Last update: RNDr. Tomáš Holan, Ph.D. (14.05.2019)
The course focuses on the use of audio as one of the principal components of contemporary multimedia,
including the video games, interactive multimedia presentations, theater performances, and museum exhibitions.
The course presents a “vertical slice” of audio programming, production, and design and elaborates on handling
of sound by the operating system, software techniques for audio processing and synthesis, audio middleware,
implementation of game audio, content production, and content design.
Last update: RNDr. Tomáš Holan, Ph.D. (14.05.2019)
Předmět se zaměřuje na využití zvuků a hudby jako součásti soudobých multimediálních aplikací, tedy např. her,
interaktivních prezentací, divadelních vystoupení a výstav. Předmět má přehledovou formu tvorby interaktivního
audia, jeho designu a produkce. Během přednášek se studenti seznámí se způsobem, jakým je zvuk zpracováván
v operačních systémech, jaké softwarové techniky se používají pro jeho syntézu a jakými způsoby je možné zvuk
zasazovat do aplikací. V rámci cvičení budou představeny jednotlivé audio middlewary. Studenti si vyzkouší návrh,
tvorbu a implementaci herního audia.
Aim of the course -
Last update: RNDr. Tomáš Holan, Ph.D. (14.05.2019)
The course is a useful source of information about interactive audio for individuals as well as members of large teams who intend to work on multimedia projects ranging from simple videos to AAA video games.
Software developers will learn (1) how to implement the audio in their project, (2) the range of typical requirements of audio designers and musicians in their team.
Game designers and interaction designers will learn the extent to which it is possible to utilize the sound and music as one of the modalities of their multimedia product or title.
Sound designers and music composers will learn about the current technology and techniques available for their creative expression.
Project managers, producers, and creative directors will learn about the the different roles within the interactive audio industry and how their workflows communicate and overlap in order to be able to optimize the way how work on the project is organized.
Last update: RNDr. Tomáš Holan, Ph.D. (14.05.2019)
Předmět je koncipován jako zdroj informací o interaktivním audiu pro jednotlivce i členy velkých týmů, kteří pracují nebo plánují pracovat na multimediálních projektech od jednoduchých videí po velké AAA počítačové hry.
Programátoři získají znalosti o tom, jak implementovat zvuky a hudbu v rámci jejich projektu, a také o rozsahu požadavků, které na ně budou kladeny audio designéry a hudebníky z jejich týmu.
Herní designéři a interaktivní designéři zjistí, do jaké úrovně je možné využit zvuky a hudbu jako jednu z modalit jejich multimediálního produktu.
Zvukoví designéři a hudební skladatelé se seznámí s aktuálními technologiemi a technikami, které mohou použít pro svá kreativní vyjádření.
Projektoví manažeři, producenti a kreativní ředitelé zjistí detaily o jednotlivých rolích běžně existujících v hudebním průmyslu, o jejich procesu práce a způsobu komunikace, což umožní optimalizovat jejich práci na projektu.
Course completion requirements -
Last update: RNDr. Tomáš Holan, Ph.D. (14.05.2019)
To successfully pass the course you will be given an examination task to realize, which will be graded; you also need a credit for the labs.
To gain the credit from the labs, it is mandatory: to select a topic for your semestral project and to implement it.
Last update: RNDr. Tomáš Holan, Ph.D. (14.05.2019)
K úspěšnému zakončení předmětu je třeba vypracovat zápočtovou úlohu, která bude klasifikována.
K získání zápočtu je nutné: zvolit si téma semestrálního projektu a vypracovat semestrální projekt.
Literature -
Last update: RNDr. Tomáš Holan, Ph.D. (14.05.2019)
Phillips, Winifred. A composer's guide to game music. MIT Press, 2014. ISBN 978-0-262-02664-2
Snoman, R. (2012). The dance music manual: tools, toys and techniques. Focal Press.
Last update: RNDr. Tomáš Holan, Ph.D. (14.05.2019)
Phillips, Winifred. A composer's guide to game music. MIT Press, 2014. ISBN 978-0-262-02664-2
Snoman, R. (2012). The dance music manual: tools, toys and techniques. Focal Press.
Syllabus -
Last update: RNDr. Tomáš Holan, Ph.D. (14.05.2019)
1. Use of Audio in Interactive Media
2. Sound Effects, Events, Implementation
3. Music, Medium of Expression
4. Adaptive Music, Production workflow, Implementation
5. Contemporary Formats of Interactive Audio
6. Machine Learning for Music Composition
7. Machine Learning for Sound Effects
Last update: RNDr. Tomáš Holan, Ph.D. (14.05.2019)