|
|
|
||
Last update: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. (08.02.2021)
|
|
||
Last update: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. (08.02.2021)
Cílem kurzu je na základě experimentální činnosti přes samostatné objevování geometrických vztahů, upřesňování pojmů: |
|
||
Last update: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. (16.03.2024)
Výuka se koná prezenčně. V případě změny situace bude převedena na online, platformu Zoom. Link bude vložen a zaslán studentům včas. přímá výuka - 4 setkání po 3 hodinách, celkem 12 h Materiály ke studiu jsou vloženy do kurzu v Moodlu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=11939, Klíč k zápisu obdrží studenti při provním semináři, případně mailem. |
|
||
Last update: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. (08.02.2021)
Hejný, M., Jirotková, D. (1999). Čtverečkovaný papír jako most mezi geometrií a aritmetikou. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. Blažková, R., Matoušková, K., Vaňurová, M., Staudková, H.: Matematika pro 3. ročník základních škol. Nakladatelství ALTER, Všeň. 2009 Blažková, R., Matoušková, K., Vaňurová, M.,: Matematika pro 4. ročník základních škol. Nakladatelství ALTER, Všeň. 2009 Justová, J.: Matematika pro 5. ročník základních škol. Nakladatelství ALTER, Všeň. 2008 Hejný, M., Jirotková, D., Slezáková-Kratochvílová, J. Michnová, J.: MATEMATIKA 3, učebnice pro základní školy. Nakladatelství Fraus, Plzeň 2009 Hejný, M., Jirotková, D., Bomerová, E.: MATEMATIKA 4, učebnice pro základní školy. Nakladatelství Fraus, Plzeň 2010 Hejný, M., Jirotková, D., Bomerová, E., Michnová, J.: MATEMATIKA 5, učebnice pro základní školy. Nakladatelství Fraus, Plzeň 2011 Různé sbírky úloh a matematických problémů, soubory úloh z Klokánka či jiných soutěží pro žáky 1. stupně ZŠ, výběr úloh 2D geometrie. Další učebnice matematiky pro I. stupeň dle vlastní volby. Jirotková, D.: Cesty ke zkvalitňování výuky geometrie. Univerzita Karlova v Praze. 2010 (s. 7 - 201) Hejný, M.: Vyučování matematice orientované na budování schémat: aritmetika 1. stupně. Univerzita Karlova v Praze. 2014 Program GeoGebra: odkaz na stránku, kde je možné stáhnout verze pro různé operační systémy od Windows až po tablety: https://www.geogebra.org/download a další odkaz na manuál: https://wiki.geogebra.org/cs/P%C5%99%C3%ADru%C4%8Dka |
|
||
Last update: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. (31.01.2024)
Výuka bude vedena formou převrácené třídy. Studenti dostanou před každým seminářem materiály k nastudování, vypracování několika úloh přednostně ve skupinách. Po semináři studenti dostanou úlohy pro samostatné ověření si očekávaných znalostí. Při semináři proběhne diskuze o řešeních a o porozumění základním teoretickým pojmům, vztahům a vlastnostem rovinných útvarů a jejich zařazení do teoretické struktury oboru. Studijní opora k obsahui je v odpovídajícím kurzu Moodle. Samostudium - předpokládá se, že student bezpečně zvládá probíranou tematiku (2D geometrie) na úrovni minimálně absolventa 9. ročníku, samostudiem tuto látkku doplní, především pokud zjistí nějaké nedostatky. Doplní znalost geometrických pojmů a jejich vlastností. K samostudiu budou určeny i kratší pasáže, které budou k dispozici v Moodlu. Dále se předpokládá dobrá znalost obsahu kurzu USMA I. Student si tuto látku připomene. |
|
||
Last update: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. (31.01.2024)
Požadavky ke zkoušce: 1. Aktivní účast na seminářích. Aktivitou se rozumí účast ve společných diskuzích, samostatné řešení úloh a problémů a jejich prezentování atd. Prezence bude kontrolována. 2. Vypracování závěrečného písemného testu na alespoň 60 % možných bodů. Forma testu bude domluvena podle situace v době zkouškového období. Test v domluvený termín bude vložen do Moodlu. 3. Vypracování seminární práce podle zadání vyučujícího, nebo zadání problémů, výzev, úkolů prostřednictvím Moodlu. Práce bude v domluvený termín bude vložena do Moodlu. 4. Aktivní práce v Moodlu, diskuze ve fórech, reflexe, komentáře, podněty do výuky. 5. Vedení portfolia evidující vlastní práci v seminářích, řešení zadaných úloh jako přípravu na semináře, zpracování jakýchkoliv materiálů. Tyto materiály si student vezme k ústní zkoušce. Zkouška je písemná i ústní. Předpokladem účasti na ústní části zkoušky je splnění všech pěti uvedených požadavků a kvalita zpracování veškerých písemných materiálů. Neúčast na seminářích je nutné nahradit a) po domluvě návštěvou seminářů prezenčního studia, b) konzultací, při které bude prezentován písemný dokladem o prostudování relevantní látky. |
|
||
Last update: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. (31.01.2024)
Obsah kurzu: Témata výuky: 1. Orientace na čtverečkovaném papíru 2. Souřadnice, jejich odvození; další zápisy bodů (souřadnicový zápis, vektorový zápis) 3. Trojúhelníky - zkoumání jejich vlastností, jejich klasifikace, a konstrukce 4. Čtyřúhelníky - zkoumání jejich vlastností, jejich klasifikace, a konstrukce 5. Relace v geometrii - rovnoběžnost, kolmost, shodnost a jejich využití v konstrukcích 6. Obsah rovinných útvarů - metody určování obsahu mřížového útvaru, zejmén metoda rámování, Pickova formule 7. Délka mřížové úsečky, porovnávání délek úseček, obvod mřížového útvaru 8. Pythagorova věta - jejíé vyvození metodou uvolňování parametru 9. Pickova formule (metoda uvolňování parametru) 10. Poměr úseček, dělení úseček v daném poměru. 11. Nemřížové útvary 12. Podobné útvary |