Last update: Mgr. MgA. Markéta Magidová, Ph.D. (06.09.2023)
Introduction to the field of free graphics, visual communication and photography. The course is designed as a creative workshop led by two collaborating teachers, supplemented by lectures from all three disciplines. Understanding of the specifics of different interpretive positions. Interest in the field and individual knowledge of the context of the fields of the subject will strengthen the students' orientation and allow them to think competently about the possibilities of the fields taught at school in art lessons. The aim of the module is to look at the principles and context of graphics, photography and applied graphics in the context of contemporary visual culture. Work on a series of art exercises. To explore the phases of the creative process and its dynamics, to raise issues of motivation to create, to reflect on the cognitive and expressive aspects of creation. The student will gain basic practical knowledge and skills in the field of technology development. The student will gain a basic orientation in the field of theory and history of graphics, visual communication, photography. The student is able to illuminate and defend the content and formal form of their own project consisting of three items, explain the basic paths and principles of all solutions, design a way to present their entire work in the semester in the form of a portfolio. The student is able to interpret the experience of the semester for the needs of school practice. The introductory meeting, assignment of semester work. I as an author, I as an educator. Individual consultations. Realization of practical output.
Last update: Mgr. MgA. Markéta Magidová, Ph.D. (06.09.2023)
Úvody do oboru volné grafiky, vizuální komunikace a fotografie. Kurz je koncipovaný jako tvůrčí dílna vedená dvěma spolupracujícími učiteli doplněná přednáškami ze všech tří oborů. Porozumění pro specifika rozdílných interpretačních pozic. Zájem o obor a individuální znalost souvislostí oborů předmětu posílí orientovanost studentů a dovolí zamýšlet se kompetentně nad možnostmi vyučovaných oborů ve škole v hodinách výtvarné výchovy.
Cílem modulu je nahlédnout principy a souvislosti grafiky, fotografie a aplikované grafiky v kontextu soudobé vizuální kultury. Práce na cyklu výtvarných cvičení. Prozkoumat fáze tvůrčího procesu a jeho dynamiky, nastolit otázky motivace k tvorbě, reflektovat kognitivní a expresivní hlediska tvorby.
Student získá základní praktické znalosti a dovednosti oboru ve vývoji oborových technologií. Student získá základní orientaci v oblasti teorie a historie oborů grafiky, vizuální komunikace, fotografie.
Student umí osvětlit i obhájit obsahovou i formální podobu vlastního projektu sestávajícího ze tří položek, vysvětlit základní cesty i principy všech řešení, navrhnout způsob prezentace celé své práce v semestru ve formě portfolia.
Student je schopen interpretovat zkušenosti semestru pro potřeby školní praxe.
Úvodní setkání, zadání semestrální práce.
Já jako autor, já jako pedagog.
Individuální konzultace.
Realizace praktického výstupu.
Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Martin Raudenský, Ph.D. (23.09.2023)
Grafika MICHÁLEK, O. Magie otisku, grafické techniky a technologie tisku. Praha: Barrister & Principal 2016. ISBN: 978-80-7485-098-1 SÝKOROVÁ, L, (ed.). Postkonceptuální přesahy v České kresbě. Ústí n. L: Fakulta umění a designu, UJEP, 2015. ISBN: 978-80-7414-956-6 Doporučená: WYE, D. Artists and Prints. New York: MUMO, 2004. ISBN: 0-87070-125-8 http://www.triennial.cracow.pl, http://hollar.cz/grafika-roku-cat, https://nadacehollar.cz
Fotografie
