Last update: doc. RNDr. Pavel Töpfer, CSc. (24.01.2019)
Using specific tools for computer games development has a long tradition. Today, no studio is developing
computer games without the use of game development middlewares. The course will present a chosen software
supporting a native game development, for which we will demonstrate the implementation of: gameplay
mechanics, game user interface, level design, artificial intelligence, animations, music and sounds including
creation of own tools for further ease of these implemenations.
Last update: doc. RNDr. Pavel Töpfer, CSc. (24.01.2019)
Používání nástrojů specifických pro tvorbu počítačových her má v odvětví dlouholetou tradici. Dnes již prakticky
žádné studio nevyvíjí hry bez podpory software třetích stran. V rámci předmětu bude představen vybraný software
pro podporu vývoje počítačových her v nativním kódu, na kterém bude demonstrována podpora implementace:
herních mechanik, herního uživatelského rozhraní, level designu, umělé inteligence, animací, hudby a zvuků
včetně tvorby vlastních nástroju pro usnadnění těchto implementací.
Aim of the course -
Last update: doc. RNDr. Pavel Töpfer, CSc. (24.01.2019)
To gain proficiency with the development with native game development through prototyping of game mechanics.
Last update: doc. RNDr. Pavel Töpfer, CSc. (24.01.2019)
Získání praktických dovedností s nativní tvorbou počítačových her skrz implementaci různých herních mechanik ve zvoleném software.
Course completion requirements -
Last update: Mgr. Jakub Gemrot, Ph.D. (15.07.2020)
Students will receive the credit for this course by successfully developing a small computer game in the chosen software supporting game development for native code. This computer game may be delivered repeatedly until it meet requirements set by the lab instructor.
Last update: Mgr. Jakub Gemrot, Ph.D. (15.07.2020)
Předmět je zakončen zápočtem. K získání zápočtu se požaduje vytvoření herního prototypu ve vybraném software podporující vývoj počítačových her v nativním kódu. Tyto počítačové hry je možné odevzdávat opakovaně, dokud nesplní požadavky cvičícího.
Literature -
Last update: RNDr. Tomáš Holan, Ph.D. (23.03.2023)
Books:
Romero, M. & Sewell, B. Blueprints Visual Scripting for Unreal Engine 5:
Unleash the true power of
Blueprints to create impressive games and applications in UE5, 3rd Edition.
isbn: 978-1801811583 (Packt Publishing).
Ulibarri, S. S. Unreal Engine C++ the Ultimate Developer’s Handbook: Learn
C++ and Unreal Engine by
Creating a Complete Action Game English. isbn: 979-8648492516
(Independently published).
Articles:
Jokikokko, V. H. (2023). The Potential of Unreal Engine 5 in Game
Development: Exploring the Capabilities of the Unreal Engine.
McAuley, S., Hill, S., Martinez, A., Villemin, R., Pettineo, M., Lazarov,
D., ... & Zap Andersson, H. (2013, July). Physically based shading in
theory and practice. In ACM SIGGRAPH 2013 Courses (p. 22). ACM.
Internet sources:
Unreal Engine 5, https://www.unrealengine.com/
Last update: RNDr. Tomáš Holan, Ph.D. (23.03.2023)
Knihy:
Romero, M. & Sewell, B. Blueprints Visual Scripting for Unreal Engine 5:
Unleash the true power of
Blueprints to create impressive games and applications in UE5, 3rd Edition.
isbn: 978-1801811583 (Packt Publishing).
Ulibarri, S. S. Unreal Engine C++ the Ultimate Developer’s Handbook: Learn
C++ and Unreal Engine by
Creating a Complete Action Game English. isbn: 979-8648492516
(Independently published).
Články:
Jokikokko, V. H. (2023). The Potential of Unreal Engine 5 in Game
Development: Exploring the Capabilities of the Unreal Engine.
McAuley, S., Hill, S., Martinez, A., Villemin, R., Pettineo, M., Lazarov,
D., ... & Zap Andersson, H. (2013, July). Physically based shading in
theory and practice. In ACM SIGGRAPH 2013 Courses (p. 22). ACM.
Internetové zdroje:
Unreal Engine 5, https://www.unrealengine.com/
Teaching methods -
Last update: RNDr. Tomáš Holan, Ph.D. (23.03.2023)
Labs that will be focused on respective Unreal Engine 5 parts according to the syllabus.
Last update: RNDr. Tomáš Holan, Ph.D. (23.03.2023)
Cvičení zaměřená na jednotlivé oblasti práce s Unreal Engine 5 dle sylabu.
Requirements to the exam -
Last update: Mgr. Jakub Gemrot, Ph.D. (15.07.2020)
The course has no exam.
Last update: Mgr. Jakub Gemrot, Ph.D. (15.07.2020)
Předmět nemá žádnou zkoušku, pouze zápočet.
Syllabus -
Last update: RNDr. Tomáš Holan, Ph.D. (23.03.2023)
Unreal Engine 5
Overview of respective engine parts: game code architecture (C++ vs. Blueprints), scene tree, game object component model, scene lighting, materials, blueprint scripting, physics, animations, plugins, behavior trees, game profiling.
Last update: RNDr. Tomáš Holan, Ph.D. (23.03.2023)
Unreal Engine 5
Přehled jednotlivých částí engine: architektura herního kódu (C++ vs Blueprints), strom scény, komponentový model herních objektů, osvětlení scény, materiály, skriptování pomocí blueprintů, fyzika, animace, pluginy, stromy chování, profilování hry.