|
|
|
||
Last update: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (24.10.2018)
|
|
||
Last update: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (24.10.2018)
The aim is to provide an overview of the most important findings from a natural and evolutionary anthropology and socio-cultural anthropology with a focus on the issue of education in biology. |
|
||
Last update: VANCATA/PEDF.CUNI.CZ (02.02.2016)
Fleagle J. G., 1998: Primate Adaptation and Evolution (2nd ed.). Academic Press, Inc., London. Fagan B. M., 1989: People of the Earth. An Introduction to the World Prehistory (Sixth edition). Scott, Feresman and Company, Glenview, Boston, London. Foley R. A., 1987: Another Unique Species. Patterns in human evolutionary ecology Longman Scientific and Technical, Harlow. Gamble C., 1995: Timewalkers. The Prehistory of Global Colonization. Penguin Books, London. Jones S., Martin R., and Pilbeam D., 1995: The Cambridge Encyclopedia of Human Evolution. Cambridge University Press, Cambridge. Králík M., Čuta M. Ontogeneze člověka http://anthrop.sci.muni.cz/page.yhtml?id=451 MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro speciální pedagogy. SPN, Praha 1993. PŘÍVRATSKÝ, V. Biologie člověka pro posluchače oborového studia pedagogických fakult. Nakl. H + H, Praha 1993. Přívratský V. 2003. Prostředí a tvar v lidské evoluci. Universita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha. Soukup M., (2009). Základy kulturní antropologie. Akademie veřejné správy, Praha. 214 s. ISBN 978¬80-87207-03-1
Soukup M., (2011). Kultura ¬Biokulturologická perpektiva. Pavel Mervart, Červený Kostelec, 367 s. ISBN 978-80-87378-96-0. Soukup V., (2011). Antropologie. Teorie člověka a kultury. Portál, Praha.
ŠMAHEL Z. Principy,teorie a metody auxologie. Karolinum, Praha 2001. Vančata, V., Vančatová M., 2002: Sexualita primátů. Nadace Universitas Masarykiana, Masarykova Universita v Brně, Edice Scientia: Panoráma biologické a sociokulturní antropologie. Nakladatelství a vydavatelství Nauma v Brně, Brno. Vančata V. 2003: Primatologie, Díl. 1 Evoluce, ekologie a chování primátů - Prosimii a Platyrrhina. Universita Karlova ? Nakladatelství Pedagogické fakulty UK, Praha. Vančata V. 2003: Primatologie, Díl. 2 Catarrhina - opice a lidoopi. Universita Karlova ? Nakladatelství Pedagogické fakulty UK, Praha. Vančata,V., 2012. Paleoantropologie a evoluční antropologie. Praha: Nakladatelství PedF UK v Praze. (učebnice ISBN 978-80-7290-592-8) Vančata,V., (2013). Vznik a evoluce rodu Homo: Mýty a milníky. Vývoj lidského rodu s nastíněním vztahu neandrtálců a anatomicky moderního člověka. Culturologie 3: 18 - 35. Vančata,V., (2013): 7 milionů-50 000 př. Kr.: Od hominidů k modernímu člověku. In: Bárta Miroslav, Kovář Martin a kol. - Civilizace a dějiny. Praha: Academia str. 25 - 47. Wilson A. C.: O lidské přirozenosti, Nakladatelství Lidové Noviny, Praha 1993 Wolpoff M.H., 1999: Paleoantropology. Second edition. McGraw-Hill, Boston. Wrangham R. W., McGrew W. C., de Waal F. B. M. and Heltne P. G. (eds.), 1994: Chimpanzee Cultures. Harvard University Press, Cambridge, Mass. Studijní opory https://sites.google.com/site/docvancataantomiecloveka/historicka-a-evolucni-antropologie https://sites.google.com/site/docvancata/home/zaklady-biologicke-antropologie https://sites.google.com/site/docvancatafyzantro/fyzicka-antropologie https://sites.google.com/site/vaclavvancata/etologie-primatua https://sites.google.com/site/vaclavvancata/primatologie
|
|
||
Last update: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (24.10.2018)
Prepare a portfolio of studies and articles relevant in terms of the problems of dissertation and to prepare for the debate. |
|
||
Last update: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (24.10.2018)
1. Provide basic overview of the latest findings from profiling disciplines of biological anthropology mainly from evolutionary anthropology and primatology, 2. Developmental anthropology and anthropogenetics and human variability and, 3. The areas of anthropology, where there are the relations between biological and sociocultral topics of anthropology as it is sociobiology of man, human ecology, archaeology, and more. 4. Provide a basic overview of the potential of linking biological, biosociálních and social mechanisms, 5. Lay out how to link the anthropological disciplines can significantly improve the quality of cognitive processes and learning in general. 6. Didactic usage Options biological and evolutionary anthropology and primatology 7. Didactical possibilities to link biological and social anthropology – cross-sectional topics 8. The importance of the knowledge of the development didactic methodology of anthropology for the school 9. Antropogenetika and its significance for teaching modern anthropology – possible relationships to the sociobiologickým processes and mechanisms |
|
||
Last update: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (24.10.2018)
Passing the debate and analysis of the portfolio |