|
|
|
||
Last update: PhDr. Kamil Kotlík, Ph.D. (11.12.2019)
|
|
||
Last update: PhDr. Kamil Kotlík, Ph.D. (17.07.2023)
Studenti by po absolvování předmětu měli rozumět významu a postavení pedagogiky, resp. pedagogiky sportu v současné společnosti. Dále by měli znát základní pedagogické zásady jako je i umět aplikovat v procesu edukace jedinců se speciálními potřebami prostřednictvím sportu či pohybových aktivit. Studenti by měli být schopni vybrat ze svého osobního kompetenčního portfolia adekvátní metody a postupy pro různé edukační situace. Studenti by dále měli dokázat volit adekvátní pedagogické postupy s ohledem na ontogenetické stadium dané skupiny. V neposlední řadě je cílem předmětu ozřejmit studentům důležitost celoživotního a neustávajícího procesu edukace. Konrétní očekávané výstupy: - student chápe význam pedagogiky jako i podoboru pedagogiky sportu pro současnou i budoucí společnost - student rozumí procesu socializace a jeho vlivu na mladého člověka, umí odlišit jednotlivá stadia procesu socializace - student se orientuje v pedagogické terminologii a aktivně ji užívá - student identifikuje problémy, které mohou nastat v edukačním procesu - student se kriticky vyjadřuje k aktuálním společenským otázkám z hlediska pedagogiky - student je schopen uplatňovat hlavní pedagogické principy a didaktické zásady - student je schpen upravit svůj přístup s ohledem na konkrétní znevýhodnění či potřebu jedince - student v rámci edukačního procesu vhodně komunikuje - student dovede kriticky zhodnotit význam volného času pro jednotlivce i současnou společnost - student dovede kriticky zhodnotit význam prožitku v edukačním procesu - student se orientuje v legislativním nastavení edukačního procesu - student dovede připravit vhodný edukační program či jeho části |
|
||
Last update: PhDr. Kamil Kotlík, Ph.D. (15.12.2023)
Credit: attening of seminars (more than 75 %) |
|
||
Last update: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (12.12.2018)
DVOŘÁČEK, Jiří. Základy pedagogiky. Praha: Oeconomica, 2014. ISBN 978-80-245-2014-8.
JANSA, Petr, Josef DOVALIL a Václav BUNC. Sportovní příprava: vybrané kinantropologické obory k podpoře aktivního životního stylu. Rozš. 2. vyd. Praha: Q-art, 2009. ISBN 978-80-903280-9-9.
JANSA, Petr. Pedagogika sportu. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2026-8.
PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky: úvod do studia oboru. 4., aktualizované vydání. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0872-3.
ŠTVERÁK, Vladimír a Milada ČADSKÁ. Stručný průvodce dějinami pedagogiky. 3. dot. 2. přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 80-7184-797-6. |
|
||
Last update: PhDr. Kamil Kotlík, Ph.D. (10.12.2019)
Zápočet tvoří prerekvizitu zkoušky.
Okruhy ke zkoušce z předmětu Pedagogika (PPPD205) Bakalářské studium
1. Výchova a vzdělávání ve starověku 2. Církevní školy a rytířská výchova 3. Scholastika a středověké univerzity 4. Pedagogika J. A. Komenského 5. Pedagogika T. Locka 6. Pedagogika J. J. Rousseaua 7. Pedagogický systém J. F. Herbarta a herbartismus 8. Filantropismus 9. Přínos M. Tyrše a Sokola 10. Pragmatická pedagogika 11. Pedagogika G. Héberta 12. Alternativní školy 13. Obecná východiska a hlavní znaky pedagogiky, členění pedagogiky, základní pojmy tradiční a moderní pedagogiky 14. Kurikulární zabezpečení edukačního procesu v ČR a jeho změny od roku 1989 15. Žák jako subjekt řízený a učitel jako subjekt řídící (postavení, prestiž, kompetence, typologie atd.) 16. Zásady, metody, úkoly a cíle v tělesné výchově 17. Sportovní a olympijská výchova, fair-play 18. Ontogeneze a její periodizace 19. Mladší školní věk a sport 20. Starší školní věk a sport 21. Adolescence a sport 22. Sport v dospělosti 23. Vývoj pedagogiky sportu 24. Pedagogika volného času 25. Zážitková pedagogika 26. Komunikace z pohledu pedagogiky 27. Paměť 28. Učení – cvičení, klasické podmiňování, operativní podmiňování, učení vhledem, aha-zážitek 29. Motorické učení 30. Kognitivní učení 31. Sociální učení 32. Metody pedagogického výzkumu |
|
||
Last update: PhDr. Kamil Kotlík, Ph.D. (11.12.2019)
Lectures: 1. Sense of the pedagogy in context of contemporary social development 2. Historical background of the birth of pedagogy 3. Basic pedagogical terms 4. Factors of development and human ontogenetics 5. Structure of educatioal processes 6. Basics of sport pedagogy 7. Legislative frame of pedagogical processes
Seminars: 1. Education in ancient times 2. Christian education and upbringing 3. Pedagogy in renaissance and humanistic pedagogy 4. Alternative and inovative pedagogical conceptions 5. Sport activities as a mean of a socialization of children and youth 6. Introduction into a motor learning 7. Basics of pedagogical diagnostics; communication in pedagogy |
|
||
Last update: PhDr. Kamil Kotlík, Ph.D. (27.09.2023)
Lectures of a subject Pedagogy are realized by MS Teams. |