Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (21.11.2019)
The course Didactics Vv 1: Contexts Vv is designed for students who specialize in art education.
It represents educational subject art education in wider context of contemporary pedagogy, human sciences, social theories of education, sociology and philosophy. In connection with curricular documents it leads to the search for intersections of art education with other subjects, which include cultural education and artistic creation. It also supports the form of interdisciplinarity, where artistic exploration of objects and phenomena complements scientific knowledge. It studies the specifics of children's art expression as a phenomenon of ontogenesis. Its stages, characteristic features, individual differences and typological tendencies in children's artistic expression. It examines creative processes in education and possibilities of their development.
It strives for systematic thinking in context and strengthens students' idea of the educational subject of art education with the aim to lay a solid foundation for the subsequent study of didactics. It presents art education not only as a creative art discipline, but also as a cognitive subject with the potential for the development of communication and reflective competencies, which emphasizes the development of functional visual literacy of students and pupils.
Last update: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (28.01.2022)
Předmět Didaktika Vv 1: kontexty Vv je určen studentům, kteří se ve studiu specializují na výtvarnou výchovu.
Představuje vzdělávací předmět výtvarná výchova v širších souvislostech současné pedagogiky, věd o člověku,
sociálních teorií vzdělávání, sociologie a filozofie. V návaznosti na kurikulární dokumenty vede k hledání průniků výtvarné výchovy s jinými předměty, jejichž obsahem jsou kulturní vzdělávání a umělecká tvorba. Podporuje i takovou podobu interdisciplinarity, kde umělecké zkoumání předmětů a jevů doplňuje vědecké poznání. Studuje specifika dětského výtvarného projevu jako fenoménu ontogeneze. Jeho stádia, charakteristické rysy, individuální rozdíly a typologické inklinace v dětském výtvarném projevu. Seznamuje studenty s přínosem Vv k obecným kompetencím žáků.
Zkoumá kreativní procesy ve výuce a možnostmi jejich rozvíjení.
Usiluje o systematičnost myšlení v souvislostech, upevňuje představu studentů o vzdělávacím předmětu výtvarná
výchova s cílem položit pevné základy pro následující studium didaktiky. Představuje výtvarnou výchovu nejen jako tvořivě uměleckou disciplínu, ale i jako předmět kognitivní s potenciálem pro rozvoj komunikačních a reflektivních kompetencí, která klade důraz na rozvoj funkční vizuální gramotnosti studentů i žáků.
Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (20.01.2023)
Prezenční výuka: 6 hodin
Samostudium literatury a práce se studijními materiály (za semestr) 20 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 20 hodin
Literature -
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (21.11.2019)
FIŠEROVÁ, Z. Vizuální gramotnost jako základní soubor kompetencí empirického diváka pro tvorbu a čtení významů
kulturních artefaktů. Disertační práce. PedF UK 2015
KESNER, L. Muzeum umění v digitálním věku. Praha: Argo a NG 2000
KITZBERGEROVÁ. L. Didaktika výtvarné výchovy. Praha: PedF UK 2014, elektronický text
PODLIPSKÝ, R., VANČÁT, J., UHL SKŘIVANOVÁ, V., ZIKMUNDOVÁ, V. a kol. Tvořivost ve výtvarné
výchově. Plzeň: ZU 2017
Rámcový vzdělávací program pro základ ní vzdělávání. [online]. Praha: VÚP v Praze, 2007. 126. s. [cit. 2015-10.18].
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha: VÚP v Praze, 2007. 126. s. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: < http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPZV_2007-07.pdf >.
Doporučená literatura:
PODLIPSKÝ, R., VANČÁT, J., UHL SKŘIVANOVÁ, V., ZIKMUNDOVÁ, V. a kol. Tvořivost ve výtvarné výchově. Plzeň: ZU, 2017.
European Commission, Directorate-General for Education, Youth, Sport and Culture, (2016). Cultural awareness and expression handbook : open method of coordination (OMC) working group of EU Member States’ experts on ‘cultural awareness and expression, Publications Office.