Last update: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. (03.01.2020)
Students are guided in the course to methodological work in the complete spectrum of musical activities (listening, musical movement, singing and instrumental) in their autonomous form, combinations and didactic sequence. Students acquire the ability to organize and clearly conduct musical activities appropriate to preschool children and feasible in kindergarten. Attention is paid during the course: • selection and way of organizing musical activities with regard to the psychomotor skills of preschool children and their development • motivation and course of listening musical activities with elements of dramatic education • movement elements: march, walking, hop, canter and movement improvisation musical accompaniment • criteria for selection of songs and rhymes in kindergarten and various ways of their adoption • training of ostinatal accompaniment by playing the body, simple instruments and Orff instrument • acquiring movement elements and choreographies • musical activities in speech therapy - with emphasis on children with communication disorders and different mother tongue, prevention of speech fluency.
Last update: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. (03.01.2020)
Studenti jsou v předmětu vedeni k metodické práci v kompletním spektru hudebních činností (poslechových, hudebně pohybových, pěveckých a instrumentálních), a to v jejich autonomní podobě, kombinacích i v didaktické posloupnosti. Studenti získávají dovednost organizovat a zřetelně vést hudební činnosti přiměřené dětem předškolního věku a realizovatelné v MŠ. Pozornost se při výuce předmětu věnuje: • výběru a způsobu organizace hudebních činností s ohledem na psychomotorické schopnosti předškolních dětí a jejich rozvoj • motivaci a průběhu poslechových hudebních činností s prvky dramatické výchovy • pohybovým prvkům: pochod, chůze, poskok, cval a pohybová improvizace s hudebním doprovodem • kritériím výběru písní a říkadel v MŠ a různým způsobům jejich osvojení • nácviku ostinátních doprovodů hrou na tělo, jednoduché nástroje a Orffův instrumentář • osvojování pohybových prvků a choreografií • hudebním činnostem v logopedické prevenci - s akcentem na děti s narušenou komunikační schopností a s odlišným mateřským jazykem, prevenci řečových neplynulostí.
Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. (28.01.2021)
Pokud to umožní epidemická situace, bude předmět vyučován presenčně/hybridně, a to s oporou o kurz v Moodle, kde budou zveřejňovány videozáznamy klíčových částí výuky. Nebude-li možno (z obecných nebo individuálních důvodů), přejde se plně do distanční formy s on-line výukou na platformě MS-Teams a s oporou v Moodle. https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a2d4830f2cea049fab12718ec2c957875%40thread.tacv2/conversations?groupId=30712074-1d7c-4ec4-a8a7-0378397f5af2&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d
Literature - Czech
Last update: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. (28.01.2022)
LIŠKOVÁ, Marie. Hudební činnosti pro předškolní vzdělávání: včetně notových záznamů na CD. Praha: Raabe, 2006. ISBN 80-86307-26-3. Dostupné také z: http://toc.nkp.cz/NKC/200702/contents/nkc20061654728_1.pdf KMENTOVÁ, Milena. Slovo, slůvko, slovíčko, honem poběž, písničko!: hudební činnosti v logopedické prevenci. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1333-8. KMENTOVÁ, Milena. Hudební a řečové projevy předškolních dětí a jejich vzájemné ovlivňování. V Praze: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2015. ISBN 978-80-7290-869-1. KMENTOVÁ, Milena. Třídá zpívá ÍÁÍÁ: hudební hry v rozvoji fonematického uvědomování. Praha: Portál, 2019. ISBN 978-80-262-1479-3. KURKOVÁ, L. Dětská tvořivost v hudbě a pohybu. Praha 1981. soubory ke stažení: http://pages.pedf.cuni.cz/khv/studium/predskolni-pedagogika-a-vychovatelstvi/ucitelstvi-pro-ms/studijni-materialy-ke-stazeni/
Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. (28.01.2022)
výběr a způsob organizace hudebních činností s ohledem na psychomotorické schopnosti předškolních dětí a jejich rozvoj • motivace a průběh poslechových hudebních činností s prvky dramatické výchovy • pohybové prvky: pochod, chůze, poskok, cval a pohybová improvizace s hudebním doprovodem • kritéria výběru písní a říkadel v MŠ a různý způsob jejich osvojení • nácvik ostinátních doprovodů hrou na tělo, jednoduché nástroje a Orffův instrumentář • osvojování pohybových prvků a choreografií • hudební činnosti v logopedické prevenci: rozšiřování a aktivizace slovní zásoby, rozvoj fonematického uvědomování, rozvoj grafomotoriky
Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. (28.01.2022)
Splnění položek viz Protokol pro zápočet - soubory.