Aim of course: understanding the basics of physical sedimentary processes, behaviour of main depositional systems, their facies, architectures of sedimentary bodies; behavior factors of sedimentary systems ( tectonic aktivity, climate) understanding the principles of sequence stratigraphy; acquiring basic skills in interpretation of field and subsurface sedimentological and geophysical data.
Last update: Rudolf Trnka (26.10.2011)
Cíl přednášky: získat znalosti o chování základních sedimentárních systémů (sedimentární procesy, facie, architektury sedimentárních těles), o úloze faktorů řídících jejich vývoj (tektonika, klima, přínos sedimentu, geomorfologická pozice); seznámení se základními principy sekvenční stratigrafie; osvojení základních dovedností při interpretaci terenních dat (sedimentárních profilů) a podpovrchových sedimentologických dat (karotáž, seismické řezy)
Literature -
Last update: Rudolf Trnka (29.10.2019)
Nichols, G. (2009) Sedimentology and Stratigraphy. 2nd Ed., Wiley
Other: assigned reading from scientific journals
Last update: Rudolf Trnka (29.10.2019)
Nichols, G. (2009) Sedimentology and Stratigraphy. 2nd Ed., Wiley
Dále: zadané čtení z odborných periodik
Requirements to the exam -
Last update: Rudolf Trnka (29.10.2019)
Written examination, active attendance at lectures and practicals, seminar contribution as assigned
Last update: Rudolf Trnka (29.10.2019)
Písemná zkouška; zápočet: aktivní přítomnost na přednáškách a cvičeních; seminární příspěvek, pokud je zadán
Syllabus -
Last update: Rudolf Trnka (29.10.2019)
(1) Introduction: Properties of fluids as transporting agents; interaction of sediment and fluid, bedforms; gravity currents.
(2) Depositional systems and facies models
Facies models vs. analytical approach (principles of architectural analysis); Aeolian processes and depositional systems. Alluvial systems as indicator of tectonic aktivity, Fluvial systems (types, sedimentary processes); Alluvial fans; Deltas, coarse-grained deltas and fan deltas; Wave-dominated shorelines and shelves; Tides and tide-dominated systems; estuarine environments; Continental margin systems, submarine fans; Pelagic sedimentation; Shallow-marine carbonate systems; Glacial sedimentation and its record of global climate changes; Lakes - sedimentary processes and facies; Volcanoclastic systems.
(3) Principles of Sequence Stratigraphy
The base level concept, reactions of sedimentary systems to changes in accommodation and sediment supply / production; normal vs. forced regression; base level in non-marine systems
Form of instruction: 13 3-hour lectures, 13 1-hour practicals (laboratory flume demonstration and experiments; simple quantitative exercises, interpretation of sedimentological data from outcrops, core and wireline logs)
Requirements: Written examination, attendance at lectures and practicals
Last update: Rudolf Trnka (29.10.2019)
Úvod Vlastnosti kapalin, transport sedimentu, interakce sedimentu a kapalin: sedimentární bedformy, proudové režimy Sedimentární systémy a faciální modely Faciální modely vs analytický přístup (principy architekturní analýzy); Aluviální systémy: Sedimenetární procesy v aridních oblastech, eolická sedimentace, vlhké eolické systémy. Aluviální vějíře jako indikátory tektonické aktivity; Fluviální sedimentární systémy (říční styly, sedimentární procesy, eroze; chování systémů v závislosti na změnách průtoků v korytech a změnách erozní báze). Delty a procesy jejich vzniku; typy delt, disperze sedimentu, kontrasty s aluviálními sedimentárními systémy. Pobřeží a šelfy s dominancí vlnění; sedimentární záznam bouřkových událostí. Příliv a odliv: procesy a produkty tidální sedimentace, estuarie; Sedimentace na kontinentálním svahu a úpatí, gravitační proudy a podmořské vějíře. Pelagická sedimentace a orbitální cykly. Karbonátové sedimentární systémy. Glaciální sedimentace a globální změny klimatu. Limnologické procesy, faciální modely jezer. Vulkanoklastika, resedimentace vulkanického materiálu. Principy sekvenční stratigrafie: Koncept erozní báze, reakce sedimentárních systémů na změny v akomodaci; Normální vs nucená regrese; Erozní báze v subaerických systémech Forma výuky: 13 3-hodinových přednáškových bloků v rozsahu sylabu, 13 1-hodinových praktických cvičení (úhel šplhání čeřin, Stockesův zákon, interpretace relativních změn hladiny na základě studia architekty deltového sed. syst., interpretace litologických a karotážních profilů,?), terénní cvičení Požadavky: účast na přednáškách i cvičeních, písemný zkušební test