Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (21.11.2019)
The course deals with the study of didactic categories and their application in school art education in connection with actual curricular documents. It acquaints students with the aims, content and means of art education at primary level of education. It builds on atelier courses experiences as well as knowledge of theory and history of art. It shows concrete possibilities how to conceive art education through art projects. It leads students to reflect on the content of the subject at the level of pupils' outcomes and competences, as well as to reflect on primary school practices and other experiences gained in the school environment. The aim is to lead students to transform their own experience with artistic creation into planning of art tasks. The prerequisite is reflection of previous experiences and knowledge in the field, as well as searching for connections with experience gained in the course Art portfolio.
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (21.11.2019)
Předmět Didaktika Vv 3: didaktická analýza se zabývá studiem didaktických kategorií a možnostmi jejich uplatnění ve školní výtvarné výchově v návaznosti na platné kurikulární dokumenty. Seznamuje studenty s cíli, obsahem a prostředky výtvarné výchovy na primárním stupni vzdělávání. Navazuje na předměty v ateliéru a staví na praktických zkušenostech studentů s tvorbou a výtvarnými médii i na znalostech z teorie a dějin umění. Ukazuje konkrétní možnosti, jak učivo výtvarné výchovy uchopit pomocí výtvarných úkolů či projektů. Vede studenty k uvažování o obsahu předmětu v úrovni výstupů a kompetencí žáků a dále k reflexi náslechových praxí a dalších zkušeností získaných v prostředí školy. Cílem je vést studenty k transformaci vlastních zkušeností s uměleckou tvorbou do návrhu výtvarných úkolů. Předpokladem je reflexe předchozích zkušeností a znalostí v oboru, i hledání souvislostí se zkušenostmi získanými v předmětu Výtvarné portfolio.
Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (06.02.2023)
Přímá výuka: 8 hodin
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 5 hodiny
Samostudium literatury a práce se studijními materiály (za semestr): 20 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr): 15 hodin
Semestrální práce + příprava na zkoušku: 15 hodin
Literature -
Last update: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (20.01.2023)
Povinná literatura:
FULKOVÁ, M. Diskurs umění a vzdělávání. Jinočany: H&H, 2008.
KITZBERGEROVÁ. L. Didaktika výtvarné výchovy. Praha: PedF UK 2014. ISBN 978-80-7290-667-3(elektronický text).
Základní literatura:
CIKÁNOVÁ, K. Kreslete si s námi. Praha, Aventinum 1992,1997.
CIKÁNOVÁ, K.: Malujte si s námi. Praha, Aventinum, 1993,1996.
HAZUKOVÁ, H., DVOŘÁKOVÁ, D., Situace ve výtvarné výchově. Liberec: PedF TUL, 2002.
HAZUKOVÁ, H., DVOŘÁKOVÁ, D., Učitelovo rozhodování v situacích výtvarné výchovy. Liberec: PedF TUL, 2002.
JAŠURKOVÁ, P. Nápadník do hodin výtvarné výchovy. Brno: Edika, 2015.
ROESELOVÁ,V. Námět ve výtvarné výchově. Praha, Sarah, 1995.
ROESELOVÁ,V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha, Sarah, 1997.
SLAVÍK, J., ŠTECH, S., CHRZ, V. Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum, 2013.
TULLET, H. Art workshops for children. New York: Phaidon, 2015.
Requirements to the exam -
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (21.11.2019)
oral exam
Last update: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (23.01.2024)
Zpracovat sérii návrhů reflektovaných výtvarných aktivit. Plnit průběžné dílčí úkoly v seminářích. Aktivně se účastnit výuky. Zkouška proběhne kolokviální formou obhajoby série reflektovaných (realizovaných) výtvarných aktivit.
Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (23.01.2024)
1. Základní didaktické kategorie a jejich funkce.
2.-3. Učivo Vv: rozvíjení smyslové citlivosti, rozvoj smyslového vnímání
4.-5. Učivo Vv: komunikace ve Vv, aktéři, druhy a formy