course can be enrolled in outside the study plan enabled for web enrollment priority enrollment if the course is part of the study plan you can enroll for the course in winter and in summer semester
Last update: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (16.04.2019)
The aim of the course is to systematically support and develop the competences of teacher training in working with primary school pupils in extracurricular areas. An integral part of the course objective is for students to get acquainted with the nature of the interests and needs of first-grade pupils out of school, enabling them to be sensitized to understand the characteristics and specifics of contemporary childhood. It can be work with pupils in leisure-time facilities of various orientation and character, as well as regular and long-term tutoring. Teaching students get the chance to work systematically with pupils in the area of guiding or assisting hobby groups, scout clubs, sports clubs, lecturing hobbies, as well as working with class at school in nature, including its active preparation, etc. Specifically, this means that teachers receive systematic Possibility to work regularly with an individual pupil or with a group of pupils in a selected area of leisure time activities. This practice enables students to gain experience in organizing, securing and leading hobby, recreational activities, and to deepen their practical experience in first-grade pupils.
We assume that this teaching practice will enable students to develop the following areas of competence:
application of acquired theoretical knowledge in the field of pedagogical-psychological preparation, competence in the field of communication, organizational skills in the field of leisure time education, understanding of the personality of the contemporary pupil, development of reflection and self-reflection skills.
Last update: PhDr. Jana Krátká, Ph.D. (05.10.2022)
Cílem kurzu je systematická podpora a rozvoj kompetencí studentů učitelství v práci s žáky primární školy v mimoškolní oblasti. Studenti se seznamují s charakterem zájmů a potřeb žáků prvního stupně v době mimo vyučování, což jim umožňuje zcitlivění pro porozumění charakteristikám a specifikům současného dětství. Může se jednat o práci s žáky ve volnočasových zařízeních různého zaměření a charakteru a také pravidelné a dlouhodobé doučování. Student učitelství získává možnost pracovat systematicky s žáky v oblasti vedení či asistování zájmových kroužků, skautských oddílů, sportovních klubů, lektorování zájmových útvarů a také práce se třídou na škole v přírodě, včetně její aktivní přípravy apod. Konkrétně to znamená, že studenti učitelství dostanou systematickou možnost pracovat pravidelně s jednotlivým žákem či se skupinou žáků ve vybrané oblasti volnočasové zájmové aktivity. Studentům umožňuje tato praxe získat zkušenosti s organizováním, zajištěním a vedením zájmových, výchovně rekreačních aktivit a prohloubit tak praktické zkušenosti v oblasti vedení žáků prvního stupně.
Předpokládáme, že tato pedagogická praxe umožní studentům rozvoj následujících oblastí kompetencí:
aplikace získaných teoretických vědomostí z oblasti pedagogicko-psychologické přípravy, kompetence v oblasti komunikace, organizační dovednosti v oblasti pedagogiky volného času, porozumění osobnosti současného žáka, rozvoj dovednosti reflexe a sebereflexe.
Aim of the course - Czech
Last update: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (10.09.2019)
Cílem kurzu je systematická podpora a rozvoj kompetencí studentů učitelství v práci s žáky primární školy v mimoškolní oblasti. Studenti se seznamují s charakterem zájmů a potřeb žáků prvního stupně v době mimo vyučování, což jim umožňuje zcitlivění pro porozumění charakteristikám a specifikům současného dětství.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (13.09.2023)
Přímá výuka
24 celkem
Přednášky:
0 hodin
Cvičení:
24 hodin
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení
6 hodin
Samostudium literatury (za semestr)
10 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr)
5 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr)
10 hodin
Plnění předmětu
0 hodin
Příprava na zápočet
5 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška
0 hodin
Literature - Czech
Last update: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (14.03.2019)
Povinná literatura:
PÁVKOVÁ, J. a kol. Pedagogika volného času. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-423-6.
HÁJEK, B., HOFBAUER, B., PÁVKOVÁ, J. Pedagogika volného času. Praha: Univerzita Karlova Pedagogická fakulta. 2010. ISBN 978-80-7290-471-6.
HÁJEK, B., HOFBAUER, B., PÁVKOVÁ, J. Pedagogické ovlivňování volného času. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-262-0030-7.
Doporučená literatura:
HOFBAUER, B. Kapitoly z pedagogiky volného času. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2010. ISBN 978-80-7394-240-3.
KNOTOVÁ, D. Pedagogické dimenze volného času. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-223-9.
SMÉKAL, V., VÁŽANSKÝ, M. Základy pedagogiky volného času. Brno: Paido, 1995. ISBN 80-901737-9-9.
VÁŽANSKÝ, M. Volný čas a pedagogika zážitku. Brno: MU, 1994. ISBN 80-210-0428-2.
Teaching methods - Czech
Last update: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (10.09.2019)
praxe
reflexe
prezentace
Syllabus -
Last update: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (16.04.2019)
Organizational arrangements: 1. The student regularly works with pupils of the first degree in the field of leisure time for 2 hours a week for the whole semester. 2. The student participates in the introductory information seminar, continuous and final reflective seminar at the faculty. 3. The student performs reflective tasks in the electronic course in Moodle. 4. At the end of the practice, the student asks for confirmation of the practice with the assessment. 5. The student presents in the study group at the faculty a work file (portfolio), which consists of reflections of all his / her own activities - lessons in leisure facilities, self-reflection and also a mentor evaluation from a leisure organization, which coordinates, leads and evaluates the student's practice.
Last update: PhDr. Jana Krátká, Ph.D. (05.10.2022)
Organizační zajištění:
1. Student pravidelně 2 hodiny týdně po celý semestr pracuje s žáky prvního stupně v oblasti volného času. Zařízení/školu, v rámci kterého/které vykonává tuto praxi, kontaktuje sám student.
2. Student se účastní úvodního informačního semináře a závěrečného reflektivního semináře na fakultě.
3. Student plní úkoly reflektivního charakteru v elektronickém kurzu v moodlu
4. Na závěr praxe si student vyžádá potvrzení o provedené praxi s hodnocením.
5. Student prezentuje ve studijní skupině v rámci závěrečného setkání své zkušenosti s prací v mimoškolních aktivitách žáků a sebehodnocení svých znalostí a dovedností, které tato práce vyžaduje.
Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (10.09.2019)
1. Student pravidelně 2 hodiny týdně po celý semestr pracuje s žáky prvního stupně v oblasti volného času. Zařízení/školu, v rámci kterého/které vykonává tuto praxi, kontaktuje sám student.
2. Student se účastní úvodního informačního semináře a závěrečného reflektivního semináře na fakultě.
3. Student plní úkoly reflektivního charakteru v elektronickém kurzu v Moodlu.
4. Na závěr praxe si student vyžádá potvrzení o provedené praxi s hodnocením.
5. Student prezentuje ve studijní skupině v rámci závěrečného setkání své zkušenosti s prací v mimoškolních aktivitách žáků a sebehodnocení svých znalostí a dovedností, které tato práce vyžaduje.