RAND, Glenn, ZAKIA, Richard: Teaching Photography, Focal Press, 2006 PERES, Michael. Focal Encyclopedia of Photography, Fourth Edition: Digital Imaging, Theory and Applications, History, and Science. 2007. ISBN: 9780080477848 FOSTER, Hal. Umění po roce 1900. Modernismus, antimodernismus, postmodernismus. Praha: Slovart, 2007. ISBN 978-80-7209-952-8 ANDĚL, Jaroslav. Myšlení o fotografii I. AMU, 2012 ALONSO, R., BOUTOUX, T., BRIELMAIER, I. et al.: Vitamin Ph: New Perspectives in Photography. - London, New York: Phaidon Press, 2006, 352 p. ISBN 978 0 7148 4656 9 ANDĚL, Jaroslav.Myšlení o fotografii I. Průvodce modernitou v antologii textů. Praha, 2012. BAATZ, W. Fotografie. Brno, 2004. ISBN 80-251-0210-6 BENJAMIN, Walter. Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti. Praha: OIKOYMENH, 2009 BOURRIAUD Nicolas. Postprodukce. Tranzit Praha, 2004. SONTAG, Susan. O fotografii. Praha: Paseka, 2002. ISBN 80-7185-471-9. VANČÁT, P.: Mutující médium. - Fotograf 07, 2011, ISBN: 978-80-254-9129-4. BAATZ, W. Fotografie. Brno, 2004. ISBN 80-251-0210-6. BIRGUS, V. a MLČOCH, J. 2009. Česká fotografie 20. století. Praha: Kant, 390 s. ISBN 978-80-7437-026-7 FLUSSER, V. Za filosofii fotografie. Praha: Hynek, s.r.o., 1994, 76 s. ISBN 80-85906-04-X CÍSAŘ, K. (ed.): Co je to fotografie? – Praha: Herrmann & synové, 2004, 368 s. ISBN 80-239-5169-6 ALONSO,R.,BOUTOUX,T.,BRIELMAIER,I. Et.l. Vitamin Ph:ew Perspectives in Photography. - London, New York: Phaidon Press, 2006, 352 p. ISBN 978 0 7148 4656 9
Vizuální komunikace HOLLIS, R. Stručná historie grafického designu. Praha: Rubato. 2015. ISBN 978-80-87705-27-8 WIGAN, M. Umění ilustrace: vizuální myšlení. Brno: Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-2970-8 GILL, E. Esej o typografii. Praha: Rubato. 2014. ISBN: 978-80-87705-14-8 JANÁKOVÁ, I.(a kol.). Praha - New York - design in action: Jízdárna Pražského hradu / Ladislav Sutnar. Praha: Argo, 2003. ISBN 80-7101-050-2, ISBN 80-7203-515-0 KOČIČKA, P., BLAŽEK, F. Praktická typografie. Brno: ComputerPress, 2004. ISBN 80-722-6385-4
Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Martin Raudenský, Ph.D. (26.09.2023)
Přednášky Fotografie: 04. 10. (10:00–12:15, 13:00–15:15, R319, Kunsthalle Praha / Galerie Václava Špály). – úvodní hodina, představení tématu, seznámení s edukačním oddělením, prostředním, sbírkou, prohlídka expozice. Vizuální komunikace: 05. 10. (08:55–11:10, 11:40–13:55, R319, Kunsthalle Praha / Galerie Václava Špály). – grafické umění v souvislostech. – seznámení s edukačním oddělením, prostředním, sbírkou, prohlídka expozice.
Cvičení Fotografie:(16:15–18:30, R325G nebo R319) 11. 10. 2023 Setkání všech ve škole, zadání úkolů, Fotografování portrétu a performance – technické základy práce se zrcadlovkou. 18. 10. 2023 Fotografování pohybu a prostoru, konzultace fotografií. 25. 10. 2023 01. 11. 2023 18. 11. 2023 Konzultace individuální (všichni studující dohromady) – Zoom (Magidová) 15. 11. 2023 22. 11. 2023 29. 11. 2023 06. 12. 2023 13. 12. 2023 20. 12. 2023 03. 01. 2023 Závěrečná společná prezentace, ukončení semestru (Magidová + Raudenský).
Vizuální komunikace:(16:15–18:30, R319 nebo R325G) 11. 10. 2023 Zahájení semestru, zadání úkolů. 18. 10. 2023 Vztah textu a obrazu v didaktických materiálech. 25. 10. 2023 01. 11. 2023 18. 11. 2023 Konzultace individuální (všichni studující dohromady) – Zoom (Magidová) 15. 11. 2023 Samostatná práce. Práce s layoutem, písmem, sazbou, úprava fotografií (všichni studující dohromady+ Raudenský) 22. 11. 2023 Konzultace individuální 29. 11. 2023 06. 12. 2023 13. 12. 2023 20. 12. 2023 03. 01. 2023 Závěrečná společná prezentace, ukončení semestru (Magidová + Raudenský)
Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Martin Raudenský, Ph.D. (10.09.2023)
Požadavky k zápočtu: Aktivní účast na seminářích a konzultacích. Společná prezentace autorských kolekcí. Studium autorit a dalších souvislostí oborů; orientovanost v řemeslných a technologických postupech jednotlivých disciplín; individuální konzultace nad dílčími úkoly semestru; Adekvátní úroveň seminárních prací. Seminární práce představuje didaktické video vytvořené ve skupinách.
Výslednou prezentaci seminární práce je nutné nahrát ve formátu mp4 do aplikace Moodle.