Předmět seznamuje studenty s case managementem (CM) jako postupem vhodným pro práci s klienty s mnohočetnými problémy. Je jim představena historie vzniku a vývoje tohoto přístupu, důvody jeho zavádění, základní principy a činnosti CM. Dále jsou studenti seznámeni se základními modely služeb, ve kterých se CM uplatňuje. Dále jsou seznámeni s využitím CM v adiktologických službách ve světě i v České republice.
Ve cvičeních se studenti učí na modelových situacích porozumět souvislostem mezi základními činnostmi case managera, roli case managera v týmové spolupráci. Jsou jim představeny reálné fungující modely využívající CM v adiktologických službách a ve službách péče o duševní zdraví v České republice i v zahraničí.
Aim of the course - Czech
Last update: Jana Kolářová (22.01.2021)
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními principy, modely a zásadami case managementu (CM) jako intenzivní individualizované péče pro zvláště náročné klienty, případně postupu práce v obtížné fázi léčebného procesu. Teoretické znalosti jsou integrovány do praktických dovedností ve cvičeních. K práci jsou využívány reálné kazuistiky.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Jiří Libra (13.10.2016)
Znalosti
Studenti znají základní faktografii CM : Historii přístupu, terminologii. Znají základní autory CM literatury, mají k dispozici přehled základní CM literatury.
Dovednosti
Ve cvičeních jsou na modelových případech demonstrovány základní činnosti CM: Angažování klienta do služby, posuzování klienta a zdrojů v jeho okolní, plánování péče, realizace plánu, propojování ke zdrojům, monitorování průběhu, zastupování a obhajoba zájmů klientza, ukončování služby.
Kompetence
Student porozumí silných a slabým stránkám tohoto přístupu, jeho možnostem, je schopen rozpoznat možnosti CM jako doplňku služeb terapeutického kontinua.
Syllabus - Czech
Last update: Jana Kolářová (22.01.2021)
Vznik a vývoj case managementu, jeho využití v sociální práci a mental health.
Základní modely CM.
Využití CM v adiktologických službách.
Vztah v CM, etická dilemata.
Praktické činnosti v CM nad rámec poradenství: Propojování ke zdrojům, obhajoba zájmů klienta, implementace a integrace poskytování více služeb současně, využívání přirozených zdrojů.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Jiří Libra (13.10.2016)
Povinná studijní literatura:
1. Stuchlík, J. (2001): Asertivní komunitní léčba a case management. Praha, Fokus Praha ve spolupráci s CPRPDZ
2. Libra J. in Kalina K. ed. (2015): „Klinická adiktologie“, kapitola „Case management – prostor pro sjednocení zdravotní a sociální péče“, Grada, Praha.
3. Vanderplaaschen, W. (2010): Provádění a hodnocení case managementu pro uživatele návykových látek s komplexními a mnohočetnými problémy. Praha, SCAN, Centrum adiktologie
4. Rapp Ch.A.(1998). The Active Ingredients of Effective Case Management: A Research Synthesis. Community Mental Health Journal. Vol.34. No.4. p.363-380
Doporučená literatura:
1. Cnaan R.A.(1994). The New American Social Work Gospel: Case Management of the Chronically Mentally Ill. In: Br.J. Social Work, pp.533-557
2. Scott J.E, Lehman A.F. (2001). Case management and assertive community treatment. In: Thonicroft G., Szmukler G. (editors). Textbook of Community Psychiatry. Oxford, University Press pp:252-263.
2. Allness D., Knoedler W.(2003): National Program Standards for ACT Teams. Wisconsin, Department of Health and Social Services
3. Karls J.M. (Chair) and CM Standards Work Group (1992): NASW Standards for Social Work Case Management, Washington, NASW
4. Siegal, H. A., (1998) Comprehensive Case Management for Substance Abuse Treatment.Treatment Improvement Protocol (TIP) Series, 27. <http://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/bv.fcgi?rid=hstat5.chapter.49769>. Retrieved 9. 2. 2008.
Teaching methods - Czech
Last update: PhDr. Jiří Libra (13.10.2016)
Přednášena jsou témata podle okruhů odpovídajícím závěrečným otázkám. Cvičení probíhají formou aktivní práce: Studenti diskutují ve dvojicích, menších skupinách a celém studijním kruhu postupy v modelových situacích.
Ve cvičeních jsou demonstrovány základní dovednosti v CM, včetně porady týmu.
Studenti se učí kriticky uvažovat o indikátorech, podle kterých se v CM hodnotí vývoj případu a efektivita služby pro klienta. Na modelových případech využití CM v adiktologických službách aktuálně v ČR se učí uvažovat z pozice pracovníků i klientů o výhodách a nevýhodách CM.
