you can enroll for the course repeatedly course can be enrolled in outside the study plan enabled for web enrollment priority enrollment if the course is part of the study plan you can enroll for the course in winter and in summer semester
Last update: PhDr. Jaroslav Šaroch, Ph.D. (29.09.2019)
Tento typ alternativní praxe umožňuje studentům praktikovat v zařízeních, ve kterých se budou moci po absolutoriu bakalářského studia uplatnit na pozici lektorů zájmového či profesního vzdělávání dospělých. Zejména se jedná o vzdělávací agentury a instituce, neziskové a další organizace. V průběhu praxe studenti pozorují práci lektorů, asistují jim a pomáhají připravovat a realizovat nejrůznější vzdělávací aktivity pro dospělé. Praxe je reflektována a studenti v jejím průběhu pořizují písemné záznamy o jejím průběhu.
Student svou prací a chováním v zařízení pro volný čas reprezentuje Pedagogickou fakultu UK Praha, dodržuje vnitřní řád zařízení a pravidla bezpečnosti práce, se kterými je povinen se seznámit, respektuje povinnost mlčenlivosti a ochrany osobních údajů.
Další informace naleznete na stránkách Střediska pedagogické praxe PedF UK: https://pages.pedf.cuni.cz/spp/
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Jaroslav Šaroch, Ph.D. (18.09.2019)
Cílem lektorské praxe je podpora a rozvoj kompetencí studentů organizovat a realizovat zájmové a profesní vzdělávání dospělých v zařízeních různého zaměření a charakteru. Předmět by měl podpořit a zvýšit zájem o učitelské obory a motivovat studenty k dalšímu vzdělávání, včetně pokračování v magisterském studiu zaměřeném na přípravu učitelů.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Jaroslav Šaroch, Ph.D. (26.01.2023)
Studijní opory paralelek realizovaných katedrou pedagogiky jsou k dispozici ve fakultním Moodlu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7786. Po úvodním setkání obdrží všichni účastníci k předmětným oporám přístupový klíč.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Jaroslav Šaroch, Ph.D. (31.08.2019)
LANGER, T. (2016). Moderní lektor. Praha: Grada. MEŠKO, D., KATUŠČÁK., D., FINDRA, J. et al. (2006). Akademická příručka. Martin: Osveta. PALÁN, Z. a LANGER, T. (2008). Základy andragogiky. Praha: UJAK. ŠERÁK, M. (2009). Zájmové vzdělávání dospělých. Praha: Portál.
Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Jaroslav Šaroch, Ph.D. (28.09.2022)
Student si domluví realizaci praxe ve vhodné organizaci zaměřené na profesní nebo zájmové vzdělávání dospělých.
Povinností studenta je pracovat průběžně po dobu celého semestru se stálou skupinou dospělých ve vybrané organizaci. Po dohodě s organizací a garantem paralelní skupiny může být práce studenta rozložena i jiným způsobem, podstatné je zachování rozsahu praxe.
Studenti si zajistí praxi na vybraném zařízení zaměřeném na zájmové či profesního vzdělávání dospělých.Výběr zařízení pro realizaci praxe je student povinen konzultovat s garantem paralelní skupiny.
Student vykoná celkem 60 hodin činností za semestr. Počet hodin v jednotlivých oblastech činností je následující:
· 2 hodiny úvodního semináře
· 2 - 4 hodiny závěrečného reflektivního semináře
· 18 - 22 hodin přímé pedagogické činnosti nebo práce související s pedagogickou činností
· 14 - 16 hodin přípravy aktivit a jejich reflexí s lektorem zařízení
· 20 - 22 hodin samostatné práce a plnění úkolů v elektronické studijní opoře
Témata:
1. Úvod do lektorské praxe
2. Andragogické minimum
3. Práce s hospitačními archy
4. Vhodné strategie při pořizování zápisů z hospitací
5. Rozbory náslechů a jejich využití pro praxi
6. Reflexe a sebereflexe
7. Vlastní příprava a praxe
8. Společné rozbory
9. Výstupy předmětu pro praxi
10. Evaluace předmětu
Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Jaroslav Šaroch, Ph.D. (18.09.2019)
Podmínky získání zápočtu
· Student se účastní úvodního infomačního semináře a závěrečného reflektivního semináře.
· Student absolvuje lektorskou praxi v plném rozsahu.
· Student pracuje po celý semestr podle pokynů lektora/vedoucího zařízení pro vzdělávání dospělých a plní předem dohodnuté závazky.
· Student plní zadání v elektronickém kurzu dle zadání garanta paralelní skupiny.
Jen na základě dokladu o vlastní lektorské praxi nebude plnění předmětu uznáváno.
Podklady pro zápočet:
· písemné záznamy s reflexí (minimálně 5 hospitačních archů a 5 příprav ke vzdělávacím aktivitám, obojí s reflexí)
· hodnocení lektora ze zařízení, kde byla praxe realizovaná
· splnění úkolů v elektronické studijní opoře dle zadání garanta paralelní skupiny