Last update: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (09.09.2021)
Art creation as a form of expression and communication. Cultivation, influence and evaluation of artistic expressions of children and adolescents.
Distance learning will take place in a combination of online lectures and seminars and self-study.
Last update: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (09.09.2021)
Výtvarný projev jako forma vyjádření a komunikace. Kultivace, ovlivňování a hodnocení výtvarného projevu dětí a dospívajících. Vývoj a proměny školní výtvarné výchovy v 20. a 21. století. Konstruktivní metody a jejich současná aplikace. Směry výtvarné výchovy - názorové proudy a tendence a jejich reflexe a rozpracování v praxi. Metody a cíle výuky výtvarné výchovy, zpracování učiva v kulturních a společenských souvislostech, role učitele; učitelovo pojetí výuky. Vyučování a jeho fáze; motivace, tvorba, reflexe, hodnocení a klasifikace ve výtvarné výchově. Možnosti a meze klasifikace a diagnostiky výtvarného projevu dětí, dospívajících a dospělých. Kurikulární dokumenty pro všeobecné vzdělávání a jejich aplikace v praxi výtvarné výchovy.
Aim of the course -
Last update: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (09.09.2021)
The aim of the course is to present contemporary art education defined by curricular documents against the background of historical development in the twentieth century and to open the way to understanding the possibilities and limits of the current concept. The course focuses on monitoring changes in the concept of art education in the second half of the twentieth century and nowadays, taking into account changes and shifts in theoretical thinking, and on the personality of the teacher and her role and position in the educational process.
Last update: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (09.09.2021)
Cílem předmětu je představit posluchačům současnou výtvarnou výchovu definovanou kurikulárními dokumenty na pozadí historického vývoje ve dvacátém století a otevřít cestu k porozumění možnostem i mezím současné koncepce. Kurz se soustředí na sledování změn v pojetí výtvarné výchovy ve druhé polovině dvacátého století a v současnosti, se zřetelem ke změnám a posunům v teoretickém uvažování, a na osobnost učitele a její úlohu a postavení ve výchovně vzdělávacím procesu.
Literature -
Last update: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (09.09.2021)
Základní studijní literatura a studijní pomůcky
BRUCKNEROVÁ, K.: Skici ze současné estetické výchovy. Brno: Masarykova univerzita. 2011
FULKOVÁ, M.: Diskurs umění a vzdělávání. H+H 2008, ISBN 978-80-7319-076-7
HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy I. Praha: UK Ped F, 2005.
KITZBERGEROVÁ, L.: Didaktika výtvarné výchovy. Praha: PedF UK, 2014. Rámcový vzdělávací program pro základní školy, upravená verze, Praha, 2013. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia, Praha, 2007
ROESELOVÁ, V. : Didaktika výtvarné výchovy V, nejen pro ZUŠ. Praha: Ped F, 2001.
ROESELOVÁ, V.: Proudy ve výtvarné výchově. Praha: SARAH, 2001.
ROESELOVÁ, V.: Námět ve výtvarné výchově. Praha: SARAH, 1995. SLAVÍK, J.: Kapitoly z výtvarné výchovy II. Hodnota, osobnost, motivace. Praha: UK Ped F 1994
UŽDIL, J.: Mezi uměním a výchovou. Praha: SPN, 1988.
Metodický portál RVP http//dum.rvp.cz/
Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky
AUMONT, J.: Obraz. AMU Praha, 2005.
BALEKA, J.: Modř – barva mezi barvami, Praha: Academia, 1999.
BALEKA, J.: Výtvarné umění. Výkladový slovník, 1997.
BALEKA, J.: Vlevo a vpravo ve výtvarném umění, Praha: Academia, 2005.
DYTRTOVÁ, K.: Interpretace umění ve výtvarné výchově, Ústí n. Labem: PedF. UJEP, 2002.
GOODMAN, N.: Jazyky umění. Nástin teorie symbolů, Praha: Academia, 2007.
MIRZOEFF, N.: Úvod do vizuální kultury, Praha: Academia, 2012.
PŘIKRYLOVÁ, K. (ed):Vizuální gramotnost, Praha: Univerzita Karlova, 2010.
Výtvarná výchova a emocionalita, Sborník textů z konference České sekce INSEA, Česká sekce INSEA, Brno, 1997 Výtvarná výchova a mody její komunikace, Symposium České sekce INSEA, Olomouc, listopad 2002, ISBN 80-244-0779-5.
Last update: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (09.09.2021)
Základní studijní literatura a studijní pomůcky
BRUCKNEROVÁ, K.: Skici ze současné estetické výchovy. Brno: Masarykova univerzita. 2011
FULKOVÁ, M.: Diskurs umění a vzdělávání. H+H 2008, ISBN 978-80-7319-076-7
HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy I. Praha: UK Ped F, 2005.
KITZBERGEROVÁ, L.: Didaktika výtvarné výchovy. Praha: PedF UK, 2014. Rámcový vzdělávací program pro základní školy, upravená verze, Praha, 2013. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia, Praha, 2007
ROESELOVÁ, V. : Didaktika výtvarné výchovy V, nejen pro ZUŠ. Praha: Ped F, 2001.
ROESELOVÁ, V.: Proudy ve výtvarné výchově. Praha: SARAH, 2001.
ROESELOVÁ, V.: Námět ve výtvarné výchově. Praha: SARAH, 1995. SLAVÍK, J.: Kapitoly z výtvarné výchovy II. Hodnota, osobnost, motivace. Praha: UK Ped F 1994
UŽDIL, J.: Mezi uměním a výchovou. Praha: SPN, 1988.
Metodický portál RVP http//dum.rvp.cz/
Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky
AUMONT, J.: Obraz. AMU Praha, 2005.
BALEKA, J.: Modř – barva mezi barvami, Praha: Academia, 1999.
BALEKA, J.: Výtvarné umění. Výkladový slovník, 1997.
BALEKA, J.: Vlevo a vpravo ve výtvarném umění, Praha: Academia, 2005.
DYTRTOVÁ, K.: Interpretace umění ve výtvarné výchově, Ústí n. Labem: PedF. UJEP, 2002.
GOODMAN, N.: Jazyky umění. Nástin teorie symbolů, Praha: Academia, 2007.
MIRZOEFF, N.: Úvod do vizuální kultury, Praha: Academia, 2012.
PŘIKRYLOVÁ, K. (ed):Vizuální gramotnost, Praha: Univerzita Karlova, 2010.
Výtvarná výchova a emocionalita, Sborník textů z konference České sekce INSEA, Česká sekce INSEA, Brno, 1997 Výtvarná výchova a mody její komunikace, Symposium České sekce INSEA, Olomouc, listopad 2002, ISBN 80-244-0779-5.
Requirements to the exam -
Last update: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (09.09.2021)
Submission of semester paper
Examination
In the case of distance learning, the examination will also take place in a distance form.
Last update: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (09.09.2021)
Odevzdání seminární práce.
Zkouška podle zadaných okruhů a témat
V případě distanční výuky proběhne i zkouška distančně v systému MS TEams
Course completion requirements -
Last update: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (09.09.2021)
Seminar thesis: profile of the teacher who influenced me
Examination
Last update: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (09.09.2021)