Sel f experiential learning in artefiletical conception. The aim of the course is to gain competencies in leading of experiential
activities through art, competencies to manage personal and discipline problems in pedagogical situation and competencies
to prevent Burnout effect in pedagogical work in different social spaces and groups.
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (21.07.2008)
Zážitková příprava studentů v artefiletickém pojetí. Základní předpoklady kompetencí k výchovnému vedení zážitkových
aktivit ve výchově uměním. Řešení osobních nebo kázeňských problémů žáků, základní psychohygienické a etické
předpoklady k pedagogické práci a jejich rozvíjení.
Aim of the course -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (16.09.2008)
Aim of the subject: to get essential knowledge from Artephiletics (metodical, teoretical and practical), skills to leed and create artephiletical lesson.
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (16.09.2008)
Cíle předmětu: získání základních znalostí z oblasti artefiletiky (metodických, teoretických, praktických), dovedností k vedení a přípravě artefileticky pojaté výuky
Literature -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (16.09.2008)
CAMPBELLOVÁ, J.: Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha : Portál, 1998.
JEDLIČKA, R.; KOŤA, J.: Analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. Praha : Karolinum, 1998.
SLAVÍK, J. Artefiletika. In ROESELOVÁ, V. a kol.: Proudy ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 2000, s.50 - 52, 192 - 206.
SLAVÍKOVÁ, V.; SLAVÍK, J.; HAZUKOVÁ, H.: Výtvarné čarování - artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2000.
VANĚK, J. Úvod do estetické zkušenosti. Praha : Vysoká škola ekonomická, Fakulta informatiky, 1997.
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (21.07.2008)
CAMPBELLOVÁ, J.: Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha : Portál, 1998.
JEDLIČKA, R.; KOŤA, J.: Analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. Praha : Karolinum, 1998.
SLAVÍK, J. Artefiletika. In ROESELOVÁ, V. a kol.: Proudy ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 2000, s.50 - 52, 192 - 206.
SLAVÍKOVÁ, V.; SLAVÍK, J.; HAZUKOVÁ, H.: Výtvarné čarování - artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2000.
VANĚK, J. Úvod do estetické zkušenosti. Praha : Vysoká škola ekonomická, Fakulta informatiky, 1997.
Teaching methods -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (21.07.2008)
lecture 1 seminar 0
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (21.07.2008)
seminář
Requirements to the exam -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (16.09.2008)
Claim to the C:
70% of attendance,
Essey and didactical project,
Portfolio,
Final interview
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (16.09.2008)
požadavky ke Z:
Aktivní účast min. 70% (vzhledem k zážitkovému /výcvikovému/ charakteru semináře),
vypracované úkoly zadávané během semestru v portfoliu,
vypracovaná reflektivní bilance a didaktický úkol,
absolvování závěrečného pohovoru
Syllabus -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (16.09.2008)
main methods and metodical terms, phases of lesson, curriculum)content of experinece in educational situation, concept, preconcept, communication, reflective dialog, personalization and enculturation, diference among Artephiletics and Artetherapy, Art and Artephiletics, own creation, excursion to the galleries or art museum, reflection of art experience
key words: art experience, kontent, expression, reflection, prekoncept, concept
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (16.09.2008)
Sylabus:
1. metodická stránka artefileticky pojaté výuky (methodics of artephiletical lesson) - hlavní metodické pojmy a postupy, fáze výuky, vazba na kurikulum
2. teoretická stránka artefileticky pojaté výuky (theory of artephiletical lesson) - obsah zážitku v edukativní situaci, koncept, prekoncept, komunikace, reflektivní dialog, personalizace a enkulturace, rozdíl artefiletiky a arteterapie, umění a artefiletika
3. praktická složka semináře (practical part of the course) - vlastní tvorba a návštěvy galerií nebo muzeí výtvarného umění, reflexe výtvarného zážitku
klíčová slova: výtvarný zážitek, obsah, výraz, reflexe, prekoncept, koncept