SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Lecturer Skills Training - OKBU1U129A
Title: Výcvik v lektorských dovednostech
Guaranteed by: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unknown / unknown (48)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Irena Trojanová, Ph.D.
Teacher(s): doc. Ing. David Vaněček, Ph.D.
Annotation -
Last update: doc. Ing. David Vaněček, Ph.D. (08.09.2023)
The aim of the course is a deeper practice of basic lecturer skills and their application in the field of school management. Emphasis is also placed on activating methods.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Michaela Tureckiová, MBA, CSc. (10.09.2022)

Studium se opírá o prezenční výuku dle sylabu a předpokládá i samostudium v dostatečném rozsahu a plnění zadaných distančních aktivit.

Literature - Czech
Last update: doc. Ing. David Vaněček, Ph.D. (08.09.2023)

Povinná literatura:

VANĚČEK, D.: Didaktika technických odborných předmětů. Kapitola 4 Didaktické zásady str. 139-11, kapitola 5 Metody výuky str 152-224, kap. 10 Moderní koncepce vzdělávání str. 415-488, Praha: nakladatelství ČVUT, 2016. ISBN 978-80-01-05991-3

LANGER, T.: Moderní lektor. Průvodce úspěšného vzdělavatele. Praha: Grada Publishng, a. s., 2016. ISBN 978-80-271-0093-4.

MEDLÍKOVÁ, O. Lektorské dovednosti: Manuál pro úspěšného lektora. Praha : Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3236-7.

ŠOFEROVÁ, J. Lektorské finty: Jak připravit a realizovat zajímavá školení. Praha : Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2483-6.

Doporučená literatura:

PLAMÍNEK, J.: Vzdělávání dospělých. Průvodce pro lektory, účastníky a zadavatele. Praha: Grada Publishng, a. s., 2010. ISBN 978-80-247-3235-0.

ROHLÍKOVÁ, L., VEJVODOVÁ, J.: Vyučovací metody na vysoké škole. Praktický průvodce výukou v prezenční i distanční formě studia. Praha: Grada Publishng, a. s., 2016. ISBN 978-80-247-4152-9.

VETEŠKA J. a kol.: Trendy a možnosti rozvoje dalšího profesního vzdělávání. Praha: Česká andragogická společnost, 2013. ISBN 978-80-905460-0-4.

Syllabus - Czech
Last update: doc. Ing. David Vaněček, Ph.D. (08.09.2023)

Tematické okruhy:

1.      Úvod do výcviku v lektorských dovednostech

2.      Informativní výuka – specifika, fáze, příprava na osvojování učiva, zprostředkování informací (využití metod, pomůcek), opakování a procvičování učiva,  prověřování a hodnocení.

5.      Slovní metody, názorně - demonstrační a praktické.

6.      Informačně receptivní, reproduktivní, problémové a heuristické metody a jejich využití.

7.      Výuka vedená induktivním a deduktivním postupem.

8.      Kombinovaná struktura výuky.

9.      Specifické metody - výzkumná, badatelská, řešení úloh, kvantitativních úloh.

10.    Případové studie, hraní rolí, sněhová koule, práce v malých skupinách.

11.    Metody rozvoje kreativního myšlení – laterální myšlení, synektika, myšlenkové mapy

12.    Metody řešení problémů – brainstorming, fishbone

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. David Mück (09.09.2022)

Praktická ukázka lektorských dovedností - dle zadání v úvodní části výuky.

 

Pozn.: distanční výuka dle aktuální situace a podmínek

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html