The course shows characteristics of social groups and their dynamics. Students learn theoretic background to conduct simple diagnostic surveys focused on individual and group description. They gain knowledge necessary to realize the surveys, to analyze obtained data and to find correct interpretation.
Last update: KUCIREK/PEDF.CUNI.CZ (24.08.2014)
Cílem seminářů a přednášek je poskytnout využití, uplatnění aktuálních poznatků ze sociální psychologie v pedagogické praxi. Seznamuje se systemickým přístupem v současné psychologii a možnostmi jeho aplikování v praxi. Podán stručný vhled do současných jednotlivých psychologických přístupů a škol v jejich interpretaci psychologie skupinového života, struktur skupin, sociálního učení, sociálního tlaku, konformity, hodnot ovlivňování postojů včetně řešením náročných a konfliktních situací, s nimiž se setkají v pedagogické praxi. Využití poznatků sociální psychologie zejména v oblasti pedagogicko-psychologické, učení, poradenské, lidského zdraví. Psychologická (sebe) manipulace a média. Možnosti a meze využití metod a technik sociální psychologie v praxi.
Aim of the course -
Last update: KUCIREK/PEDF.CUNI.CZ (07.09.2012)
The subject aims to make the broadly applicable knowledge of current social psychology available to the students.
Last update: KUCIREK/PEDF.CUNI.CZ (07.09.2012)
Cílem předmětu je zprostředkovat studentům široce aplikovatelné poznatky současné sociální psychologie.
Literature - Czech
Last update: KUCIREK/PEDF.CUNI.CZ (24.08.2014)
HAYES,N., Aplikovaná psychologie. Praha . Portál, 2003. ISBN 80-7178-807-4
HELUS,Z., Sociální psychologie pro pedagogy. Praha : Grada 2007. ISBN 978-80-247-1168-3
KOMÁRKOVÁ, R., SLAMĚNÍK, I.,VÝROST,J., . Aplikovaná sociální psychologie III. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-247-0180-4
Aplikovaná sociální psychologie. Edited by Jozef Výrost,J., Slaměník,I., Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-269-6.
NAKONEČNÝ,M., Sociální psychologie. Praha : Academia,2009. ISBN 978-80-200-1679
VALENTOVÁ, L., Školní třída jako sociální skupina. Distanční text Pedf UK
HAJD-MOUSSOVÁ,Z., Pedagogická psychologie pro vychovatele. Praha : UK - Pedagogická fakulta. ISBN 80-7290-118-4
KOPŘIVA,K., Lidský vztah jako součást profese, Praha: Portál, 2000
Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (11.09.2018)
Požadavky ke klasifikovanému zápočtu:
- písemný test (min. úspěšnost 75 %). Studující má na splnění podmínek zápočtu (zkoušky) celkem tři pokusy, z toho dva opravné.
Syllabus -
Last update: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (02.11.2010)
1. Social relations in an age-homogeneous and non-homogeneous group, specialities of personal and group relations.
2. Diagnostics of social bonds.
3. Authority and its acceptance by the group.
4. Pedagogical-psychological issues of the development of skills and abilities, creativity, motivation and interest.
5. Formation of a system of values.
6. Models of educational methods, child development using various forms of educational methods.
7. Possibilities of coping with difficult life situations.
Last update: KUCIREK/PEDF.CUNI.CZ (24.08.2014)
1. Stručné opakování současných jednotlivých psychologických přístupů a škol, systemický přístup v současné psychologii a možnosti aplikace v praxi
2. Člověk a sociální prostředí. Sebepercepce a sebeprezentace jako výsledek sociální interakce a sociálního učení. Atribuce
3. Skupinové procesy, skupinová dynamika, vývoj sociální skupiny, řešení náročných a konfliktních situací v peadagogické praxi
4. Sociální vliv, sociální tlak, konformita. Hodnoty, ovlivňování postojů, persuaze, manipulace. Psychologie smysluplnosti a existence.
5. Využití poznatků sociální psychologie zejména v oblasti pedagogicko-psychologické, učení, poradenské, lidského zdraví
6. Využití poznatků sociální psychologie zejména v oblasti pedagogicko-psychologické, učení, poradenské, lidského zdraví
7. Možnosti a meze využití metod a technik sociální psychologie v praxi