|
|
|
||
Last update: PhDr. Jitka Vařeková, Ph.D., MBA (11.06.2020)
|
|
||
Last update: PhDr. Jitka Vařeková, Ph.D., MBA (19.10.2023)
Cíl: Studium oblastí speciální pedagogiky zaměřených na jedince s tělesným postižením. Absolvent předmětu: - jasně definuje principy náplň oboru somatopedie a její začlenění v kontextu ucelené rehabilitace, - je schopen popsat historii somatopedie - uvede příklady konkrétních institucí, které vzdělávají osoby s tělesným postižením v ČR - vyjmenuje relevantní legislativní normy ve vztahu ke vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami - uvede odborníky, kteří spolupracují na vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami - je schopen vysvětlit různé odborné pojmy z oblasti somatopedie (snoezelen, příspěvek na péči, alternativní a augmentativní komunikace, kompenzační pomůcky aj.) - u vybraných osobností somatopedie uvede jejich základní zaměření. - principy somatopedie je schopen aplikovat na vybrané typy postižení. |
|
||
Last update: Mgr. Vladimír Hojka, Ph.D. (01.02.2019)
BENDOVÁ, Petra. Základy somatopedie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. ISBN 978-80-244-2620-4.
Integrace a inkluze ve školní praxi: speciální vzdělávací potřeby dětí, žáků a studentů. Praha: Forum, 2013. ISSN 2336-1212.
NĚMEC, Zbyněk, Klára ŠIMÁČKOVÁ-LAURENČÍKOVÁ a Vanda HÁJKOVÁ. Asistent pedagoga v inkluzivní škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-712-0.
PIPEKOVÁ, Jarmila a Marie VÍTKOVÁ. Od inkluze ve školním prostředí k sociální inkluzi a participaci ve společnosti: From school inclusion to social inclusion and participation in society. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7530-6.
RENOTIÉROVÁ, M. Somatopedické minimum. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0532-6.
RENOTIÉROVÁ, Marie a Petra BENDOVÁ. Somatopedie pro výchovné pracovníky I. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. Texty k distančnímu vzdělávání v rámci kombinovaného studia. ISBN 80-244-1097-4.
ŠMELOVÁ, Eva, Eva SOURALOVÁ a Alena PETROVÁ. Společenské aspekty inkluze. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. ISBN 978-80-244-4911-1.
VYHLÍDAL, Tomáš a Ondřej JEŠINA, a kol. Pohybové aktivity v dětské onkologii. Olomouc: Powerprint, 2015. ISBN 8087994159. |
|
||
Last update: MUDr. Simona Majorová (16.05.2019)
Zápočet + Zkouška:
|
|
||
Last update: Mgr. Vladimír Hojka, Ph.D. (01.02.2019)
Tematické okruhy: 1. Úvod do předmětu. Somatopedie v kontextu ucelené rehabilitace. Definice oboru. 2. Historická východiska v českém a světovém kontextu. 3. Významné osobnosti somatopedie. 4. Speciálně pedagogická terminologie ve vztahu k oboru somatopedie. Výchova a vzdělávání jedinců s tělesným postižením v různých fázích života. 5. Klasifikace dle WHO (Světová zdravotnická organizace). Klasifikace dle MKN-10 (Mezinárodní klasifikace nemocí - 10. revize) a ostatní klasifikace. 6. Klasifikace tělesných postižení. Úvod do různých typů postižení a znevýhodnění v somatopedii. 7. Nervosvalová onemocnění. Typy, charakteristika, léčba. Speciálně pedagogické souvislosti. Vliv na tělovýchovný proces a sport. 8. Vrozené vývojové vady. Typy, charakteristika, léčba. Speciálně pedagogické souvislosti. Vliv na tělovýchovný proces a sport. 9. Deformace, malformace, amputace. Typy, charakteristika, léčba. Speciálně pedagogické souvislosti. Vliv na tělovýchovný proces a sport. 10. Míšní léze. Typy, charakteristika, léčba. Speciálně pedagogické souvislosti. Vliv na TV proces a sport. 11. Onkologická onemocnění. Typy, charakteristika, léčba. Speciálně pedagogické souvislosti. Vliv na tělovýchovný proces a sport. 1. Vnitřní onemocnění (kardiologická, plicní, metabolická). Typy, charakteristika, léčba. Speciálně pedagogické souvislosti. Vliv na tělovýchovný proces a sport. 2. Obezita v dětském věku. Příčiny, léčba. Pedagogické souvislosti. Vliv na tělovýchovný proces a sport. 3. Léčebná rehabilitace pro děti s tělesným postižením. Vojtův princip. Provázanost léčebné rehabilitace a pedagogického procesu. 4. Legislativní souvislosti vzdělávání dětí s tělesným postižením. Pracovní a sociální rehabilitace v kontextu somatopedie. 5. Vzdělávání v běžných školách versus speciálně pedagogické instituce. Výhody (benefity), nevýhody (rizika). 6. Rehabilitační třídy; školské instituce pro děti s tělesným postižením. 7. Základy inkluzivní pedagogiky. Aplikace tělesné výchovy pro děti s tělesným postižením. 8. Výchova a vzdělávání při hospitalizaci a lázeňské léčbě dětí. 9. Technická rehabilitace v somatopedii. Kompenzační pomůcky, IT technologie. Polohování a polohovací pomůcky. 10. Psychické zvláštnosti dětí s onemocněním či zdravotním postižením. Psychologická práce s dítětem s rodinou. Akceptace handicapu. 11. Speciálně pedagogická intervence. Speciálně pedagogická centra. Pedagogicko-psychologické poradny. 12. a 24. Návštěva Dětského centra Strančice. Ucelená rehabilitace včetně pedagogické intervence u dětí s těžkými formami tělesného postižení. 25. a 26. Návštěva Jedličkova ústavu. Přednáška, náhled ve výuce. 27. a 28. Návštěva Jedličkova ústavu. Ergoterapie, léčebná rehabilitace, náhled v hodině aplikované tělesné výchova. Návštěva organizace Asistence. |
|
||
Last update: PhDr. Jitka Vařeková, Ph.D., MBA (11.06.2020)
Kompletní podpora na webu MOODLE (prezentace k přednáškám, kontrolní otázky k lekcím, zkouškové otázky, doplňkové materiály). |