|
|
|
||
Last update: SMEJKALO (12.04.2005)
|
|
||
Last update: SMEJKALO (30.11.2005)
Čermák, F.: Jazyk a jazykověda. Praha 1994 a později, 167-170. (Sémantika. Sémantika a lingvistika. Význam věty a lexému. Paradigmatika a syntagmatika významu.) Černý, J.: Dějiny lingvistiky. Olomouc 1996, 414-417, 422-430. Čítanka textů z kognitivní lingvistiky. I. Nebeská (ed.), UK v Praze FF, Praha 2004. Krupa, V.: Jazyk - neznámy nástroj. Bratislava 1991, 50-80. Machová, S.: Odhalování významu jazykového znaku jako součást výuky mateřského jazyka na 2.stupni ZŠ. Jazykovědné aktuality, 36, 1999, 31-33. Machová, S. - Švehlová, M.: Sémantika a pragmatika jako lingvistické disciplíny. PedF UK, Praha 1996, 9-48. Vaňková, I.: Člověk a jazykový obraz světa. SaS, 60, 1999, 283-292. Vaňková, I. a kol.: Co na srdci, to na jazyku. Karolinum, Praha 2005. |
|
||
Last update: SMEJKALO (02.09.2005)
K75 Sémantika
Ukončení: Z
Vyučující: doc. PhDr. Svatava Machová, CSc.
Požadavky k zápočtu: prostudovat zadanou literaturu a aktivně se na seminářích podílet na diskusi, která se bude týkat její interpretace; na posledním semináři úspěšně napsat krátkou práci, v níž bude třeba při výkladu rozmanitých jevů aplikovat poznatky získané studiem zadané literatury; do 20. dubna odevzdat dle pokynů vedoucí semináře seminární práci - kognitivní analýzu jednoho pojmu ze zadané tematické oblasti
Forma zkoušky: --
Požadavky ke zkoušce: --
Cíl kurzu: vhled do lingvistické sémantiky; zvládnutí metodiky konceptuální analýzy a způsobu jejího použití při výuce ČJ na SŠ
Obsah kurzu: význam jednoduchého a složitého jazykového znaku, způsoby jeho popisu; významové vztahy; vágnost významu jazykových jednotek; dialog o významu; teoretické základy kognitivní lingvistiky, struktura pojmu a metody jejího popisu, pojem jako základní jednotka jazykového obrazu světa; sémantická cvičení na 2. st. ZŠ a na SŠ, investigativní sémantika.
|