Last update: Mgr. Vendula Fremlová, Ph.D. (12.09.2023)
Contact and dialogue with the artwork. Developing spectator skills in search of meanings, themes, and contexts of the work. A work of art as a way of communication. Cultural, historical and social contexts of the creation and perception of the work, their influence, and transformation. Visual arts, visual culture, visual literacy - relations between them and their position in education.
A world of everyday visuality: toys, games, fashion, movies, illustrations, visual narration, design. Kitsch and its role in culture and society. Relationships of art and children's art - themes, elements of visual language (line, shape, colour, space) and their use.
Last update: Mgr. Vendula Fremlová, Ph.D. (12.09.2023)
Abeceda poučeného diváka: navázání kontaktu a vedení dialogu s výtvarným dílem. Rozvíjení diváckých dovedností při
hledání významů, témat a kontextů díla. Umělecké dílo jako prostředek komunikace. Kulturní, historické a sociální
kontexty vzniku a vnímání díla, jejich vliv a proměny.
Společný svět - současné umění a vizuální kultura jako představitelé světa, v němž žijeme společně s našimi dětmi. Co
nám říká „samo“ dílo a jaké nároky na nás klade skutečné chápání souvislostí. Výtvarné umění, vizuální kultura,
vizuální gramotnost – vztahy mezi nimi a jejich postavení ve vzdělávání a výchově.
Svět každodenní vizuality: hračky, hry, móda, filmy, ilustrace, vizuální vyprávění, design. Kýč a jeho role v kultuře a
společnosti. Vztahy a souvislosti umění a výtvarného projevu dítěte – témata, prvky vizuálního jazyka (linie, tvar,
barva, prostor) a jejich využití.
Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Vendula Fremlová, Ph.D. (12.09.2023)
Samostudium literatury, obrazových zdrojů včetně návštěvy výstav - 40 hodin
Příparav a realizace dílčích seminární prací - 25 hodin
Aktivní účast na přednáškách a seminářích 10 hodin
Literature - Czech
Last update: Mgr. Vendula Fremlová, Ph.D. (12.09.2023)
Povinná literatura:
BIRD, M. Van Goghova hvězdná noc. CPress, 2017.
TŘEŠTÍK, M. Umění vnímat umění. Praha: Gasset, 2011.
HORÁK, O., FRANTA, J. Proč obrazy nepotřebují názvy? Praha: Labyrint, 2014.
2. Stereotypy ve vnímání a uměleckých forem, společenské, kulturní a individuální příčiny jejich odmítání. Zpracování
odmítaného díla ve výtvarném úkolu pro žáky ZŠ.
3. Proměny forem výtvarného umění – praktické cvičení, vlastní tvorba. Didaktická transformace vlastního výtvarného uvažování.
4. Kýč a jeho funkce v současné vizuální kultuře.
5. Společná návštěva výstavy či expozice, studium doprovodných vzdělávacích materiálů, jejich analýza a pokus o vytvoření vlastních úkolů pro žáky.
Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Vendula Fremlová, Ph.D. (12.09.2023)
Předmět bude zakončen a hodnocen na základě aktivní účast v seminářích, odevzdání průběžně zadávaných prací (které budou splňovat nároky na kvalifikační práce). Hodnocena bude invenčnost zpracování, jazyková přesnost, použití odpovídající oborové terminologie, korektní uvádění zdrojů.