|
|
|
||
Last update: doc. PhDr. Anna Tomková, Ph.D. (09.01.2019)
|
|
||
Last update: doc. PhDr. Anna Tomková, Ph.D. (13.10.2017)
The aim of the subject is orientation of PhD student in the actual issue of teaching profession in the Czech Republic and abroad, in the plain of theoretical backgrounds, research and applications in practise. |
|
||
Last update: doc. PhDr. Anna Tomková, Ph.D. (17.02.2022)
Povinná literatura Horská, V. (2009). Koučování ve školní praxi. Praha: Grada Publishing a.s. OECD (2019). TALIS 2018 Results (Volume I): Teachers and School Leaders as Lifelong Learners. Paris: TALIS, OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/1d0bc92a-en. OECD (2020). TALIS 2018 Results (Volume II): Teachers and School Leaders as Valued Professionals. Paris: TALIS, OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/19cf08df-en. Smetáčková, I., Štech, S., Viktorová, I., Martanová, V., Páchová, A., & Francová, V. (2020). Učitelské vyhoření: proč vzniká a jak se proti němu bránit. Praha: Portál. Spilková,V. (2019). Přístupy k výuce pedagogiky v kontextu měnících se paradigmat v učitelském vzdělávání. Pedagogika, 69(3), 269–292. Spilková, V., & Tomková, A. et al. (2010). Kvalita učitele a profesní standard. Praha: Pedagogická fakulta UK. Spilková, V., Tomková, A., Mazáčová, N., & Kargerová, J. et al. (2015). Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů. Praha: Retida spol. s r.o. Tomková, A. (2018). Portfolio v perspektivě reflektivně pojatého vzdělávání učitelů. Praha: Pedagogická fakulta UK. Tomková, A., & Spilková, V. (2019). Profesionalizace vzdělávání učitelů pro primární školu – možnosti a meze. Orbis scholae, 13(1), 9–29. Tomková, A., Spilková, V., Píšová, M., Mazáčová, N., Krčmářová, T., Kostková, K., & Kargerová, J. (2012). Rámec profesních kvalit učitele. Hodnoticí a sebehodnoticí arch. Praha: Národní ústav pro vzdělávání. http://www.nuov.cz/uploads/AE/evaluacni_nastroje/08_Ramec_profesnich_kvalit_ucitele.pdf Urbánek, P. (2018). Učitelský sbor české základní školy. Orbis scholae, 12(3), 11–30. Urbánek, P., Novotová, J., Rozkovcová, A., Picková, H., Jursová J., & Picek, J. (2020). Učitelské sbory základních škol a jejich sociální klima. Vícepřípadová studie učitelských sborů. Praha: Wolters Kluwer.
Doporučená literatura Dvořák, D. et al. (2010). Česká základní škola. Vícepřípadová studie. Praha: Karolinum. Dvořák, D. et al. (2015). Škola v globální době. Proměny pěti českých základních škol. Praha: Karolinum. Hejlová, H., & Tomková, A. (2021). Z výzkumu společného vzdělávání v mateřských školách – podněty pro tvůrce vzdělávací politiky. Pedagogika, 71(3), 505–524. Dostupné z: https://ojs.cuni.cz/pedagogika/issue/view/180 Lazarová, B. (2011). Pozdní sběr: o práci zkušených učitelů. Brno: Paido. Michek, S., & Spilková,V. (2021). Pád karierního systému pro pedagogické pracovníky v roce 2017 – případová studie vzdělávací politiky. Pedagogika, 71 (3), 323–350. Searby, L., & Brondyk, S. K. (2016). Best practices in mentoring for teacher and leader development. North Carolina: Information Age Publishing. Dostupné z: https://web.s.ebscohost.com/ehost/ebookviewer/ebook/ZTAwMHh3d19fMTA4MDYxM19fQU41?sid=1cddf488-aca4-4e42-a58e-dc60fc808d66@redis&vid=0&format=EB&rid=1 Spilková, V. (2016). Přístupy české vzdělávací politiky po roce 1989: Deprofesionalizace učitelství a učitelského vzdělávání? Pedagogika, 66(4), 368–365. Spilková, V. (2010). Evropské přístupy k pojetí kvality učitele optikou formálních dokumentů. Pedagogika, 60(3-4), 265–275. Spilková, V., & Zavadilová, B. (2021). Mentoring jako prostředek podpory profesního učení studentů učitelství a učitelů. Pedagogická orientace, 31(1), 4–34. Spilková, V., & Reimannová, I. (2021). Intervence české vzdělávací politiky ve vztahu k výzkumně doloženým poznatkům a doporučením: případ požadavků na kvalifikaci učitele. Pedagogika, 71(3), 351–376. Tomková, A., Hejlová, H., Procházka, M., & M. Najmonová (2020). Spolupráce učitele s dalšími odborníky v realitě společného vzdělávání. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta. Vašutová, J. (2004). Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: PAIDO. |
|
||
Last update: doc. PhDr. Anna Tomková, Ph.D. (17.02.2022)
5 přednášek (celkem 15 hodin) a individuální konzultace (celkem 9 hodin) |
|
||
Last update: doc. PhDr. Anna Tomková, Ph.D. (19.10.2017)
Professionalization of teaching profession and teacher education. Ours and foreign approaches to teacher quality and professional standard. Teaching profession, its transformations and problems. Teaching staff of elementary schools. Professional development of teachers and the form of its support. Reflective concept of teacher training and work with pedagogical portfolio. Evaluation of the quality of undergraduate teacher training. |
|
||
Last update: doc. PhDr. Anna Tomková, Ph.D. (13.10.2017)
The student will decide on the thematic focus and the form of own output work during the course. The student contact one of the lectures for individual consultations. The completed work will be submitted to the examiner on the specified date. The exam takes the form of the discussion about written work, eventually commented materials in the portfolio and the list of studied literature on the topic. |