Last update: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (01.10.2019)
Pedagogical aspects of aestetic interactions:Aims, contents and tools of art education in primary school. Conceptual models
of art education as an influence of planning (teaching unit, thematic units, projects).
Last update: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (01.10.2019)
Předmět Didaktika Vv 3: didaktická analýza se zabývá studiem didaktických kategorií a možnostmi jejich uplatnění
ve školní výtvarné výchově v návaznosti na platné kurikulární dokumenty. Seznamuje studenty s cíli,
obsahem a prostředky výtvarné výchovy na primárním stupni vzdělávání. Navazuje na předměty v ateliéru a staví
na praktických zkušenostech studentů s tvorbou a výtvarnými médii i na znalostech z teorie a dějin umění. Ukazuje konkrétní možnosti, jak učivo výtvarné výchovy uchopit pomocí výtvarných úkolů či projektů. Vede studenty k uvažování o obsahu předmětu v úrovni výstupů a kompetencí žáků a dále k reflexi náslechových praxí a dalších zkušeností
získaných v prostředí školy. Cílem je vést studenty k transformaci vlastních zkušeností s uměleckou tvorbou do návrhu výtvarných úkolů. Předpokladem je reflexe předchozích zkušeností a znalostí v oboru, i hledání souvislostí se zkušenostmi získanými v předmětu Výtvarné portfolio.
1. Základní didaktické kategorie a jejich funkce.
2.-3. Učivo Vv: rozvíjení smyslové citlivosti, rozvoj smyslového vnímání
4.-5. Učivo Vv: komunikace ve Vv, aktéři, druhy a formy
6.-7. Učivo Vv: výtvarné dílo a jeho obsah
8. Estetika a kýč
9.-10. Učivo Vv: uplatňování subjektivity, subjektivní vyjádření obsahu, exprese, výtvarné dílo
11. Učivo Vv: rozvoj představivosti, představivost jako schopnost vytvářet mentální obrazy
12. Reflexe kurzu, shrnutí, návaznost na profesní portfolio.
Aim of the course -
Last update: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (01.10.2019)
To make preconditions of full qualified and responsible teacher´s deciding in Art Education situations : their planning, realization and evaluation vizual art activities in a primary school.
Last update: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (01.10.2019)
Cílem kurzu je vést studenty k transformaci vlastních zkušeností s uměleckou tvorbou do návrhu výtvarných úkolů. Předpokladem je reflexe předchozích zkušeností a znalostí v oboru, i hledání souvislostí se zkušenostmi získanými v předmětu Výtvarné portfolio.
Vytvořit předpoklady pro plně kvalifikované a odpovědné rozvažování a rozhodování učitele v situacích výtvarné výchovy : plánování , realizaci a hodnocení výtvarných činností na primárním stupni školy.
Descriptors -
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.11.2019)
reflection, analysis, sensibility, subjectivity, communication
Last update: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (26.09.2020)
Týmová spolupráce se studentkami prezenčního studia.
Realizace a skupinová reflexe naplánovaných hodin Vv.
Praktická prezenční výuka v malé skupině, individuální komunikace ve skupinách
V případě, že by se někdo nemohl účastnit výuky prezenčně, bude umožněn přenos pomocí MS TEAMS (prosíme studenty o vytvoření si studentského účtu MS Office http://elearning.lfp.cuni.cz/?page_id=48)
Literature -
Last update: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (01.10.2019)
DYTRTOVÁ, K., RAUDENSKÝ, M. Kotext. Tvar, zvuk a gesto, tvůrce, učitel a žák. Ústí nad Labem: FUD ÚJEP
a PedF UK 2015
FUKLOVÁ, M. Diskurs umění a vzdělávání. Jinočany: H&H 2008
KITZBERGEROVÁ. L. Didaktika výtvarné výchovy. Praha: PedF UK 2014. ISBN 978-80-7290-667-3 elektronický text
SLAVÍK, J., ŠTECH, S., CHRZ, V. Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum 2013
CIKÁNOVÁ, K.: Kreslete si s námi. Praha, Aventinum 1992,1997
CIKÁNOVÁ, K.: Malujte si s námi. Praha, Aventinum 1993,1996
HAZUKOVÁ, H., DVOŘÁKOVÁ, D., Situace ve výtvarné výchově. Liberec: PedF TUL, 2002