Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (29.09.2015)
I.Children´s art as a specific phenomenon of ontogeny.Developmental stages, individual differences and typological
inclinations .
II. A work of art in pre-school education. Art education as a creativě and expresive
discipline in pre-school education. Assuption form stages of art preception and art making. Artwork as a sign system.
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (29.08.2017)
Anotace :
I.Dětský výtvarný projev jako specifický fenomén ontogeneze: vývoj, charakteristické rysy, individuální rozdíly a typologické inklinace.
II. Specifika vnímání uměleckého díla v předškolním vzdělávání. Činnosti ve výtvarné výchově.
Aim of the course -
Last update: NOVOM8AP (04.09.2014)
I. Preconditions of full qualified look at children´s art (process and product) , spontaneous and with teacher´s guidance. II.Ways of active percption and interpretations of art in pre-school education. Aestetic interactions unusualness and means in art education. Making teachers function vocabulary.
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (29.08.2017)
* Cíl předmětu
I. Vytvořit předpoklady pro poučený náhled na dětský výtvarný projev (proces i produkt ) spontánní i pedagogicky ovlivňovaný.
II. Seznámit s metodami aktivního vnímání a interpretace výtvarných uměleckých děl v předškolním vzdělávání v souladu se zvláštnostmi vzniku estetické interakce a jejími prostředky. Vytvářet funkční slovník učitelky MŠ pro uchopení vnímaných výtvarných jevů.
Descriptors -
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.11.2019)
professional competence, decision making, disposition, development, individuality, spontaneity, information, interpretation
aesthetical interaction, perception, visual communication
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (29.08.2017)
I. Profesionální kompetence, rozhodování, dispozice, vývoj, očekávané a zvláštní jevy, individualita, sebevyjádření , spontaneita, pedagogické vedení,, informace, interpretace.
II. Estetická interakce, výtvarné vnímání, umělecké dílo, vizuální komunikace, prostředky, informace, interpretace.
Literature -
Last update: NOVOM8AP (04.09.2014)
BLÁHA,J.; SLAVÍK,J. Průvodce výtvarným uměním V. Praha : Práce,1997. ISBN 80-208-0432-3
Třeštík, M. Umění vnímat umění. Praha: Gasset 2011. ISBN: 978-80-87079-15-7
HAZUKOVÁ,H.;ŠAMŠULA,P. Didaktika výtvarné výchovy I. 3. přeprac.vyd. Praha: Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum, 2005. 129 s. ISBN 80-7290-237-7.
HLAVSA,J. Psychologické metody výchovy k tvořivosti. Praha : SPN 1986.
Kulka, T. Umění a kýč. Praha: Torst 2000. ISBN 80-7215-128-2
KULKA,J. Psychologie umění. Praha: SPN, 1990.ISBN 80-04-23694-4.
ŠAMŠULA,P. Obrazárna v hlavě 1 - 2 . Výtvarná čítanka pro 2.- 5. ročník základní školy. Praha : Práce 1996. ISBN 80-208-0380-7.
ŠAMŠULA,P.; HIRSCHOVÁ,J. Průvodce výtvarným uměním IV. Praha: Práce, 1994. ISBN 80-208-0008-5.
BLÁHA,J.; SLAVÍK,J. Průvodce výtvarným uměním V. Praha : Práce,1997. ISBN 80-208-0432-3
Třeštík, M. Umění vnímat umění. Praha: Gasset 2011. ISBN: 978-80-87079-15-7
VÁGNEROVÁ,M. Vývojová psychologie. 2.vyd. Praha: Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum 1999.353 s. ISBN 80-7184-803-4
http://www.crea-edu.cz/
Last update: NOVOM8AP (04.09.2014)
BLÁHA,J.; SLAVÍK,J. Průvodce výtvarným uměním V. Praha : Práce,1997. ISBN 80-208-0432-3
Třeštík, M. Umění vnímat umění. Praha: Gasset 2011. ISBN: 978-80-87079-15-7
HAZUKOVÁ,H.;ŠAMŠULA,P. Didaktika výtvarné výchovy I. 3. přeprac.vyd. Praha: Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum, 2005. 129 s. ISBN 80-7290-237-7.
HLAVSA,J. Psychologické metody výchovy k tvořivosti. Praha : SPN 1986.
Kulka, T. Umění a kýč. Praha: Torst 2000. ISBN 80-7215-128-2
KULKA,J. Psychologie umění. Praha: SPN, 1990.ISBN 80-04-23694-4.
ŠAMŠULA,P. Obrazárna v hlavě 1 - 2 . Výtvarná čítanka pro 2.- 5. ročník základní školy. Praha : Práce 1996. ISBN 80-208-0380-7.
ŠAMŠULA,P.; HIRSCHOVÁ,J. Průvodce výtvarným uměním IV. Praha: Práce, 1994. ISBN 80-208-0008-5.
BLÁHA,J.; SLAVÍK,J. Průvodce výtvarným uměním V. Praha : Práce,1997. ISBN 80-208-0432-3
Třeštík, M. Umění vnímat umění. Praha: Gasset 2011. ISBN: 978-80-87079-15-7
VÁGNEROVÁ,M. Vývojová psychologie. 2.vyd. Praha: Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum 1999.353 s. ISBN 80-7184-803-4
http://www.crea-edu.cz/
Teaching methods -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (03.09.2009)
SEMINARY
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (03.09.2009)
SEMINÁŘ
Requirements to the exam -
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (11.10.2018)
* Demands to controle Credit
Test controlling general orientation in the field and presentation of seminary work.
1.seminary work: Making of analysis and reflective evalution of children drawing of pre-school child. Taking of acquirement professional terminology. 2.seminary work : Working of didactic bases and questions for dialog with children about art work and their ensuing art activities..
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (11.10.2018)
Formy kontroly předmětu: zápočet
I. Vypracovat analýzu a hodnotící reflexi kresby dítěte předškolního věku. reflexi kresby dítěte předškolního věku. Použít osvojenou odbornou terminologii .
II. Zpracovat didaktické východisko i otázky pro rozhovor s dětmi o výtvarném uměleckém díle a jejich případnou následnou výtvarnou tvorbu.
Syllabus -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (03.09.2009)
Key Words:
I. Professional qualification, dispositions, expression, spontaneity, teacher´s guidance, diagnostické aspekty, pedagogical deciding.
II. Aesthetic interaction, art work, vizual communication, media, information, interpretation.
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (29.08.2017)
I.Dětský výtvarný projev jako specifický fenomén ontogeneze: Stádia, charakteristické rysy, individuální rozdíly a typologické inklinace v dětském výtvarném projevu. Proměny názorů na dětský výtvarný projev a jeho současná psychodidaktická pojetí.
II.Dimenze estetických interakcí, jejich zvláštnosti a prostředky. Výtvarná výchova jako tvořivě výrazová disciplína na primárním stupni vzdělávání. Předpoklady a fáze výtvarného vnímání a výtvarné tvorby. Umělecké dílo jako znakový systém a objekt vnímání ve vzdělávacích kontextech.
Course completion requirements -
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.11.2019)
credit; the details will be given at the beginning of the course.
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.11.2019)