Entry requirements - Czech
Last update: PhDr. Jiří Libra (13.10.2016)
Předmět je součástí klinické předmětové linie v Bc studiu, navazuje zejména na předměty Psychiatrie 1,2, Klinická adiktologie 1,2, Poradenství a terapie v adiktologii, Případová práce v nízkoprahových programech, souývisí s předmětem Adiktologické poradenství, se kterým je vyučován souběžně.
Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Jiří Libra (13.10.2016)
Na seminářích je vyžadována účast minimálně 75%. Je hodnocena aktivita a autenticita přístupu k výuce. V individuálních případech je možné vyjednat náhradní plnění požadavků - zpravidla formou eseje na zadané téma.
U zkoušky studenti prokazují znalost historie, terminologie a teorie CM, dále porozumění praktickému provádění CM (základní činnostem CM).
Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Jiří Libra (10.10.2019)
Zkušební otázky předmětu „Case management“ 2019 A. Historie, terminologie, teorie case managementu 1. Historické okolnosti a zdroje vzniku case managementu („social case-work“, tradiční psychiatrické instituce, historické změny ve XX.století, vývoj oboru + proces emancipace menšin, antipsychiatrické hnutí, rozvoj psychiatrické rehabilitace) Zdroje: Libra: CASE MANAGEMENT – SPOLEČNÝ BOD PRO SJEDNOCENÍ ZDRAVOTNÍ A SOCIÁLNÍ PÉČE, učební text 2. Projekt „Trénink života v komunitě“ L. Steina a M.A. Testové ve Wisconsinu (Madison, Mendota Hospital) na začátku 70. let (design projektu, počty účastníků, výsledky, definice „outreach“ přístupu, ocenění projektu, vliv projektu) Zdroje: Stuchlík, J. (2001). Asertivní komunitní léčba a case management. Fokus Books, Praha. 3. Definice case managementu od 80. let 20. století (různé definice vystihující podstatu přístupu - typický pro-aktivní vztah case managera ke klientovi, vztah jako základní prostor a nástroj přístupu, case manager kombinuje výhody blízkého a v mnoha ohledem neformálního vztahu ke klientovi s formální pozici case managera v týmu služby i v síti služeb, posílení formální pozice case managera jeho pravomocí a odpovědností za prosazení linie vedení případu) Zdroje: Libra: CASE MANAGEMENT – SPOLEČNÝ BOD PRO SJEDNOCENÍ ZDRAVOTNÍ A SOCIÁLNÍ PÉČE, učební text Stuchlík, J. (2001). Asertivní komunitní léčba a case management. Fokus Books, Praha. 4. Hlavní oblasti činnosti case managera (engagement, assessment, planning, goal setting, implementation, linking, monitoring, advocacy, referral, disengagement – znalost českých ekvivalentních pojmů, porozumění jejich významu, vzájemné souvislosti v procesu vedení případu) Zdroje: Libra: CASE MANAGEMENT – SPOLEČNÝ BOD PRO SJEDNOCENÍ ZDRAVOTNÍ A SOCIÁLNÍ PÉČE, učební text Stuchlík, J. (2001). Asertivní komunitní léčba a case management. Fokus Books, Praha. 5. Základní modely, ve kterých se uplatňuje case management (brokerské modely, modely asertivní komunitní péče ACT, modely intenzivního CM, a modely rehabilitační – stručný popis modelů, možnosti jejich uplatnění) Zdroje: Libra: CASE MANAGEMENT – SPOLEČNÝ BOD PRO SJEDNOCENÍ ZDRAVOTNÍ A SOCIÁLNÍ PÉČE, učební text Stuchlík, J. (2001). Asertivní komunitní léčba a case management. Fokus Books, Praha. 6. Podrobnější popis a srovnání modelů asertivní komunitní péče a modelů intenzivního case managementu (porovnání např. dle Stuchlíka, Říčana, dle metodických materiálů SAMSHA – jaké jsou primární cíle modelů, v čem se liší či podobá způsob organizace práce týmu, složení týmu, základní vymezení odpovědností, rolí v týmu) Zdroje: Libra: CASE MANAGEMENT – SPOLEČNÝ BOD PRO SJEDNOCENÍ ZDRAVOTNÍ A SOCIÁLNÍ PÉČE, učební text Stuchlík, J. (2001). Asertivní komunitní léčba a case management. Fokus Books, Praha. Substance Abuse and Mental Health Services Administration (2012). Comprehensive Case Management for Substance Abuse Treatment. Treatment Improvement Protocol (TIP) Series, No.27. HHS Publication No. (SMA) 12-4215. Rockville, MD: Author, 2012. 7. Praktické požadavky na efektivní case management Zdroje: Rapp, Ch. A. (1998). The Active Ingredients of Effective Case Management: A Research Synthesis, in: Community Mental Health Journal, Vol.34, No4, August 1998, 363-380. Rosen A., Teeson M. (2001). Does case management work? The evidence and the abuse of evidence-based medicine. Australian and New Zealand Journal of Psychiatry, 35: 731-746. 