Fundamentals of Methodology for Teachers - APD190022
|
|
|
||
Last update: Mgr. Jarmila Andrlová (13.07.2023)
CÍLE KURZU V tomto kurzu si studující osvojí základní metodologické znalosti a postupy v pedagogickém výzkumu a budou schopni připravit návrh vlastního výzkumného pedagogického projektu. ANOTACE 1. TÉMA: Výzkum v sociálních vědách, specifika vědeckého výzkumu pedagogických jevů • principy vědeckého výzkumu • věda, výzkum, vědecká teorie • možnosti a omezení vědeckého poznání • metodologie vědy • výzkumný proces • pedagogický výzkum a jeho specifika 2. TÉMA: Metodologické debaty a etická dilemata v pedagogickém výzkumu • validita • reliabilita • praktičnost • subjektivita vs. objektivita • měřitelnost • informovaný souhlas • důvěrnost, anonymita, emoční bezpečí participantů • motivace participantů k výzkumu 3. TÉMA: Kvalitativní, kvantitativní a smíšené (kombinovaný) výzkumné designy • kvalitativní výzkum: základní principy • kvantitativní výzkum: základní principy • smíšený výzkum: základní principy • výhody a limity výzkumných designů 4. TÉMA: Metody sběru dat v pedagogickém výzkumu • pozorování • rozhovor • focus group • dotazník • didaktický test • sociometrie • obsahová analýza • experiment 5. TÉMA: Metoda pozorování v pedagogickém výzkumu • typy pozorování • zajištění kvality pozorování • techniky standardizovaného pozorování 6. TÉMA: Dotazník v pedagogickém výzkumu • druhy položek v dotazníku • vlastnosti dobrého dotazníku • konstrukce dotazníku • realizace dotazníkového šetření • analýza dat z dotazníku 7. TÉMA: Rozhovor v pedagogickém výzkumu • Strukturovaný, polo-strukturovaný a nestrukturovaný rozhovor • rozhovor pomocí návodu • neformální rozhovor • narativní a fenomenologický rozhovor • skupinový rozhovor 8. TÉMA: Návrh výzkumného projektu • výzkumný projekt • výzkumný problém • rešerše literatury • příprava výzkumných metod • sběr a zpracování dat • analýza a interpretace dat • prezentace výsledků 9. TÉMA: Kvantitativní výzkumný projekt • stanovení výzkumného problému a cíle výzkumu • formulace hypotéz • chyby při formulaci hypotéz • testování hypotéz • výzkumné metody • výzkumný vzorek • etické aspekty • kritéria kvality kvantitativního výzkumu • sběr, zpracování a vyhodnocení dat • výsledky výzkumu 10. TÉMA: Kvalitativní výzkumný projekt • stanovení výzkumného problému, konceptuální rámec • výzkumný účel a cíl • výzkumné otázky • výzkumné metody • výběr vzorku • validita výzkumu • etické aspekty • kritéria kvality kvalitativního výzkumu • Základní designy kvalitativního výzkumu (případová studie, etnografický výzkum, zakotvená teorie, biografický výzkum, atd. • sběr, zpracování a vyhodnocení dat • výsledky výzkumu LITERATURA ZÁKLADNÍ Ferjenčík, J.: Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha: Portál, 2000. Chráska, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007. Skutil, M. a kol.: Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál, 2011. Švaříček, R., Šeďová, K. a kol.: Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: pravidla hry. Praha: Portál, 2007. LITERATURA ROZŠÍŘENÁ Creswell, J.W. Research Design. Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. Sage: London, 2014. Disman, M. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. Praha: Karolinum, 1999. Gavora, P.: Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. Hendl, J. Kvalitativní výzkum. 2. vyd. Praha: Portál, 2008. Chráska, M. Základy výzkumu v pedagogice. Olomouc: Pedagogická fakulta UP, 1998. Chráska, M. Didaktické testy. Brno: Paido, 1999. Maňák, J., Švec, V. (ed.). Cesty pedagogického výzkumu : pedagogický výzkum v teorii a praxi. Brno: Paido, 2004. Pelikán, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 2006. Průcha, J. Pedagogický výzkum: uvedení do teorie a praxe. Praha: Karolinum, 1995. Řiháček, T., Čermák, I., Hytych, R. a kol.: Kvalitativní analýza: čtyři přístupy. Brno: Masarykova univerzita, 2014. Švec, V., Hrbáčková, K. Průvodce metodologií pedagogického výzkumu. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2007. POŽADAVKY KE ZKOUŠCE • Písemný test zjišťující orientaci v uvedených tématech. Je povoleno plnění předmětu v dalším úseku studia. |