Annotation:
Critical reflecting children´s art and its role in the systems of general education: Historical and contemporary view, social and
cultural contexts. Reconceptions in art education.
Last update: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (08.11.2019)
Výtvarná výchova a její specifická nezastupitelná role v rozvoji osobnosti dítěte a mladého člověka, jejich psychických
dispozic.
Proměny výtvarné výchovy (kreslení) v obecném vzdělávání v českých zemích a jejich souvislosti. Současné koncepce výtvarné výchovy ve všeobecném (základním
a středoškolském) a specifickém vzdělávání a výchově. Analyticko-komparační studie RVP.
Osobnost výtvarného pedagoga a osobnost žáka a studenta.
Aim of the course -
Last update: KITZL8AP (14.10.2013)
Goals of subject:
Give( offer) a guidance about social, historical and cultural contexts of changes of opinions to children´s art and their reflection in conceptions art education. To encourage a critical view of students to last and present conceptions and paralel programme trends.
Last update: KITZL8AP (14.10.2013)
Cíle předmětu:
Poskytnout poučení o společensko-historických a kulturních kontextech proměn názorů na vzdělávací potenciál dětského výtvarného projevu a jejich odrazu v koncepcích výtvarné výchovy. Podpořit kritický přístup studentů k minulým i současným koncepcím a paralelním programovým směrům.
Literature -
Last update: KITZL8AP (14.10.2013)
Literatura: HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy I. UK Ped F, Praha 2005.
Rámcový vzdělávací program pro základní školy, upravená verze, Praha, 2013.
Rámcový vzdělávací program pro gymnázia, Praha, 2007
ROESELOVÁ, V.: Didaktika výtvarné výchovy V. UK Ped F, Praha 2001.
ROESELOVÁ, V.: Námět ve výtvarné výchově. SARAH, Praha 1995.
SLAVÍK, J.: Kapitoly z výtvarné výchovy II. Hodnota, osobnost, motivace. UK Ped F, Praha 1994
SLAVÍK, J.: Didaktika výtvarné výchovy III. UK Ped F, Praha 1990.
Last update: KITZL8AP (14.10.2013)
HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy I. UK Ped F, Praha 2005.
Rámcový vzdělávací program pro základní školy, upravená verze, Praha, 2013.
Rámcový vzdělávací program pro gymnázia, Praha, 2007
ROESELOVÁ, V.: Didaktika výtvarné výchovy V. UK Ped F, Praha 2001.
ROESELOVÁ, V.: Námět ve výtvarné výchově. SARAH, Praha 1995.
SLAVÍK, J.: Kapitoly z výtvarné výchovy II. Hodnota, osobnost, motivace. UK Ped F, Praha 1994
SLAVÍK, J.: Didaktika výtvarné výchovy III. UK Ped F, Praha 1990.
Teaching methods -
Last update: KITZL8AP (14.10.2013)
Demands to controle:
Credit, examination:
Individual prezentation in seminar of didactics. Ability of orientation in history and presence of art education in general education ( test) and critical look at them ( tasks for discussion in seminars in the course of semestr).
Last update: KITZL8AP (14.10.2013)
Formy výuky studijního předmětu: přednáška, seminář
Requirements to the exam -
Last update: KITZL8AP (14.10.2013)
Demands to controle:
Credit, examination:
Individual prezentation in seminar of didactics. Ability of orientation in history and presence of art education in general education ( test) and critical look at them ( tasks for discussion in seminars in the course of semestr).
Last update: KITZL8AP (14.10.2013)
Individuální prezentace na semináři didaktiky. Schopnost orientace v historii výtvarné výchovy ve všeobecném vzdělávání (test) a kritického pohledu na ně (úkoly pro diskusi v seminářích v průběhu semestru).
Způsob ukončování studijního předmětu: zkouška
Syllabus -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (20.04.2012)
Key words:
children´s art, social and historical kontext, spontaneity, intentional development, conceptions of art education, persons, critical reflection.
Sylabus:
Teorie: Vědecký zájem o dětský výtvarný projev. Vývoj názorů na výchovný vliv umění. Důsledky pro výtvarnou pedagogiku a koncepce výtvarné výchovy jako součásti všeobecného vzdělávání. Významná historická období a osobnosti
Praxe: Objevování a objasňování souvislostí minulých pojetí výtvarné výchovy a její současné teorie i praxe. Využití pro řešení a prevenci současných obtíží ve výtvarné výchově ( příklady).
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (20.04.2012)
Klíčová slova:
dětský výtvarný projev, společensko-historický kontext, spontaneita, záměrný rozvoj, koncepce výtvarného vzdělávání, osobnosti, kritická reflexe, současná pojetí
Sylabus:
Teorie: Vědecký zájem o dětský výtvarný projev. Vývoj názorů na výchovný vliv umění. Důsledky pro výtvarnou pedagogiku a koncepce výtvarné výchovy jako součásti všeobecného vzdělávání. Významná historická období a osobnosti
Praxe: Objevování a objasňování souvislostí minulých pojetí výtvarné výchovy a její současné teorie i praxe. Využití pro řešení a prevenci současných obtíží ve výtvarné výchově ( příklady).