SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
a - OPDU1U035B
Title: Vzdělávání a rozvoj pracovníků ve školství
Guaranteed by: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023 to 2024
Semester: both
E-Credits: 0
Hours per week, examination: 0/0, other [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course is intended for doctoral students only
enabled for web enrollment
can be fulfilled in the future
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: Mgr. Zuzana Svobodová, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: Mgr. David Mück (22.03.2024)
Cílem předmětu je rozvinout strategické a metodické kompetence studentů, zejména jejich způsobilost identifikovat základní přístupy, směry a trendy v oblasti profesního rozvoje a aktivně tak spoluvytvářet vhodné příležitosti pro učení se a rozvoj pracovníků v různých typech pracovních organizací. Uvedeného cíle bude dosaženo prostřednictvím pochopení klíčových charakteristik strategického přístupu ke vzdělávání a rozvoji pracovníků v teorii a inspirativní praxi. Studenti budou rovněž schopni popsat klíčové postupy a fáze integrace procesu vzdělávání a rozvoje pracovníků s řídicími a personálními procesy a tvůrčím způsobem aplikovat získané poznatky v praxi. Prostřednictvím studia odborných pramenů a dalších zdrojů, včetně zahraniční studie určené k recenzi, studenti rovněž prokážou schopnosti kritického myšlení, především schopnost vyhodnotit informace, porovnat je s dříve získanými vědomostmi a praktickými zkušenostmi, argumentovat a formulovat závěry.
Literature - Czech
Last update: PaedDr. Eva Battistová (24.03.2024)

ARMSTRONG, M. a S. TAYLOR. Armstrong's Handbook of Human Resource Management Practice. London: Kogan Page Ltd., 2020. 800 p. ISBN 9780749498276.

BARTOŇKOVÁ, H. Firemní vzdělávání. Praha: Grada Publishing, 2010. 204 s. ISBN 978-80-247-2914-5.

CIMBÁLNÍKOVÁ, L. Strategický rozvoj lidských zdrojů: Co je důležitější v současné společnosti znalostí: Rozvoj lidských zdrojů, nebo jejich řízení. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013. 136 s. ISBN 978-80-244-3288-5.

KNOWLES, M. S., E. F. HOLTON a R. A. SWANSON. The Adult Learner: The Definitive Classic Adult Education and Human Resource Development. 8th ed. Burlington: Butterworth-Heinemann, 2015. 402 p. ISBN

978-0-415-73901-6.

TURECKIOVÁ, Přístupy k rozvoji různých skupin pracovníků. In: Veteška, J. (Ed). Vzdělávání dospělých 2019 – v kontextu profesního rozvoje a sociálního kapitálu = Adult Education 2019 – in the context of professional development and social capital. Praha: ČAS, 2019, s.15-23. ISBN 978-80-906894-8-0.

TURECKIOVÁ, M. Strategie rozvoje pracovníků vzdělávacích organizací v kontextu andragogiky a managementu vzdělávání. In: Krystoň, M. (ed.). Andragogické štúdie 2018. Banská Bystrica: Belianum, 2018, s. 127-138. ISBN 978-80-557-1500-1.

VETEŠKA, J. Přehled andragogiky: úvod do studia vzdělávání a učení se dospělých. Praha: Portál, 2016. 320 s. ISBN 978-80-262-1026-9.

VETEŠKA, J. (ed.) Vzdělávání dospělých 2019 – v kontextu profesního rozvoje a sociálního kapitálu = Adult Education 2019 – in the context of professional development and social capital : proceedings of the 9th International Adult Education Conference : 11-12 December 2019, Prague. Praha: Česká andragogická společnost, 2020. 379 s. ISBN 978-80-906894-8-0. ISSN 2571-3841. ISSN 2571-385X.

VETEŠKA, J. a M. TURECKIOVÁ. Kompetence ve vzdělávání a strategie profesního rozvoje. Praha: Česká andragogická společnost, 2020. 160 s. ISBN 978-80-907809-1-0.

VETEŠKA, J. a L. PAULOVČÁKOVÁ.Management andMarketing of Educational Institutions. Karlsruhe: Ste-Con, 2018. 81 p. ISBN 978-3-945862-24-7.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. David Mück (22.03.2024)

1. Základní charakteristiky strategického přístupu ke vzdělávání a rozvoji pracovníků – aplikace systémového a systematického hlediska v procesech individualizace a optimalizace rozvoje potenciálu pracovníků.

2. Koncepce a typy strategií vzdělávání a rozvoje pracovníků.

3. Určení vztahu mezi strategií a strategickými cíli organizace, koncepcí a prioritami vzdělávání a rozvoje pracovníků.

4. Integrace strategicky pojatého procesu vzdělávání a rozvoje pracovníků do řídicích procesů organizace a vedení týmů – vertikální integrace.

5. Postup zpracování a osy strategie vzdělávání a rozvoje pracovníků.

6. Klíčové modely strategického řízení a vedení lidí v organizacích ve vztahu k rozvojovým procesům v organizaci – teoretická východiska a možnosti rozvoje inspirativní praxe.

7. Integrace strategicky pojatého procesu vzdělávání a rozvoje pracovníků s dalšími klíčovými personálními procesy – horizontální integrace.

8. Základní fáze a dílčí etapy cyklu vzdělávání a rozvoje pracovníků – používané postupy a metody.

9. Vytváření individuálních plánů rozvoje, usměrňování možnosti profesního a kariérního rozvoje pracovníků – interní mobilita a optimalizace rozvoje lidského kapitálu organizace.

10. Určující trendy v oblasti vzdělávání a rozvoje pracovníků a možnosti jejich aplikace v praxi (zahrnuje i prezentaci a obhajobu vypracované recenze zahraniční studie, včetně prokazatelné vazby prezentovaného tématu na celkový obsah předmětu a na reflexi inspirativní praxe).

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. David Mück (22.03.2024)

Výběr relevantní zahraniční studie je třeba konzultovat s vyučující. Výsledný text je nutno odevzdat minimálně pět pracovních dní před dohodnutým termínem obhajoby vypracované recenze.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html