Jedná se o integrovaný předmět, na kterém participují tito klíčoví vyučující: dr. Veronika Laufková (KČL) a dr. Zbyněk Němec (KSPPG).
Cílem předmětu je seznámit posluchače s problematikou výuky literatury a rozvojem čtenářství u žáků se SVP integrovaných v hlavním vzdělávacím proudu, a prohloubit tak jejich orientaci v oboru didaktiky literatury. Studenti si osvojí základní dovednosti potřebné pro výuku literatury u žáků se SVP ve fázích přípravy, plánování, realizace a vyhodnocování výuky literatury a rozvoje čtenářství na 2. stupni ZŠ a SŠ. Předmět je veden konstruktivistickým způsobem výuky dle třífázového modelu E - U - R a klade důraz na integrativní pojetí čtenářské gramotnosti, rozvoje čtenářství a výuky literatury na 2. stupni ZŠ a SŠ.
Témata: Rozvoj čtenářství žáků (aspekty rozvoje čtenářství u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, zejména žáků se sociálním znevýhodněním; z etnických menšin; s odlišným mateřským jazykem; poruchami autistického spektra, s poruchami pozornosti); Jak motivovat žáky se SVP ke čtení; Volba vhodného literárního textu pro žáky se SVP a žáky nadané; Práce se zážitkem v hodinách literární výchovy a integrativní pojetí čtenářské gramotnosti, rozvoje čtenářství a výuky literatury na 2. stupni ZŠ a SŠ; Faktory ovlivňující úspěšnost úloh čtenářské gramotnosti; Čtenářské strategie jako podpora porozumění čtenému textu u žáků se SVP; Individualizace práce v hodinách literární výchovy a možnosti uplatnění konstruktivistické diferenciace učení, jež umožňuje (nejenom) integrované žáky vzdělávat s respektem k jejich potřebám, možnostem a v přirozené návaznosti na jejich stávající znalosti a dovednosti; Gradované úlohy jako účinný nástroj k aktivizaci žáků a posílení jejich vnitřní motivace k učení, k rozvíjení jejich sebedůvěry a postupnému zlepšování ve sledovaných dovednostech; Využití biblioterapie u žáků se SVP a žáků nadaných.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Petr Svoboda (31.03.2022)
Povinná literatura:
FIŠER, Zbyněk. Tvůrčí psaní a literární výchova. In: Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012. s. 11-18.
HLÁVKOVÁ, Lenka a Zbyněk NĚMEC. Děti se speciálními vzdělávacími potřebami a možnosti rozvoje jejich čtenářství. In: Impulsy, roč. 4, č. 4-5, 2018. Dostupné z: https://impulsy.kjm.cz/impulsy-clanek/deti-svp
JUCOVIČOVÁ, Drahomíra, Hana ŽÁČKOVÁ a Hana SOVOVÁ. Specifické poruchy učení na 2. stupni základních škol: (použitelné i pro střední školství). Praha: D + H, 2007.
KOŠŤÁLOVÁ, H.; Čteme si a přemýšlíme o tom nahlas. In: Kritické listy, roč. 2002, č. 6.
KOŠŤÁLOVÁ, Hana, ŠAFRÁNKOVÁ, Kateřina., HAUSENBLAS, Ondřej a Miloš ŠLAPAL. Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. Praha: ČŠI, 2010. Dostupné z www: http://www.csicr.cz/cz/85256-ctenarska-gramotnost-jako-vzdelavaci-cil-pro-kazdeho-zaka
Doporučená literatura:
KUCHARSKÁ, Anna. Porozumění čtenému. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2015.
NĚMEC, Zbyněk. Čtenářství žáků z etnických menšin (trocha akademické inspirace odjinud). Praha: Nová škola o.p.s., 2017. Dostupné z: https://new.ctenarskekluby.cz/storage/app/media//Metody/ctenarstvi-zaku-z-etnickych-mensin.pdf
NĚMEC, Zbyněk. Terapeutické aspekty čtenářství u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (metodický text projektu). Nová škola o.p.s., 2014. Dostupné z: https://new.ctenarskekluby.cz/storage/app/media//Metody/terapeut_aspekty_ctenarstvi_svp.pdf
NĚMEC, Zbyněk. Co už víme o čtenářství žáků se sociálním znevýhodněním (metodický text projektu). Nová škola o.p.s., 2014. Dostupné z: https://new.ctenarskekluby.cz/storage/app/media//Metody/MZ6_VY_09_Co_uz_vime_ctenarstvi_zaci_SVP_Zbynek.pdf
NĚMEC, Zbyněk. Žáci s odlišným mateřským jazykem ve čtenářských klubech. In: Impulsy, roč. 4, č. 4-5, 2018.Dostupné z: https://impulsy.kjm.cz/impulsy-clanek/zaci-odlisny-matersky-jazyk
NĚMEC, Zbyněk. Audioknihy a žáci se speciálními vzdělávacími potřebami. In RUTOVÁ, N. (ed.) Soustředěni na poslech. Sborník zkušeností a inspirací k využití audioknih ve čtenářských klubech i ve vyučování. Praha: Nová škola o.p.s., 2019. Dostupné z: https://new.ctenarskekluby.cz/storage/app/media/projekt/Audio_Soustredeni_k_poslechu_FIN.pdf
PISA: Inspirace pro rozvoj gramotností - úlohy ze čtenářské, přírodovědné a matematické gramotnosti. Praha: ČŠI, 2020. Dostupné z: https://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Publikace/PISA-Inspirace-pro-rozvoj-gramotnosti-ulohy-ze-cte?fbclid=IwAR3UGTbUjzAN_cJg9pYQaOonM5sTKSeBc6YtpXpfrsrate4_1YVtQfIstXo
Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Petr Svoboda (31.03.2022)
Zápočet bude udělen za aktivní a pravidelnou účast v semináři (max. 2 omluvené absence) a za odevzdání úkolů, které vyplynou z náplně semináře.
Ke zkoušce student předkládá strukturovaný návrh rozvoje čtenářství a pojetí výuky literatury u vybrané skupiny žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (viz témata semináře), event. žáků nadaných. Ústní zkouška je potom obhajobou daného návrhu. Student v ní prokazuje znalosti a dovednosti pedagogickodidaktické, literárněoborové, speciálněpedagogické i vývojověpsychologické.