8. Využití case managementu v adiktologických službách ve Spojených státech, západní Evropě, Austrálii (místo case managementu v adiktologických službách – historie, vývoj uplatnění, současný stav – např. Vanderplaaschen, McDonald, SAMSHA) Zdroje: Vanderplasschen, W. (2010). Provádění a hodnocení case managementu pro uživatele návykových látek s komplexními a mnohočetnými problémy. SCAN, Centrum adiktologie, Univerzita Karlova, Praha. McDonald D. (2005). Case management in the substance abuse field: Insights for the research literature. A report prepared for the Drug and Alkohol Policy Unit ACT Health, 2005, May 24th, Social Research and Evaluation Pty Ltd.,author. Substance Abuse and Mental Health Services Administration (2012). Comprehensive Case Management for Substance Abuse Treatment. Treatment Improvement Protocol (TIP) Series, No.27. HHS Publication No. (SMA) 12-4215. Rockville, MD: Author, 2012. 9. Case management v České republice – historie dosavadního uplatnění, specifika domácího vývoje služeb v oblasti duševního zdraví, specifika vývoje adiktologických služeb (popis vývoje služeb v posledních desetiletích, praktické využití prvků tohoto přístupu – kde, kdo, kdy, k čemu, současný stav využití v adiktologických službách, kde lze case management najít v legislativních normách, kde v koncepcích) Zdroje: Libra: CASE MANAGEMENT – SPOLEČNÝ BOD PRO SJEDNOCENÍ ZDRAVOTNÍ A SOCIÁLNÍ PÉČE, učební text Stuchlík, J. (2001). Asertivní komunitní léčba a case management. Fokus Books, Praha. B. Praktické provádění case managementu 1. Místo case managementu v profilu dovedností adiktologa (znalost profilu předpokládaných kompetencí absolventa Bc. oboru Adiktologie – a jejich vztah k tomu, co musí umět pracovníci pracující formou CM) Zdroje: Libra: CASE MANAGEMENT – SPOLEČNÝ BOD PRO SJEDNOCENÍ ZDRAVOTNÍ A SOCIÁLNÍ PÉČE, učební text Spis studijního programu. 2. Angažování klienta do služby (vznik a budování vztahu – praktický postup, důležité zásady) Zdroj: Stuchlík, J. (2001). Asertivní komunitní léčba a case management. Fokus Books, Praha. 3. Posouzení klienta (vyšetření – požadavky na jeho obsah, cíl, kde ho dělat, jak postupovat) Zdroj: Stuchlík, J. (2001). Asertivní komunitní léčba a case management. Fokus Books, Praha. 4. Plánování, ustavení cílů (individuální plánování péče – jak plánovat s klientem a stanovovat cíle v různých situacích, od vyjádřených potřeb ke kontraktům, záznamy výsledků) Zdroj: Stuchlík, J. (2001). Asertivní komunitní léčba a case management. Fokus Books, Praha. 5. Uskutečňování plánů, propojování ke zdrojům – vytváření vazeb, zprostředkování , typy vazeb (vytváření vazeb jako práce na síti zdrojů, které klienta podporují – pravidla jejich vytváření, zprostředkování – nákup služeb pro klienta, práce s neoficiálními pečovateli, udržování sítí podpory) Zdroj: Stuchlík, J. (2001). Asertivní komunitní léčba a case management. Fokus Books, Praha. 6. Zastupování zájmů klienta ( jak souvisí s budování vztahů a sítě podpory, příklady zastupování zájmů klienta ve vztahu k institucionálním pečovatelům, k přirozeným zdrojům podpory, k veřejnosti, k rodině, zastupování zájmů klienta v týmu služby samotné) Zdroj: Stuchlík, J. (2001). Asertivní komunitní léčba a case management. Fokus Books, Praha. 7. Intervence case managera zaměřené na klienta, ukončení péče (trénink dovedností, individuální psychoterapie, role CM v procesu farmakoterapie, krizová intervence, práce s rodinou, monitorování průběhu, ukončení péče – základní pravidla Zdroj: Stuchlík, J. (2001). Asertivní komunitní léčba a case management. Fokus Books, Praha.) 8. Budování a organizace týmů pro case management (proces týmové práce, cíle služby, cílová skupina, každodenní práce, komunikace v týmu, péče o pracovníky) Zdroj: Stuchlík, J. (2001). Asertivní komunitní léčba a case management. Fokus Books, Praha.) 9. Case management a peníze (souvislost vzniku CM s nedostatky služeb, s řešením krizí, které situace v životě klienta stojí nejvíce prostředků – jaké výhody může CM přinášet těm, kteří služby využívají i těm, kteří je plánují a financují) Zdroj: Stuchlík, J. (2001). Asertivní komunitní léčba a case management. Fokus Books, Praha.)