|
|
|
||
Last update: Mgr. Lenka Schneider (23.02.2024)
Upozorňujeme studující jiných programů než hudební věda, že vstup do Klementina je možný pouze s platným čtenářským průkazem. Za případné komplikace se omlouváme a těšíme se na Vaši návštěvu. Hudební analýza II (LS) Předmět koresponduje s PDH II - 20. stol. v LS. Každá přednáška je věnována rozboru jednoho rozsáhlejšího díla 20. století. Rozbor je doplněn výkladem o kompozičních principech a technikách 20. století a zasazen to historického kontextu. Druhá dvouhodinovka má formu semináře a je věnována prezentacím rozborů studentů. Témata: Stravinskij – Pták Ohnivák (suita 1919) - komplexní analýza Hindemith - Symfonie Malíř Mathis, 1. věta – sonátová forma v neoklasicismu Varèse - Density 21.5, Octandre - intervalový výběr, tónové skupiny Messiaen - Kvartet pro konec času - moderní modalita Honegger - symfonie - akordika a melodika v neoklasicismu Schönberg – op. 11, op. 19, op. 25 - zrod atonality a dodekafonie Webern - Variace op. 27, rozbor dodekafonní struktury Stockhausen - In Freundschaft - post-serielní kompoziční konstruktivismus Crumb - Makrokosmos I - speciální instrumentální techniky Murail - 13 couleurs du soleil couchant - spektralismus Reich - Octet - minimalismus Górecki - Třetí symfonie - postmoderní hudba |
|
||
Last update: doc. PhDr. Miroslav Pudlák, CSc. (24.09.2019)
Hindemith, Paul: Unterweisung im Tonsatz I., theoretischer Teil. B. Schotts Söhne, Mainz 1940. (Nové rozšířené vydání.) Janeček, Karel: Základy moderní harmonie. Nakladatelství ČSAV, Praha 1965. Jelinek, Hans: Anleitung zur Zvölftonkomposition (český překlad Uvedení do dodekafonické skladby, přeložil Eduard Herzog, Supraphon, Praha-Bratislava 1967. Kofroň Petr: 13 analýz, H+H 1993 Kohoutek, Ctirad: Novodobé skladebné směry v hudbě. Vyd. 2., SHV, Praha 1965. Kohoutek, Ctirad: Projektová hudební kompozice. SPN, Praha 1969. Messiaen, Olivier: Technique de mon langage musical Mühe, Hansgeorg: Musikanalyse. Leipzig 1978. Nové cesty hudby I. SHV, Praha 1964. Nové cesty hudby II. Supraphon Praha-Bratislava 1970. Piňos, Alois: Tónové skupiny. Supraphon, Praha 1971. Risinger, Karel: Základní harmonické funkce v soudobé hudbě. SNKLHU, knižnice Hudební rozpravy, Praha 1958. Risinger, Karel: Zahuštěné akordy a otázka konsonance a disonance v soudobé hudbě. Hudební věda 1965, č. 4. Risinger, Karel: Intervalový mikrokosmos. Knižnice Hudební rozpravy, Supraphon, Praha 1971. Risinger, Karel: Nauka o harmonii XX. století. Supraphon, Praha 1978. Risinger, Karel: Nauka o kontrapunktu XX. století. Risinger, Karel: K současnému pojetí tonality. In: Současná hranice tonality, str. 13-38, Panton, Praha 1974. Tichý, Vladimír: Modalita. Živá hudba VIII, SPN, Praha 1983. Tichý, Vladimír: Harmonické pole. In: Živá hudba. AMU, Praha 2003. Donald Tovey: Essays in Musical Analysis Hans Keller: Functional Analysis: the Unity of Contrasting Themes Rudolf Reti: The Thematic Process in Music (1951) Schoenberg: Harmonielehre Nicolas Ruwet: Langage, musique, poésie Heinrich Schenker: Neue Musikalische Theorien und Phantasien Felix Salzer: Structural Hearing Eugene Narmour: Beyond Schenkerism Fred Lerdahl, Ray Jackendoff: A Generative Theory of Tonal Music Allen Forte: The Structure of Atonal Music |
|
||
Last update: doc. PhDr. Miroslav Pudlák, CSc. (24.09.2019)
Zkouška na konci roku spočívá v písemném testu na teoretická témata z Hudební analýzy I a II a odevzdání písemné práce. |