Last update: PhDr. Klára Daďová, Ph.D. (30.10.2019)
Characteristics:
Aim of a lectures in the subject RE. Importance of physical education for pupils with health impairment at school. Classification of pupils according to Sports Medicine. Appropriate movement education for pupils from different groups. Professional conditions at physical education for such pupils. Students will acquire knowledge how to prepare movement activities both for their own health condition (to learn how movement can help with their own muscle imbalances) and for pupils with health impairment.
Last update: Mgr. Marek Ploc (02.06.2015)
Cíle a úkoly zdravotní tělesné výchovy jako součásti tělovýchovného systému. Řízení tělovýchovného procesu. Základní
vyrovnávací prostředky. Kategorie oslabení z hlediska lékaře a učitele. Metodické zásady výchovy ke správnému držení
těla. Pohybový a posturální stereotyp. Testování. Didaktika a metodika zdravotní tělesné výchovy.
Aim of the course
Last update: PhDr. Klára Daďová, Ph.D. (15.06.2020)
The aim of the subject is to introduce possibilities of heath-enhancing exercise programs for people with different types of health impairment.
Literature -
Last update: Mgr. Marek Ploc (02.06.2015)
Literature:
CALAIS-GERMAN, B. Anatomy of Movement : Seattle : Estland Press, incorporated P.O. box 99749, 1993. ISBN 0-939616-17-3.
ČUMPELÍK, J. VÉLE, F. Yoga-Based Training for Spinal Stability. In Liebenson, C. Rehabilitation of the Spine. Lippincott Williams and Wilkins, 2005.
ISBN 07-81729-97-1.
FRANCLIN, E. Dynamic alignment through imagery : Champaign : Human Kinetics, P.O. Box 5076, 1996. 302 s. ISBN 0-87322-475-2.
ISHMAHEL, W. K., SHORBE, H. B. Care of the back : Phiadelphia : Lippincott Williams & Wilkins, 1985. 32 s. ISBN 0-397-50710-0.
KAPANJI, I., A. The physiology of joints : London : Churchill Livingston, , 2007.
ISBN 10-443-10350-X, 978-0-443-03618-7, 10-070-202-9599.
SUNIL, V.J. Ayurveda & Panchakarma {The Science of Healing and Rejuvenation} : Twin Lakes, Wisconsin: Lotus Press, P.O. Box 325, 1997. 301 s.
ISBN 0-914955-37-3.
Last update: Mgr. Marek Ploc (02.06.2015)
KYRALOVÁ,M., MATOUŠOVÁ,M. Zdravotní TV. II.část. Praha: Sport pro všechny, 1995. 173 s. ISBN 80-85 228 -24-6
KABELÍKOVÁ,K.,VÁVROVÁ,M. Cvičení k obnovení a udržování svalové rovnováhy. Praha: Grada, 1997, 240 s. ISBN 80-7169-384-7
VÉLE,F. Kineziologie pro klinickou praxi. Praha:Grada, 1997. 272 s. ISBN 80-7169-256-5
STRNAD,P. Vybrané kapitoly z TV zdravotně oslabených. Praha: SPN, 1987. 162 s.
BURSOVÁ,M. Kompenzační cvičení. Praha? Grada, 2005. 184 s. ISBN 80-247-0948-1k
HOŠKOVÁ,B. a kol. Vademecum, ZTV - (druhy oslabení) Praha : Karolinum 2013
HOŠKOVÁ,B.,MATOUŠOVÁ,M. Kapitoly z didaktiky zdravotní tělesné výchovy. Praha: Karolinum,1998.134s
Requirements to the exam -
Last update: PhDr. Klára Daďová, Ph.D. (30.10.2019)
Requirements for achievement of the credit:
Complete attendance, achievement of corrective exercises (ability to show the exercises), test, oral examination.
Last update: Mgr. Marek Ploc (02.06.2015)
Požadavky na zápočet a zkoušku:
100% docházka na semináře a cvičení.
Seminární práce (metodický výstup).
Písemný test, ústní zkouška.
