course can be enrolled in outside the study plan enabled for web enrollment priority enrollment if the course is part of the study plan you can enroll for the course in winter and in summer semester
Last update: RNDr. Jana Skýbová, Ph.D. (30.01.2024)
System of Cormophyta (mainly Pinophyta and Magnoliophyta). Ecology of these plants, using some plant representatives in the process of environmetal evaluation, practical seminars, excursions including visits of the Prague Botanical Garden.
Last update: RNDr. Jana Skýbová, Ph.D. (30.01.2024)
Systematika vyšších semenných rostlin. Důraz na ekologii rostlin a využití některých zástupců v environmentální praxi. Závěr je věnován legislativě a ochraně rostlin. Praktická cvičení a exkurse včetně Botanické zahrady v Praze.
Descriptors - Czech
Last update: RNDr. Jana Skýbová, Ph.D. (30.01.2024)
Rozklad přímé i nepřímé studijní zátěže předmětu: Přímá a nepřímá výuková zátěž vychází z kreditového hodnocení vyučovaného předmětu (5 kredity) a je stanovena na 136 hodin. Přímá výuka odpovídá 90 min./týden u přednášek, resp. 90 min./14 dní u cvičení. Nepřímá výuka je vázaná na časovou dotaci spojenou s přípravou na 1 vyučovací hodinu přednášky a cvičení, což odpovídá 30 minutám, časem na samostudium literatury a práci se studijními materiály za semestr (10 hodin) a časem na přípravu na zápočet (12 hodin) a zkoušku v rámci plnění předmětu (60 hodin). Uvedené časové dotace jsou odhady a hodnoty se mohou zásadně měnit v závislosti na individualitě studenta.
Distanční výuka s ohledem na možný "comeback Covid-19" by probíhala ve formě on-line výuky, on-line konzultace, zadávání úkolů distančně na MS Teams. Nicméně za normálního výukového režimu je MS Teams využíváno jako nástroj komunikace, konzultace a prostředí pro zadávání a plnění průběžných úkolů či průběžné testování.
Last update: RNDr. Jana Skýbová, Ph.D. (30.01.2024)
Achele, D a kol. (1998): Co tu kvete. Ikar, Praha Bollinger, M. a kol. (1998): Keře. Ikar, Praha. Deyl,M.-Hísek,K.(2002): Naše květiny. Academia, Praha. Grau, J. a kol. (2000): Trávy. Ikar, Praha. Kremer, B.P. (1995): Stromy. Ikar, Praha. Kubát a kol. (2002): Klíč ke květeně České republiky. Academia, Praha. Munker, B. (1998): Plané rostliny střední Evropy. Ikar, Praha. Nosák, B.-Schulzová, B. (2002): Tropické plody. Ikar, Praha. Rohwer, J.G. (2002): Tropické rostliny. Ikar, Praha. Rosypal, S. a kol.(2003): Nový přehled biologie. Sciencia, Praha. Skýbová, J.(2007): Vybrané kapitoly ze systému a ekologie vyšších semenných rostlin. UK-Pedagogická fakulta, Praha. Valíček, P. (2002): Užitkové rostliny tropů a subtropů. Academia, Praha. Větvička, V. (2000): Stromy a keře. Aventinum, Praha. Další aktuální literatura.
Requirements to the exam - Czech
Last update: RNDr. Jana Skýbová, Ph.D. (30.01.2024)
Zápočet - poznávání rostlin, didaktický fotoherbář Zkouška - ověření znalostí z odpřednášené problematiky a na základě doporučené studijní literatury.
Syllabus - Czech
Last update: RNDr. Jana Skýbová, Ph.D. (30.01.2024)
1. Systém a vývojové vztahy hlavních skupin vyšších rostlin 2. Semenné rostliny a jejich charakteristika. Kapraďosemenné, cykasy, jinany, jehličnany. Jejich biologie a přehled hlavních zástupců. 3. Liánovce, jejich charakteristika, fylogeneze a třídění. 4. Magnoliophyta - charakteristika, vývoj a třídění. Magnoliopsida ? šácholanotvaré, vavřínotvaré, pepřovníkotvaré, podražcotvaré, leknínotvaré. Jejich biologie a přehled hlavních zástupců. 5. Rosopsida - pryskyřníkotvaré, vilínotvaré, kopřivotvaré, bukotvaré, břízotvaré, ořešákotvaré, hvozdíkotvaré, rdesnotvaré, pivoňkotvaré, čajovníkotvaré, violkotvaré, mučenkotvaré, kaparotvaré, vrbotvaré, vřesovcotvaré, prvosenkotvaré, slézotvaré, pryšcotvaré, růžotvaré, lomikamenotvaré, bobotvaré, kakostotvaré, aralkotvaré, olivovníkotvaré, hořcotvaré, štětkotvaré, jirnicotvaré, krtečníkotvaré, hluchavkotvaré, Jejich biologie a přehled hlavních zástupců. 6. Liliopsida - žabníkotvaré, voďankotvaré , rdestotvaré, liliotvaré, kosatcotvaré, zázvorovníkotvaré, vstavačotvaré, sítivotvaré, šáchorotvaré, bromeliotvaré, křížatkotvaré, lipnicotvaré, arekotvaré, aronotvaré, pandánotvaré, Jejich biologie a přehled hlavních zástupců. 7. Základy fytogeografie a fytocenologie. Fytocenologické jednotky na území Čech, fytogeografické členění našeho území. 8. Ekologie a sociologie rostlin. Význam ochrany rostlin na našem území. Nepůvodní, invazní a expanzivní druhy rostlin.
Praktika 1. l. Jehličnany - demonstrace vegetativních orgánů nejdůležitějších druhů jehličnanů, rozbor samčích a samičích květních šištic. 2. Demonstrace herbářových položek i živých přírodnin zástupců jednotlivých řádů a čeledí Magnoliophyt. 3. Návštěva botanické zahrady v areálu Přírodovědecké fakulty UK, prohlídka venkovní zahrady a skleníku s exotickými druhy, s odborným výkladem. 4. Závěrečné opakovací praktikum, udílení zápočtu na základě docházky do praktik, praktických znalostí demonstrovaných a dalších druhů rostlin, předložení didaktického herbáře.
Course completion requirements - Czech
Last update: RNDr. Jana Skýbová, Ph.D. (30.01.2024)
Podmínky zakončení předmětu:
Odevzdaný didaktický fotoherbář rostlin
Zápočet - poznnávání rostlin
Zkouška - ověření znalostí z odpřednášené problematiky a na základě doporučené studijní literatury.