- první pomoc - fyziologie- komunikace - dovednost - -
Hlavním zaměřením předmětu jsou první pomoc a lékařská fyziologie, tedy porozumění postupům první pomoci v
kontextu principů fungování lidského organismu. Navazuje na výuku první pomoci v 1. ročníku všeobecného
lékařství, a připravuje studenty na výuku v ročníku 2., včetně výuky simulační. Propojením první pomoci a fyziologie
podporuje přechod studentů od mentálního modelu laického záchrance (volám o pomoc, vykonávám předepsané
činnosti bez porozumění) k modelu odborníka, jehož rolí je problém řešit (indikovat konkrétní řešení na základě
porozumění). Předmět je založen na společném hledání a přemýšlení, nikoliv jednosměrném předávání informací.
Aim of the course - Czech
Last update: Marcela Holanová (01.12.2022)
Znalost - úvod do lékařské fyziologie, první pomoc
Měkká dovednost - komunikace
Praktická dovednost - Dr. ABC, fyzikální vyšetření, vybrané přístrojové monitorovací a léčebné metody, kardiopulmonální resuscitace včetně defibrilace pomocí AED, ventilace křísícím vakem.
Syllabus - Czech
Last update: Marcela Holanová (01.12.2022)
Struktura výukové lekce:
Řešení komplexních simulačních úloh včetně debriefingu
Teoretický vstup
Lékařská fyziologie:
Úvod do fyziologie
Determinanty vědomí
Determinanty dodávky kyslíku
Determinanty krevního tlaku
Fyziologie vnitřního prostředí
Komunikace:
Pacient a příbuzní - zdravotnický pracovník
Zdravotnický pracovník - zdravotnický pracovník (předávání informací)
Týmová komunikace
Dovednost:
Dr. ABC
Měření krevního tlaku palpačně a auskultačně
Komunikace s tísňovou linkou (přivolání pomoci)
Měření glykémie glukometrem
Umělé dýchání (z plic do plic, křísícím vakem)
Kardiopulmonální resuscitace
Práce s AED
Základy oxygenoterapie
SBAR
Learning resources - Czech
Last update: Marcela Holanová (01.12.2022)
Literatura (studijní opory) * :
KITTNAR, O. Lékařská fyziologie. 2. vyd. Praha: GRADA Publishing, 2020. ISBN 978-80-247-1963-4.
CITA, I., CITA, S. První pomoc do kapsy. 1. vyd. Perfect a. s., 2004. ISBN 80-8046-274-7.
FRANĚK, O. Manuál dispečera. 7. vyd. Praha: MUDr. Ondřej Franěk, 2013. ISBN 978-80-905651-0-4.
MÁLEK, J., KNOR, J. Lékařská první pomoc v urgentních stavech. 1. vyd. Praha: GRADA Publishing, 2019. ISBN 978-80-271-0590-8.
Simulace uměle navozuje pracovní nebo životní situace. Tyto situace oproti skutečnosti zjednodušuje, umožňuje situace fázovat. Umožňuje zkrátit reálný čas. Umožňuje také situaci v různých obměnách opakovat, tedy i zkoušet různá řešení a vidět důsledky rozhodnutí pro jednotlivá řešení, včetně důsledků fatálních (finančně, materiálně, právně, zdravotně). (PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 4. vyd. Praha: Portál, 2003, s. 213. ISBN 80-7178-772-8.)
Autenticita:
„Autenticita je jen tam, kde se samostatně myslí, tj. kde se nepřejímají již hotová schémata k utvoření názorů, postojů a interpretačních rámců, nýbrž kde se vytvářejí nové, vlastní interpretace a kde existuje snaha se jakémukoli schematismu vyhnout.“ (STROUHAL, M. Teorie výchovy. 1. vyd. Praha: Grada Publis., 2013, s. 108. ISBN 978-80-247-4212-0.).
Práce s chybou:
„Pokud došlo k chybám, je cílem debriefingu analyzovat kde došlo k chybě, proč k ní došlo a jak jí napříště předejít. Úkolem naopak není pranýřování někoho, kdo udělal chybu“. (FRANĚK, O. Manuál dispečera. 7. vyd. Praha: MUDr. Ondřej Franěk, 2013, s. 176. ISBN 978-80-905651-0-4.
Nácvik dovedností:
Trénink jednotlivých nebo dílčích dovedností a postupů.
„Mnoho lidí se domnívá, že nic nemusí dělat nanečisto. Zásluhou zkoušek se lidé v noci, když je tma, všude vládne chaos, umějí postavit na správné místo a dělají to, co mají. Nacvičují se i zdánlivé triviálnosti. Takové věci se zdají být opravdu přímo elementární, přímo dětinské, ale i takové jednoduché úkony se umějí v dynamické situaci pořádně zkomplikovat.“ (WILLINK, J., BABIN, L. Krajní zodpovědnost. 1. vyd. Bratislava: Timy Partners, 2018, s. 295. ISBN 978-80-8199-003-8.)
Course completion requirements - Czech
Last update: Marcela Holanová (01.12.2022)
Aktivní účast v praktických cvičeních (simulacích), prokázání porozumění probraným tématům na modelové simulační úloze, povolena jedna absence.
Education plan -
Schedule by date
Day
Date
Description
Teacher
Files
Note
Hodnocení
Tuesday
20.02.2024
Teorie: První pomoc - EBM aneb myslet dovoleno.
Zdravotnická záchranná služba+IZS.
Nácvik: Přístrojové vyšetřovací metody.
Simulace: postup vyšetření základních životních funkcí.
Mgr. Alan Mejstřík, DiS.
Simulační centrum 14,30-17,00 hodin
průměr: 4, hodnoceno: 10x
Tuesday
19.03.2024
Teorie: První pomoc ve zdravotnickém zařízení, rozbor kazuistiky. Nácvik: Manipulace, ventilace křísícím vakem, oxygenoterapie. Simulace: Poruchy vědomí.
Teorie: Traumatologický plán. Třídění zraněných. Typové činnosti IZS. Nácvik: Manipulace se zraněným. Sundání přilby. Imobilizační pomůcky. Simulace: management dopravní nehody.
Mgr. Alan Mejstřík, DiS.
Simulační centrum 14,30-17,00 hodin
průměr: 3, hodnoceno: 3x
Rozpis datumový
Den
Datum
Popis
Učitel
Soubory
Poznámka
Hodnocení
Úterý
20.02.2024
Teorie: První pomoc - EBM aneb myslet dovoleno.
Zdravotnická záchranná služba+IZS.
Nácvik: Přístrojové vyšetřovací metody.
Simulace: postup vyšetření základních životních funkcí.
Mgr. Alan Mejstřík, DiS.
Simulační centrum 14,30-17,00 hodin
průměr: 4, hodnoceno: 10x
Úterý
19.03.2024
Teorie: První pomoc ve zdravotnickém zařízení, rozbor kazuistiky. Nácvik: Manipulace, ventilace křísícím vakem, oxygenoterapie. Simulace: Poruchy vědomí.