SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Digitization in Adult Education - OPDU1U036B
Title: Digitalizace ve vzdělávání dospělých
Guaranteed by: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: both
E-Credits: 0
Hours per week, examination: 0/0, other [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course is intended for doctoral students only
enabled for web enrollment
can be fulfilled in the future
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: doc. PhDr. Martin Kursch, Ph.D.
Annotation -
Last update: Mgr. Petr Svoboda (21.03.2024)
The subject deals with digitization in education. The aim is to understand the basic methods of digitization and the systematic introduction of information technology to increase the efficiency of the educational process. The course is devoted to the nature and use of individual digital technologies such as the Internet, intranet, mobile devices, social networks, video, digital processes and cybersecurity. The content of the course is primarily a strategy of digital education, responding to the continuous development of digital technologies and the systematic involvement of modern technologies in education, as well as the impact of digitization on customers / clients in the field of education and digital communication and use of current software solutions.
Literature - Czech
Last update: PaedDr. Eva Battistová (24.03.2024)

ARASON, S. The Impact of Digitisation on Teaching and Learning. Educor Multidisciplinary Journal [online]. 2019, 3(1), 102-115 [cit. 2020-05-03]. ISSN 25204254.

DVOŘÁK, D., STARÝ, K. a URBÁNEK, P. Škola v globální době. Praha: Karolinum press, 2015. ISBN 978-80-246-2977-3.

GHEMAWAT, P. Strategies for Higher Education in the Digital Age. California Management Review [online]. 2017, 59(4), 56-78 [cit. 2020-05-02]. DOI: 10.1177/0008125617717706. ISSN 00081256.

KLČOVÁ, H. a P. SODOMKA. Informační systémy v podnikové praxi. Praha: Computer press, Albatros media a.s., 2017. ISBN 978-80-251-4543-2.

KLEMENT, M., K. BÁRTEK, J. DOSTÁL a J. KUBRICKÝ. ICT nástroje a učitelé: adorace, či rezistence? Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. ISBN 978-80-244-5122-0.

MŠMT. Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020. MŠMT, 2014.

MŠMT. Strategie vzdělávací politiky CŘ do roku 2030+. MŠMT, 2020.

NEZMAR, L. GDPR: Praktický průvodce implementací. Praha: Grada Publishing, 2017. ISBN 978-80-271-0668-4.

PILNÝ, I. Digitální ekonomika. Praha: Bizbooks, Albatros media, 2017. ISBN 978-80-265-0494-8.

ŞAD, S. N. & M. EBNER. Digital Tools for Seamless Learning. Hershey, PA, USA: IGI Global, 2017. DOI: 10.4018/978-1-5225-1692-7. ISBN 9781522516927.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Petr Svoboda (21.03.2024)

Hlavní témata předmětu

1.       Digitalizace

Pojem digitalizace a jeho význam. Role informačních technologií v procesu digitalizace. Vize digitálního vzdělávání, cíle strategie digitálního vzdělávání. Indikátory úspěchu digitalizace.

 

2.       Otevřené vzdělávání

Otevřené vzdělávací systémy. Online výukové portály. Digitalizace procesu učení a vyučování. Kompetence potřebné k úspěšné seberealizaci každého jedince v digitálním světě.

 

3.    Digitální gramotnost

Vymezení digitálních kompetencí v publikaci Evropské komise DIGCOMP. Práce s informacemi a digitálními technologiemi. Digitální kompetence v praxi: analýza rámců.

 

4.    Informatické myšlení

Vysvětlení pojmu informatické myšlení. Význam informatického myšlení. Zařazení informatiky a rozvoje informatického myšlení do kurikula. Informatika a její vazby na ostatní předměty.

5.    Digitální technologie ve vzdělávání

Přehled digitálních technologií. Trendy digitálních technologií. Kritický pohled na digitální technologie. Swot analýza potřeb digitalizace. Další techniky analýzy procesů vzdělávací organizace

 

6.    Proces digitalizace ve vzdělávání

Výhody, nevýhody, tvorba programů a projektů digitalizace, strategie zavádění, agilní strategie, používané techniky, realizace projektů digitalizace. Aplikace do oblasti vzdělávání.

 

7.    Podpora digitalizace

Zajištění a financování digitalizace. Tvorba „business case“, výpočet ROI a ROE dle Kirkpatrickova modelu. Vytváření prostředí podporující digitalizaci ve vzdělávání, omezení byrokracie.

 

8.    Praktické využití nových technologií při digitalizaci I

Využití platformy mobilních aplikací ve výuce a v samostudiu. Využívání informačních systémů pro vzdělávací organizace, cloudové řešení vs klasické systémy, data mining.

 

9.    Praktické využití nových technologií při digitalizaci II

IT a tvořivost, inovativní projekty, platformy Lego robotics, Appinventor, obsah výuky IT

 

10.  Praktické využití nových technologií při digitalizaci III

Nová média, internet, sociální sítě, cloudové služby, informační systémy. Atraktivita vzdělávací organizace.

 

11.  Kyberbezpečnost

Bezpečnost v digitálním světě. Úvod do Kryptografie. Úskalí spravování dat. Zákon o kybernetické bezpečnosti a GDPR, jejich dopady na vzdělávací organizace.

 

12.  Nové trendy v digitalizaci

Aplikace IT (mobilní aplikace, BYOD, e-learningové trendy, gamifikace, IoT, smart technology, 3D tisk aj.)

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Petr Svoboda (21.03.2024)

Vypracování návrhu metodologie vlastního výzkumu a rešerše odborné literatury. Obhajoba v rámci předmětu. 

Seminární práce – případová studie využití informačních technologií ve výuce. Rozbor a analýza výsledků poznání zvoleného případu.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html