Last update: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (28.10.2019)
The aim of the seminar is to introduced the possibilities of creating a children's library in kindergarten. It leads students to create a high-quality library of children's literature and to develop cooperation in the field of reading with their parents in order to foster the perception of reading as a lifelong attitude. The seminar focuses primarily on contemporary children's literature, orientation on the current book market and the possibilities of cooperation with libraries and other institutions. The seminar also includes a visit to the municipal library with a sample program for kindergartens. The seminar is realized through constructivistic teaching methods.
Last update: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (16.09.2018)
Seminář seznamuje studenty s možnostmi tvorby dětské knihovny v mateřské škole. Vede studenty k vytvoření kvalitní knihovny dětské literatury a k rozvoji spolupráce v oblasti čtenářství s rodiči s cílem pěstovat u studentů vnímání čtenářství jako celoživotního postoje člověka.
Seminář se zaměřuje primárně na současnou literaturu pro děti, orientaci na současném knižním trhu a možnosti spolupráce s knihovnami a dalšími institucemi. Součástí semináře je také návštěva městské knihovny s ukázkou programu pro mateřské školy.
Seminář je realizován prostřednictvím konstruktivistických metod výuky.
Okruhy témat:
1. Proč a jak rozvíjet u dětí pozitivní vliv ke knihám a časopisům, ukázka práce s knihou
2. Obsah a organizace dětské knihovny, členění literatury pro děti z hlediska věkových zvláštností
3. Čtenářské koutky v mateřských školách
4. Orientace v současné knižní produkci v literatuře pro děti - oceňované knihy, knižní portály, oceňovaná nakladatelství
5. Projekty a kampaně, které pomáhají přivést děti ke čtení a k půjčování knih do rodin
6. Spolupráce mateřských škol s veřejnými knihovnami a rodiči
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (16.12.2020)
Pro online přednášky (v čase rozvržené výuky) bude využita platforma ZOOM, pro sdílení materiálů z výuky bude používán Moodle.
Výuka dne 16. 12. 2020 se bude konat v čase 13:50-16:00.
Last update: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (28.10.2019)
· Brock Avril, Communication, Language and Literacy from Birth to Five, SAGE Publications, ISBN 9781412945905
· Concannon-Gibney, Tara, Teaching Essential Literacy Skills in the Early Years Classroom, Taylor & Francis Ltd, ISBN: 9781138481053
· Ewing Robin, Language and Literacy Development in Early Childhood, Cambridge University Press, ISBN 9781107578623
· Goop, Learning About Language and Literacy in Preschool, National Association for the Education of Young Children, ISBN 9781938113109
· Neaum, Sally, Language and Literacy for the Early Years, SAGE Publications, ISBN 9780857257413
· Towel, Janet, Creative Literacy in Action, Cengage Learning, ISBN 9781285171272
Last update: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (28.10.2019)
Čeňková, J., Matoušek P. a Komise pro dětskou knihu Svazu českých knihkupců a nakladatelů a IBBY. Nejlepší knihy dětem. Výběr z českých knih pro děti a mládež 2013/2014. Dostupné online.
Čumplová, L., Nejezchlebová, J. a Švastová, Z. Příručka pro školní knihovny jako studijní a informační centra na základních a středních školách. Praha: ÚIV, 2008.
Mandys, P. a kol. 2x101 knih pro děti a mládež. Praha: Albatros, 2013.
MALÝ, Radek a Josef NEŠPOR. Lexikon českých nakladatelství dětské knihy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4503-8.
Tomášková, I. Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Praha: Portál, 2015.
Černá, O. Čtení není žádná nuda. Praha: Portál, 2014.
Lepilová, K. Cesty ke čtenářství. Vyprávějte si s námi. Brno: Edika, 2014.
Liscinskyová, C. Čteme s porozuměním každý den. Dobříš: Šafrán, 2014.
MALÝ, Radek a Josef NEŠPOR. Lexikon českých nakladatelství dětské knihy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4503-8.
Last update: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (28.10.2019)
1. Proč a jak rozvíjet u dětí pozitivní vliv ke knihám a časopisům, ukázka práce s knihou
2. Obsah a organizace dětské knihovny, členění literatury pro děti z hlediska věkových zvláštností
3. Čtenářské koutky v mateřských školách
4. Orientace v současné knižní produkci v literatuře pro děti - oceňované knihy, knižní portály, oceňovaná nakladatelství
5. Projekty a kampaně, které pomáhají přivést děti ke čtení a k půjčování knih do rodin
6. Spolupráce mateřských škol s veřejnými knihovnami a rodiči
Course completion requirements -
Last update: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (07.09.2020)
Active participation in seminars, event.active participation in an online course.
The seminar paper / oral exam consists of three areas: a) reflection on the current state of the children's library in kindergarten; b) designing the content of a quality children's library and the equipment of the reading corner; c) proposal of cooperation of the kindergarten with parents, public library and the involvement in campaigns supporting reading. Expected extent: 3-5 pages.
Last update: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (07.09.2020)
Aktivní účast na seminářích, příp. aktivní účast v on-line kurzu.
Seminární práce / ústní zkouška se skládá ze tří oblastí:
a) reflexe současného stavu dětské knihovny v mateřské škole;
b) návrh obsahu kvalitní dětské knihovny a vybavení čtenářského koutku;
c) návrh spolupráce mateřské školy s rodiči, veřejnou knihovnou, zapojení do kampaní podporujících čtenářství.