Revision and classification of basic facts from mathematical analysis (including hiatorical contexts and relations to other branches of Mathematics). Didactical interpretation of basic notions of mathematical analysis into mathematical instruction at basic and high school with emphasis on their propedeutics and construction of suitable separated models. The course is focused on succesive building-up and substantiation of the notion of a function in the history of Mathematics and on correct introduction of elementary functions.
Last update: Erudio ()
Utřídění základních poznatků z matematické analýzy (včetně studia historických souvislostí a hledání návazností na další matematické disciplíny). Studium didaktické interpretace základních pojmů matematické analýzy do vyučování matematice na základní (a střední) škole s důrazem na jejich propedeutiku a vytváření vhodných separovaných modelů. Obsah kurzu bude zaměřen na budování a postupné "zpřesňování" pojmu funkce v dějinách matematiky a na korektní definování elementárních funkcí.
Literature - Czech
Last update: Erudio ()
Beckmann, P.: Historie čísla p , Academia, Praha 1998
Riečan, B. - Bero, P.: Funkce (pro II. ročník tříd gymnázií se zaměřením na matematiku), SPN, Praha 1991
Veselý, J.: Matematická analýza pro učitele, I. a II. díl, MATFYZPRESS, Praha 1997
Syllabus - Czech
Last update: Erudio ()
Student zapíše jeden z kurzů Metody matematické analýzy nebo Funkce více proměnných.