Syllabus -
Last update: PhDr. Klára Daďová, Ph.D. (30.10.2019)
Lectures:
1. Introduction. History of Remedial PE (Health-enhancing PE), its aim and tasks. Categories of impairments.
2. Cervical spine. Hyperlordosis of the C spine and hyperkyphotic carriage in thoracic spine.
3. Main muscles, which influence movements in lumbar region of the spine. Range of movement and joint mobility.
4. Muscles of the hip, their importance in the carriage of the pelvis and spinal column.
5. Breathing exercises. Use of breathing exercises.
6. Diaphragm, abdominal wall, pelvic floor muscles and their relation.
7. Theory about relaxation exercises applied for people with health impairment.
Practicals:
1. Basic positions for compensatory exercises - lying positions.
2. Sitting positions, their modification for alignment segments of human body.
3. Standing positions, their modifications and fixation of an attention to the feet, pelvis and head.
4. Tonic postural muscles and phasic postural muscles; their possibilities to balancing by movement.
5. Corrective exercises to equilibrium of muscles which influence the right function of the cervical spine.
6. Corrective exercises by hyperkyphotic carriage in thoracic spine.
7. Basic movements by pelvis. Corrective exercises by hyperlordotic curvature of the lumbar spine.
8. Symmetrical, harmonious, slow, fluent and controlled movement during scoliotic carriage of the spine.
9. Recapitulation of corrective exercises by different deviations at the carriage of the spinal column.
10. Diagnostics of breathing movements; BE without accompanying movements of parts of the body.
11. BE facilitating breathing in abdominal region. BE with accompanying movements of parts of the body.
12. BE facilitating breathing movements in middle and upper parts of the ribcage. Whole breath control.
13. Different forms of volitional relaxation exercises.
14. Requirements for the credit.
Last update: Mgr. Marek Ploc (02.06.2015)
Přednášky:
1. Úvod do studia, stručný přehled vývoje zdravotní TV, koncepce a cíle. Kategorie oslabení. Studijní materiály.
2. Řízení vyučovacího procesu ve zdravotní TV, organizační formy. Úloha učitele. Úloha prevence a kompenzace. Pohyb a význam jeho kvality.
3. Základní pojmy z patologie, příčiny vzniku poruch hybného systému, vliv civilizačních faktorů, základní typy poruch hybného systému.
4. Testování a diagnostika poruch hybného systému, základní pohybové stereotypy, svalová dysbalance.
5. Oslabení respiračního systému a pohybová aktivita.
6. Oslabení kardiovaskulárního systému a pohybová aktivita.
7. Ostatní interní oslabení, jejich specifické rysy a charakter pohybových činností. Věkové zvláštnosti a zdravotní TV.
Semináře a cvičení:
1. Výchozí cvičební polohy - jejich význam. Cvičební tvary podle účelu : uvolňovací, protahovací, posilovací. Základní cvičební tvary ve výchozích polohách. Nácvik jednoduchých pohybových stereotypů I.
2. Základní cvičební tvary ve výchozích cvičebních polohách. Nácvik jednoduchých pohybových stereotypů II.
3. Metodické zásady výchovy ke správnému držení těla - oblast hrudní a krční páteře.
4. Metodické zásady výchovy ke správnému držení těla - oblast pánve a dolních končetin.
5. Význam dechu a dechová cvičení. Metodika nácviku jednotlivých typů dýchání. Dechová cvičení bez doprovodných pohybů částí těla.
6. Dechová cvičení s doprovodnými pohyby částí těla.
7. Dechová cvičení při lokomočních pohybech. Využití dechových cvičení k rozvoji posturálního stereotypu.
8. Relaxační cvičení, metodické postupy nácviku relaxace I.
9. Relaxační cvičení, metodické postupy nácviku relaxace II.
10. Charakter pohybových aktivit a cvičebních jednotek pro různé kategorie oslabení I. Metodické výstupy.
11. Charakter pohybových aktivit a cvičebních jednotek pro různé kategorie oslabení II. Metodické výstupy.
12. Vytrvalostní a posilovací cvičení u různých věkových kategorií. Metodické výstupy.
13. Využití cvičebních pomůcek ve zdravotní TV. Metodické výstupy.