SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Kindergarten as an Institution - OPN01U155B
Title: Mateřská škola jako instituce
Guaranteed by: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (25)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Is pre-requisite for: OPN01U157B, OPN01U165B
Is interchangeable with: OKN01U155B
Annotation -
Last update: Mgr. David Mück (07.10.2020)
The aim of the course is an insight into the organizational structure of kindergarten. At the same time, focusing on different conceived aspects (institutions, organizations, togetherness) will make it possible to create an introductory entry into the management of a school or school facility and to understand the position of pre-school education in a broader context.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. David Mück (07.10.2020)

Cílem předmětu je vhled do organizačního uspořádání mateřské školy. Zacílení pozornosti na různě pojímaná hlediska (instituce, organizace, pospolitost) umožní zároveň vytvořit úvodní vstup do problematiky řízení školy či školského zařízení a pochopení postavení instituce předškolního vzdělávání v širším kontextu.

Descriptors - Czech
Last update: Mgr. David Mück (07.10.2020)

Distanční výuka se řídí aktuálními pokyny PedF UK. Distanční forma – např. webináře, MS Teams, e-studijní opory, elektronické zdroje ke studiu, další studijní materiály apod. (LMS Moodle). Zadávané úkoly – odevzdání do prostředí LMS Moodle, k diskuzím bude využíváno Diskuzní fórum v LMS Moodle.

Literature - Czech
Last update: Mgr. David Mück (07.10.2020)

BEČVÁŘOVÁ, Zuzana. Kvalita, strategie a efektivita v řízení mateřské školy. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-221-8.

GRECMANOVÁ, Helena. Klima školy: soubor dotazníků pro učitele, žáky a rodiče [online]. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012 [cit. 2017-09-11]. Evaluační nástroje. ISBN 978-80-87063-80-4. Dostupné z: http://www.nuov.cz/uploads/AE/evaluacni_nastroje/14_Klima_skoly.pdf

SYSLOVÁ, Z.: Jak úspěšně řídit mateřskou školu, Wolters Kluwers Praha, 2012. ISBN 978-80-7357-976-0)

SVĚTLÍK, J.: Marketingové řízení školy. 2. aktualizované vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2009, 328 s. ISBN 978-80-7357-494-9.

TROJAN, V., TROJANOVÁ, I., TRUNDA, J. Vybrané kapitoly ze školského managementu pro učitele Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2015, ISBN 978-80-7290-868-4

TRUNDA, J., ČAPEK, R.: Třídní klima a školní klima. Praha Grada, 2010, ISBN 978-80-247-2742-4

TRUNDA, J., BŘÍZA, K. Řízení školy ve znalostní společnosti. Praha: PedF UK Praha, 2012, ISBN 978-80-7290-541-6.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. David Mück (07.10.2020)

1.       Úvod do předmětu, seznámení se strukturou studia

2.       Mateřská škola jako instituce

3.       Mateřská škola jako organizace

4.       Mateřská škola jako pospolitost

5.       Mateřská škola jako komunitní centrum

6.       Vztah mateřské školy a veřejnosti

7.       Public relations školy

8.       Vytváření a rozvoj klimatu mateřské školy

9.       Vztah mateřské školy a jejího zřizovatele

10.    Návaznosti mateřské a základní školy, obrysy spolupráce

11.    Základní manažerské funkce

12.    Aktuální problémy mateřských škol

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. David Mück (07.10.2020)

Seminární práce

 

Pozn.: Dle aktuální situace – distanční forma, včetně atestace.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html