraných dat (rozhovor, analýza produktu, poznámky z pozorování, videozáznam či jiný "text") Aktivní účast na semináři. |