Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (04.03.2019)
Art expression as a form of opinion and communication. Cultivation, influencing and evaluating artistic expression of children and adolescents. Development and transformation of school art education in the 20th and 21st century. Constructive methods and their current application. Trends in art education- opinion streams, tendencies, their reflection and uses in practice. Methods and goals of art education, curriculum development in cultural and social context, role of the teacher. Teaching and its stages; motivation, creation, reflection, evaluation and classification in art education. Possibilities and limits of classifying and diagnosing artistic expressions of children, adolescents and adults. Curriculum documents for general education and their application in practice of art education.
Last update: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (11.02.2020)
Výtvarný projev jako forma vyjádření a komunikace. Kultivace, ovlivňování a hodnocení výtvarného projevu dětí a dospívajících. Vývoj a proměny školní výtvarné výchovy v 20. a 21. století. Konstruktivní metody a jejich současná aplikace. Směry výtvarné výchovy - názorové proudy a tendence a jejich reflexe a rozpracování v praxi. Metody a cíle výuky výtvarné výchovy, zpracování učiva v kulturních a společenských souvislostech, role učitele. Vyučování a jeho fáze; motivace, tvorba, reflexe, hodnocení a klasifikace ve výtvarné výchově. Možnosti a meze klasifikace a diagnostiky výtvarného projevu dětí, dospívajících a dospělých. Kurikulární dokumenty pro všeobecné vzdělávání a jejich aplikace v praxi výtvarné výchovy.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (11.02.2020)
Cílem předmětu je představit posluchačům současnou výtvarnou výchovu definovanou kurikulárními dokumenty, na pozadí historického vývoje ve dvacátém století, a otevřít cestu k porozumění možnostem i mezím současné koncepce. Kurz se soustředí na sledování změn v pojetí výtvarné výchovy ve druhé polovině dvacátého století a v současnosti, se zřetelem ke změnám a posunům v teoretickém uvažování.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (11.02.2020)
BRUCKNEROVÁ, K., Skici ze současné estetické výchovy, MU Brno 2011 FULKOVÁ, M., Diskurs umění a vzdělávání. H+H 2008, ISBN 978-80-7319-076-7 HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy I. UK Ped F, Praha 2005 KITZBERGEROVÁ, L. Didaktika výtvarné výchovy. [online]. Praha: PedF UK v Praze, 2014. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: < http://vzdelavani-dvpp.eu/download/opory/final/26_kitzbergova.pdf>. MAREŠ, J. a kol., Učitelovo pojetí výuky, MU Brno 1996 Rámcový vzdělávací program pro základní školy, upravená verze, Praha, 2013. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia, Praha, 2007 ROESELOVÁ, V. : Didaktika výtvarné výchovy V, nejen pro ZUŠ. Praha: Ped F, 2001. ROESELOVÁ, V.: Proudy ve výtvarné výchově. Praha: SARAH, 2001. ROESELOVÁ, V.: Námět ve výtvarné výchově. SARAH, Praha 1995. SLAVÍK, J.: Kapitoly z výtvarné výchovy II. Hodnota, osobnost, motivace. Praha, UK Ped F 1994. UŽDIL, J.: Mezi uměním a výchovou. Praha: SPN, 1988. Metodický portál RVP http//dum.rvp.cz/
Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (22.04.2020)
Vzhledem ke komplikované situaci a vládním opatřením proběhne zakončení předmětu modifikovanou distanční formou dle pokynů vyučující/ho.
Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (11.02.2020)
1. Výtvarná výchova jako vyučovací předmět ve škole i mimo školu
2. Historie výtvarné výchovy ve škole, převládající koncepce 20. století
3. Současná výtvarná výchova, hlavní názorové proudy a tendence a jejich aplikace v praxi
4. Pojetí výtvarné výchovy v kurikulárních dokumentech; kurikulární dokumenty v praxi
5. Učitelovo pojetí výuky
6. Didaktická transformace ve Vv Výtvarné zpracování tématu; volba média a možnosti uchopení tématu
7. Plánování ve výtvarné výchově - tematický plán výuky, učebnice, metodiky a další materiály pro učitele.
8. Metody, cíle a formy výuky výtvarné výchovy
9. Fáze vyučovací hodiny výtvarné výchovy;
10. Výtvarný projev a jeho hodnocení
11. Interdisciplinarita jako východisko pro práci s námětem
12. Výtvarný projev jako prostředek komunikace; výtvarný projev a vizuální gramotnost
Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (21.02.2021)
Aktivní účast na seminářích a průběžné plnění zadaných úkolů.
Prezentace referátu na semináři
Zkouška
Vzhledem ke komplikované situaci a vládním opatřením proběhne zakončení předmětu modifikovanou distanční formou dle pokynů vyučující/ho.