Last update: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (08.04.2020)
Předmět se zabývá experimentální psychologií multimediálního vzdělávání. Cílem je podat základní vhled to problematiky vzdělávání pomocí širokého spektra multimediálních materiálů, tj. takových materiálů, které kombinují ilustraci s textem či mluveným slovem: počínaje ilustrovanými učebnicemi, přes výukové pořady, až po výukové hry. Důraz je kladen na experimentální rovinu (jak získat a interpretovat data týkající se vzdělávání pomocí multimédií), empirickou rovinu (jaká data už byla získána: co se ví) a praktickou rovinu (co a jak lze použít ve výuce na škole).
Kurz obsahuje následující témata:
Teoretický aparát: kognitivní a kognitivně-afektivní teorie multimediálního vzdělávání (Mayer & Moreno), teorie kognitivní zátěže (Sweller), teorie sebedeterminace (Deci & Ryan); Typy experimentů v oblasti pedagogické psychologie multimediálního vzdělávání; Základní způsoby interpretace (zejména kvantitativních) empirických dat: effect sizes, meta-analýzy; Empirické principy designu multimediálních materiálů: kognitivní principy, afektivně-motivační principy; Stručná historie inovací ve formálním vzdělávání v 20. a 21. století podle Cubana.
Struktura kurzu pokrývá následující témata: 1) Typy multimediálních materiálů: učebnice, hypermediální prezentace, animace, výukové pořady, tutorovací systémy, výukové hry, výukové simulace, 2) Stručná historie inovací ve formálním vzdělávání v 20. a 21. století podle Cubana; problémy nasazení technologických inovací ve formální výuce, 3) Teoretický aparát: kognitivní a kognitivně-afektivní teorie multimediálního vzdělávání (Mayer & Moreno), teorie kognitivní zátěže (Sweller), teorie sebedeterminace (Deci & Ryan), 4) Konceptuální aparát: výuková metoda vs. výukový materiál vs. výukové médium; atribut vzdělávacího materiálu vs. technologická afordance (Clark), 5) Typy experimentů v oblasti pedagogické psychologie multimediálního vzdělávání; základní typy sledovaných proměnných (znalostní výstupy, afektivně-motivační proměnné, kognitivní zátěž, psychofyziologická data), 6) Základní způsoby interpretace (zejména kvantitativních) empirických dat: effect sizes, meta-analýzy, 7) Empirické principy designu multimediálních materiálů: kognitivní principy, afektivně-motivační principy.
Seminární část předmětu zahrnuje následující obsah: 1) rozbor videozáznamu experimentu, 2) interpretace výsledků experimentů a meta-analýz, 3) rozbor chyb publikovaných experimentálních studií, 4) modelová hodina v kontextu formálního vzdělávacího systému, 5) účast na experimentu coby participant, 6) návrh experimentu a sestavení časového plánu a rozpočtu, 7) sepsání žádosti etické komisi.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (27.01.2020)
MAYER, Richard E. Multimedia learning. 2nd ed. New York: Cambridge University Press, 2009.
WOUTERS, Pieter, VAN NIMWEGEN, Christof, VAN OOSTENDORP, Herre, VAN DER SPEK a Erik D. A meta-analysis of the cognitive and motivational effects of serious games. Journal of Educational Psychology. 2013, 105.2: 249-265.
CLARK, Richard E. Learning from media: arguments, analysis, and evidence. 2nd ed. Charlotte, North Carolina: Information Age Pub, 2012.
CUBAN, Larry. Teachers and machines: the classroom use of technology since 1920. New York: Teachers College Press, 1986.
DECI, Edward L. a M. RYAN, Richard. Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. Plenum Press: 1985.
MAYER, Richard E. Computer games for learning: An evidence-based approach. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press, 2014.
MAYER, Richard E., ed. The Cambridge handbook of multimedia learning. 2nd ed. New York: Cambridge University Press, 2014.
PLASS, Jan L.; KAPLAN, Ulas. Emotional Design in Digital Media for Learning. Emotions, Technology, Design, and Learning. 2016: 131-161
Teaching methods - Czech
Last update: PhDr. Klára Špačková, Ph.D. (02.09.2022)
Kurz bude probíhat formou "flipped classroom". Jeden týden si doma poslechnete komentované videoslajdy a připravíte se na diskusní hodinu, která proběhne následující týden. Termíny budou společně domluveny 27. 9. -- 1. 10. přes when2meet. Detaily: https://ksvi.mff.cuni.cz/amulab/index.php/multimedia-learning-course/.
Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Klára Špačková, Ph.D. (02.09.2022)
Student napíše jednoduchou grantovou žádost (na A4) týkající se empirického výzkumu v oblasti multimediálního vzdělávání. V rámci toho student vyrobí vlastní intervenci, tj. jednoduchý výukový materiál (například dvě různé verze stránky z učebnice s doprovodnou ilustrací), navrhne design experimentu (např. komparace s mezi-subjektovým designem) a sestaví rozpočet projektu. Za celkovou kvalitu žádosti, včetně rozpočtu a designu experimentu a jejich smysluplnosti, bude student ohodnocen (40%).
Student provede několik review grantových žádostí svých kolegů. Za úroveň provedených review bude student ohodnocen (20%).
Student bude dále hodnocen za aktivitu na online sezeních (40%).