Last update: doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc. (13.09.2023)
The course introduces mainly the area of the activity concept of music education (intonation skills, creative intonation, singing skills, aural analysis, listening activities, etc.) and the principles and methods of music education work. Activity concept of music education - basic characteristics of musical activities, creative principle in music education. Model situations of individual music education practices in teaching HV. Possibilities of using Orff principles in our HV. The position and role of nonartistic music in school practice. Development of pupil's intonation skills, application of progressive elements of existing intonation methods, aural analysis and musical dictation, principles of creative intonation. Working with non-singers, methodology of developing pupils' singing skills. Rhythmic activities in relation to rhyme and song. Criteria for selecting songs and methods of practicing them. Instrumental and movement activities to the song or listening piece being learned. Didactic interpretation of the listening song. Methodical work with children's choir.
Last update: doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc. (13.09.2023)
Předmět se zaměřuje především na oblast činnostního pojetí HV (intonační dovednosti, tvořivá intonace, pěvecké dovednosti, sluchová analýza, poslechové činnosti apod.) a zásady a metody hudebně výchovné práce. Činnostní pojetí hudební výchovy – základní charakteristika hudebních činností, tvořivý princip v hudební výchově. Modelové situace jednotlivých hudebně výchovných postupů při výuce HV. Možnosti využití orffovských principů v naší HV. Postavení a úloha nonartificiální hudby ve školní praxi. Rozvoj intonačních dovedností žáka, uplatnění progresivních prvků stávajících intonačních metod, sluchová analýza a hudební diktáty, principy tvořivé intonace. Práce s nezpěváky, metodika rozvoje pěveckých dovedností žáků. Rytmické aktivity ve vazbě k říkadlu i k písni. Kritéria výběru písní a metody jejich nácviku. Nástrojové a pohybové aktivity k osvojované písni či poslechové skladbě. Didaktická interpretace poslechové skladby. Metodická práce s dětským sborem.
Aim of the course -
Last update: PhDr. Jiřina Jiřičková, Ph.D. (09.09.2023)
The aim of the course is to present the basic methods and procedures applied in the didactics of music education for the needs of primary school teachers, especially those for which the listener is systematically prepared during his/her studies (singing, playing an instrument, intonation, etc.).
Last update: doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc. (10.09.2019)
Cíl předmětu spočívá v prezentaci základních metod a postupů uplatňovaných v didaktice hudební výchovy pro potřeby učitele základní školy, zejména však těch, k jejichž realizaci je posluchač během studia systematicky připravován (zpěv, hra na nástroj, intonace apod.).
Descriptors - Czech
Last update: doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc. (13.09.2023)
Last update: PhDr. Jiřina Jiřičková, Ph.D. (09.09.2023)
Doporučená literatura
Fukač, J., Tesař, S. a Vereš, J. Hudební pedagogika: koncepce a aplikace hudebně výchovných idejí v minulosti a přítomnosti. Brno: MU, Filozofická fakulta, 2000. ISBN 80-210-2458-5.
Zeleiová, Jaroslava, ed. Etnopedagogické a muzikoterapeutické paradigmy v hudobnej pedagogike[DVD-ROM]. Trnava: Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity, 2009. ISBN 978-80-8084-441-7.
Poledňák, Ivan. Hudebně pedagogické invence: výbor ze studií a statí k hudební pedagogice a výchově. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005. 158 s. ISBN 80-7290-229-6.
Holas, Milan. Hudební pedagogika. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění, Hudební fakulta, 2004. ISBN 80-7331-018-X.
Holas, Milan. Hudební pedagogika v profesionální hudební výchově. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění, Hudební fakulta, 1995. ISBN 80-85883-08-2.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2017.
Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha: VÚP, 2007. ISBN 978-80-87000-11-3.
JIŘIČKOVÁ, J. (ed.) a kol. Kapitoly z kreativní hudební výchovy. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2023.
PECHÁČEK, S., VÁŇOVÁ, H. Praktické úkoly z didaktiky hudební výchovy pro 1. stupeň ZŠ. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2006. 282 s. ISBN 80-246-0365-9.
VÁŇOVÁ. H., Průvodce učitele hudební výchovy tvořivou intonací. Praha: UKPedF, 2004. 79 stran. ISBN 80-7290-155-9.
VÁŇOVÁ, Hana. Didaktika hudební výchovy ve studiu učitelství pro 1. stupeň ZŠ. 1. díl (Práce s písní). Praha: PedF UK, 2020. 83 s. ISBN 978-80-7603-156-2.
VÁŇOVÁ, Hana. Didaktika hudební výchovy ve studiu učitelství pro 1. stupeň ZŠ. 2. díl (Rozvoj dětské hudební tvořivosti). Praha: PedF UK, 2023. 66 s. ISBN 978-80-7603-411-2.
