|
|
|
||
Last update: PhDr. Jana Vlčková, Ph.D. (04.09.2023)
|
|
||
Last update: PhDr. Jana Vlčková, Ph.D. (04.09.2023)
Přímá výuka: 0/1, tj 12 hodin za semestr Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 30 minut Samostudium literatury (za semestr) 20 hodin Práce se studijními materiály (za semestr) 1 hodina Plnění průběžných úkolů (za semestr) 6 hodin
Plnění předmětu Seminární práce 0 hodin Příprava na zápočet 5 hodin Příprava na zkoušku a zkouška 18 hodin |
|
||
Last update: PhDr. Jana Vlčková, Ph.D. (04.09.2023)
HÁJKOVÁ, Eva. Rétorika pro pedagogy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 208 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1990-0. KLAPETEK, Milan. Komunikace, argumentace, rétorika. 1. vyd. Praha: Grada, 2008, 247 s. ISBN 9788024726526. KRAUS, Jiří. Rétorika a řečová kultura. Vyd. 2., dopl. Praha: Karolinum, 2010, 190 s. ISBN 978-80-246-1829-6. SZYMANEK, Krzysztof, Krzysztof A WIECZOREK a Andrzej S WÓJCIK. Umění argumentace: úlohy na zkoumání argumentů. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2004, 148 s. ISBN 80-244-0834-1. VALIŠOVÁ, Alena. Asertivita v rodině a ve škole aneb Zásady přímého jednání mezi dětmi, rodiči a učiteli. Vyd. 3., upr. Jinočany: H & H, 1998, 181 s. ISBN 80-86022-41-2. VÁVRA, Vlastimil. Mluvíme beze slov. 1. vyd. Praha: Panorama, 1990, 308 s. ISBN 80-7038-128-0. KRAUS, Jiří. Člověk mluvící: řečníci bez tribuny čtením i poslechem. Vyd. 1. Voznice: Leda, 2011, 241 s. ISBN 978-80-7335-258-5. KRAUS, Jiří. Rétorika v evropské kultuře i ve světě. 2., přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 2011, 248 s. ISBN 978-80-246-2001-5. LOTKO, Edvard. Kapitoly ze současné rétoriky. 3. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2009, 202 s. ISBN 978-80-244-2309-8. BECK, Gloria. Zakázaná rétorika: 30 manipulativních technik. 1. vyd. Praha: Grada, 2007, 266 s. ISBN 978-80-247-1743-2. |
|
||
Last update: PhDr. Jana Vlčková, Ph.D. (04.09.2023)
- Hlas jako pracovní nástroj učitele. Hlasová hygiena. Fyziologie produkce hlasu, nejčastější poruchy a jejich prevence. Vliv fyzické polohy na produkci hlasu a jeho kvalitu. - Učitel jako logopedický prediagnostik. Ortofonie. - Ortoepie a artikulace. Artikulace, její systematický nácvik. Ortoepie. Spisovná výslovnost jako součást spisovného jazyka. Stylistická platnost neortoepické artikulace. Typy odchylek od ortoepické výslovnosti. Regionální varianty výslovnosti. - Práce s tempem, intonací, pauzami. Role pauz ve výstavbě projevu. Mimojazyková funkce pauz. Cílená modifikace tempa řeči v závislosti na komunikační situaci. Eliminace monotonizujících opakování intonačních schémat. Syntaktická a komunikační funkce stoupavé a klesavé intonace. - Tematické členění a zvuková strukturace projevu. Zvuková výstavba věty. Souvislost syntaxe a prozodie, pravopisu a prozodie. Problematika rétorické a syntaktické interpunkce. - Mimojazyková platnost zvukových vlastností promluvy. Reflexe fyzických a psychických stavů mluvčího ve zvukových vlastnostech promluvy. - Výstavba projevu a jeho zvuková realizace jako prostředek motivace žáka. - Řečové vzory. Učitel jako řečový vzor. - Formulace. Jazyková klišé a jazykové floskule, jejich vliv na utváření kognitivního obrazu světa. - Tréma, její projevy a zvládání. Projevy trémy v postoji řečníka, v držení rukou. Připravenost. - Řečový styl. - Nonverbální komunikace. Postoj. Gestikulace. Oční kontakt.
|
|
||
Last update: PhDr. Jana Vlčková, Ph.D. (04.09.2023)
Minimální docházka 80 %, aktivní účast v seminářích, průběžné studium literatury zadávané k tématům, prezentace připraveného reprezentativního mluveného projevu (pro PS).
Podmínky pro udělení zápočtu: - docházka (nejvýše dvě absence); - aktivita na seminářích - nácvik mluvených projevů - Audio a videonahrávka s následnou analýzou dle konkrétních požadavků vyučující. |
|
||
Last update: PhDr. Jana Vlčková, Ph.D. (04.09.2023)
https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=4263, heslo akreditace |