Your browser does not support JavaScript, or its support is disabled. Some features may not be available.
Didactics of Art Education II - OPB01V162B
Title:
Didaktika VV II
Guaranteed by:
Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty:
Faculty of Education
Actual:
from 2019
Semester:
winter
E-Credits:
2
Examination process:
winter s.:
Hours per week, examination:
winter s.:0/2, Ex [HT]
Capacity:
unknown / unknown (unknown)
Min. number of students:
unlimited
4EU+:
no
Virtual mobility / capacity:
no
State of the course:
taught
Language:
Czech
Teaching methods:
full-time
Teaching methods:
full-time
Note:
course can be enrolled in outside the study plan enabled for web enrollment priority enrollment if the course is part of the study plan
Annotation -
--- Czech English
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.09.2021)
The course focuses on planning in Art Education, on series and projects. It discusses the interdisciplinary potential of Art Education in kindergarten and shows how to preserve visual content in integrated units. Students acquire skills with regard to the specifics of preschool age to plan thematic and methodological units with understanding of their logic and contribution to practice.
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.09.2021)
Kurz se zaměřuje se na plánování ve Výtvarné výchově. Diskutuje interdisciplinární potenciál Výtvarné
výchovy v mateřské škole a ukazuje, jak zachovat výtvarné obsahy v integrovaných celcích. Studenti si osvojují dovednost
s ohledem na specifika předškolního věku plánovat výtvarné řady s porozuměním pro jejich logiku a přínos
pro praxi.
Literature -
--- Czech English
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.09.2021)
FULKOVÁ, M., JAKUBCOVÁ, L., KITZBERGEROVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V.: Galerijní a muzejní edukace 2. Praha:
PedF UK a UPM 2013. ISBN 978-80-7290-700-7 (PedF); 978-80-7101-127-09 (UPM)
HAZUKOVÁ, H., DVOŘÁKOVÁ, D.: Učitelovo rozhodování v situacích výtvarné výchovy. Liberec: PedF TUL, 2002.
KAFKOVÁ, H.: Příručka pro stavitele v libovolné substantivní oblasti. In: Výtvarná výchova 2/2011, s. 15 – 17. ISSN
1210-3691
UHL SKŘIVANOVÁ, V.: Pedagogika umění - umění pedagogiky. Ústí nad Labem: UJEP 2014. ISBN978-80-7414-663-3
80-7083-660-1
Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky
FULKOVÁ, M., Diskurs umění a vzdělávání. H+H 2008, ISBN 978-80-7319-076-7
SLAVÍKOVÁ, V. ; SLAVÍK, J. ; HAZUKOVÁ, H.: Výtvarné čarování. Praha : UK - Pedagogická fakulta 2001
JANÍK, T. Akční výzkum jako cesta ke zkvalitňování pedagogické praxe. In: Maňák, J.; ŠVEC, V. Cesty pedagogického
výzkumu. Brno: Paido, 2004.
https://www.futurebooks.cz/books/pedfa_esf_12/
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.09.2021)
FULKOVÁ, M., JAKUBCOVÁ, L., KITZBERGEROVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V.: Galerijní a muzejní edukace 2. Praha:
PedF UK a UPM 2013. ISBN 978-80-7290-700-7 (PedF); 978-80-7101-127-09 (UPM)
HAZUKOVÁ, H., DVOŘÁKOVÁ, D.: Učitelovo rozhodování v situacích výtvarné výchovy. Liberec: PedF TUL, 2002.
KAFKOVÁ, H.: Příručka pro stavitele v libovolné substantivní oblasti. In: Výtvarná výchova 2/2011, s. 15 – 17. ISSN
1210-3691
UHL SKŘIVANOVÁ, V.: Pedagogika umění - umění pedagogiky. Ústí nad Labem: UJEP 2014. ISBN978-80-7414-663-3
80-7083-660-1
Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky
FULKOVÁ, M., Diskurs umění a vzdělávání. H+H 2008, ISBN 978-80-7319-076-7
SLAVÍKOVÁ, V. ; SLAVÍK, J. ; HAZUKOVÁ, H.: Výtvarné čarování. Praha : UK - Pedagogická fakulta 2001
JANÍK, T. Akční výzkum jako cesta ke zkvalitňování pedagogické praxe. In: Maňák, J.; ŠVEC, V. Cesty pedagogického
výzkumu. Brno: Paido, 2004.
Kafková, H: Plánování výtvarných činností. Praha, UK 2019. Dostupné na:
https://www.futurebooks.cz/books/pedfa_esf_12/
https://www.futurebooks.cz/books/pedfa_esf_12/
Requirements to the exam -
--- Czech English
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.09.2021)
Examination
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.09.2021)
Podmínky zakončení: splnění úkolů definovaných v kurzu Moodle.
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.09.2021)
· Obecné přínosy Výtvarné výchovy a dlouhodobé cíle
· Výchovný a výukový kontext
· Kurikulární dokumenty a jejich slovník
· Tematické, metodické řady a projekty
· Integrace výchov v předškolním vzdělávání – parametry dobré praxe I
· Integrace výchov v předškolním vzdělávání – parametry dobré praxe II
· Práce s vhodnými inspiračními zdroji
· Galerijní a muzejní edukace jako východisko plánování ve Výtvarné výchově
· Hodnocení a pedagogická diagnostika
· Etudy a explorace v MŠ
· Rizikové faktory ve vývoji dětského výtvarného projevu
· Shrnutí hlavních tezí