Last update: doc. RNDr. Pavel Töpfer, CSc. (23.01.2019)
Gameplay programming is one of the key part in the process of game development; gameplay programmer is
contributing to the creation of gaming experience of players directly and therefore they are responsible for the
quality of the final product considerably. In this course, the problematic of game mechanics implementation will be
presented from the technical point of view. The course presents method of iterative prototyping of game
mechanics as a the mean how to improve game ergonomy, adapt game difficulty and rise of player comfort and
thus improving the overall gaming experience.
Last update: doc. RNDr. Pavel Töpfer, CSc. (23.01.2019)
Programování herních mechanik je klíčovou součástí tvorby počítačových her; programátor herních mechanik se
přímo podílí na tvorbě herního zážitku hráčů a tedy je ve velké míře zodpovědni za kavlitu výsledného produktu. V
rámci tohoto předmětu bude představena problematika implementace herních mechanik z různých herních žánrů z
technického pohledu. Předmět představí metodiku iterovaného prototypování herních mechanik jako prostředek
pro zlepšení herní ergonomie, adaptaci obtížnosti hry, zvýšení hráčského komfortu, a tím i vylepšení celkového
herního zážitku.
Aim of the course -
Last update: doc. RNDr. Pavel Töpfer, CSc. (23.01.2019)
To gain overview of problems connected with technical implementation of frequent game mechanics and their relationship to the result gaming experience.
Last update: doc. RNDr. Pavel Töpfer, CSc. (23.01.2019)
Získání přehledu o problémech spojených s technickou implementací běžných herních mechanik a jejich vztah k výslednému hernímu zážitku.
Course completion requirements -
Last update: Mgr. Jakub Gemrot, Ph.D. (15.07.2020)
The course ends with successfully completing an exam and gaining a credit from the labs.
The credit from the labs is not required for taking the exam.
To gain a credit from labs, an active participation on labs is required as well as implementation and evaluation of selected game mechanics.
Last update: Mgr. Jakub Gemrot, Ph.D. (15.07.2020)
Předmět je zakončen úspěšným složením zkoušky a získáním zápočtu.
Ke složení zkoušky není nutné získat zápočet.
K získání zápočtu se požaduje aktivní participace na cvičení a implementace a evaluace vybraných herních mechanik.
Literature -
Last update: RNDr. Tomáš Holan, Ph.D. (10.10.2022)
Books:
Palacios, J. (2018). Unity 2018 Artificial Intelligence Cookbook: Over 90 recipes to build and customize AI entities for your games with Unity. Packt Publishing Ltd.
Hocking, J. (2017). Unity in Action: Multiplatform game development in C#. Manning.
Internet sources:
Godot, https://docs.godotengine.org/
Last update: RNDr. Tomáš Holan, Ph.D. (10.10.2022)
Knihy:
Adams, E. (2014). Fundamentals of game design. Berkeley, CA: New Riders.
Oxland, K. (2004). Gameplay and design. London: Addison-Wesley.
Internetové zdroje:
Godot, https://docs.godotengine.org/
Teaching methods -
Last update: Mgr. Jakub Gemrot, Ph.D. (15.07.2020)
The course runs in two-weeks cycles. During the lecture, one game mechanic will be presented and its implementation will be discussed including technical concepts used and demonstration of various implementations in different games. During labs, students will be implementing the game mechanic presented using iterative prototyping approach. The implementation will be then evaluated and its effects on gaming experience will be identified.
Last update: Mgr. Jakub Gemrot, Ph.D. (15.07.2020)
Předmět poběží ve dvoutýdenních cyklech, kdy v rámci přednášky bude vždy prezentována zvolená herní mechanika, problémy její implementace, technické koncepty využívané k implementaci a ukázky implementací v různých hrách. V rámci cvičení pak studenti budou formou prototypování tyto mechaniky reimplementovat, evaluovat a identifikovat dopady svých implementací na herní zážitek.
Syllabus -
Last update: RNDr. Tomáš Holan, Ph.D. (10.10.2022)
Relationship between game mechanics and game design
Stages of interative prototyping of game mechanics - implementation, evaluation, reflexion.
Prototyping of selected game mechanics
Game development design patterns and techniques used for the technical implementation of game mechanics
GDScript
Godot Engine
Last update: RNDr. Tomáš Holan, Ph.D. (10.10.2022)
Vztah mezi herními mechanikami a herním designem
Fáze iterovaného prototypování herních mechanik - implementace, evaluace, reflexe
Prototypování vybraných herních mechanik
Herní návrhové vzory a techniky využívané při implementaci herních mechanik