Syllabus -
Last update: PhDr. Jiřina Jiřičková, Ph.D. (09.09.2023)
1. ACTIVITY-BASED APPROACH TO MUSIC EDUCATION - BASIC CHARACTERISTICS OF MUSICAL ACTIVITIES, THE POSITION AND ROLE OF NON-ARTISTIC MUSIC IN SCHOOL PRACTICE.
2. SINGING SKILLS, METHODOLOGY OF DEVELOPING SINGING SKILLS OF PUPILS.
3. INTONATION SKILLS, DEVELOPMENT OF PUPILS' INTONATION SKILLS
4. LISTENING ACTIVITIES, DIDACTIC INTERPRETATION OF LISTENING COMPOSITION, INSTRUMENTAL ACTIVITIES FOR LISTENING COMPOSITION
5. MODEL TEACHING SITUATIONS
6. APPLICATION OF PROGRESSIVE ELEMENTS OF EXISTING INTONATION METHODS, AURAL ANALYSIS AND MUSICAL DICTATION, PRINCIPLES OF CREATIVE INTONATION.
7. CRITERIA FOR SONG SELECTION AND METHODS OF REHEARSAL. METHODOLOGICAL WORK WITH CHILDREN'S CHOIR. WORK WITH NON-SINGERS.
8. CREATIVE PRINCIPLES IN MUSIC EDUCATION
9. POSSIBILITIES OF USING ORFF-SCHULWERK PRINCIPLES, RHYTHMIC ACTIVITIES TO THE SONG BEING LEARNED.
10. PRINCIPLES AND METHODS OF MUSIC EDUCATION WORK. STRUCTURE OF THE LESSON.
11. INSTRUMENTAL AND MOVEMENT ACTIVITIES FOR THE SONG OR LISTENING PIECE BEING LEARNED.
Last update: PhDr. Jiřina Jiřičková, Ph.D. (09.09.2023)
1. ČINNOSTNÍ POJETÍ HUDEBNÍ VÝCHOVY – ZÁKLADNÍ CHARAKTERISTIKA HUDEBNÍCH ČINNOSTÍ, POSTAVENÍ A ÚLOHA NONARTIFICIÁLNÍ HUDBY VE ŠKOLNÍ PRAXI.
2. PĚVECKÉ DOVEDNOSTI, METODIKA ROZVOJE PĚVECKÝCH DOVEDNOSTÍ ŽÁKŮ
3. INTONAČNÍ DOVEDNOSTI, ROZVOJ INTONAČNÍCH DOVEDNOSTÍ ŽÁKA
4. POSLECHOVÉ ČINNOSTI, DIDAKTICKÁ INTERPRETACE POSLECHOVÉ SKLADBY, NÁSTROJOVÉ AKTIVITY K POSLECHOVÉ SKLADBĚ
5. MODELOVÉ HUDEBNĚ SITUACE
6. UPLATNĚNÍ PROGRESIVNÍCH PRVKŮ STÁVAJÍCÍCH INTONAČNÍCH METOD, SLUCHOVÁ ANALÝZA A HUDEBNÍ DIKTÁTY, PRINCIPY TVOŘIVÉ INTONACE.
7. KRITÉRIA VÝBĚRU PÍSNÍ A METODY JEJICH NÁCVIKU. METODICKÁ PRÁCE S DĚTSKÝM SBOREM. PRÁCE S NEZPĚVÁKY.
8. TVOŘIVÝ PRICIP V HUDEBNÍ VÝCHOVĚ
9. MOŽNOSTI VYUŽITÍ ORFFOVSKÝCH PRINCIPŮ, RYTMICKÉ AKTIVITY K OSVOJOVANÉ PÍSNI
10. ZÁSADY A METODY HUDEBNĚ VÝCHOVNÉ PRÁCE. STAVBA VYUČOVACÍ HODINY.
11. NÁSTROJOVÉ A POHYBOVÉ AKTIVITY K OSVOJOVANÉ PÍSNI ČI POSLECHOVÉ SKLADBĚ.
Course completion requirements -
Last update: PhDr. Jiřina Jiřičková, Ph.D. (09.09.2023)
Ongoing seminar assignments, preparation for the class, confirmed participation in the workshop (Music Mosaic/ Conference Music Theory and Practice VII), reflection on the workshop according to the given criteria.
Last update: PhDr. Jiřina Jiřičková, Ph.D. (09.09.2023)
Průběžné seminární úkoly, příprava na vyučovací hodinu, potvrzená účast na workshopu (Hudební mozaika/ Konference Teorie a praxe HV), reflexe absolvovaného workshopu dle zadaných kritérií.