Educational Psychology II - APD190015
|
|
|
||
Last update: Mgr. Jarmila Andrlová (13.07.2023)
Cílem předmětu je vytvořit základ pro porozumění pedagogicko-psychologické problematice s ohledem na současné směry v pedagogické psychologii. The aim of the course is to create a basis for understanding pedagogical-psychological issues with regard tocurrent trends in educational psychology. Osnova předmětu: 1. Autoregulace učení – teoretické přístupy, metakognice a učení, vytváření metakognitivních dovedností ve vyučování 2. Motivace v pedagogických situacích – vybrané teoretické přístupy, typy motivace, motivace žáků k učení,motivace a nuda,atribuční teorie a její aplikace ve školní praxi, ovlivňování učební motivace 3. Hodnocení ve škole – podstata, funkce, formy hodnocení, sebehodnocení 4. Komunikace ve škole. 5. Klima školní třídy - vymezení pojmu, základní dimenze klimatu, výzkumy klimatu školní třídy. Kultura školy,klima školy. 6. Sociokulturní background žáka, teorie sociokulturního handicapu (Kohn, B. Bernstein, P. Bourdieu) 7. Rodinná a/versus školní socializace – výchovné styly v rodině, charakteristika modu socializace v rodině a ve škole, role rodiče a role učitele, osvojování role žáka 8. Vztahy mezi rodinou a školou - odlišnost pozic a vidění problémů, obtížnost komunikace a dialogu Studijní literatura Základní literatura: Čáp, J., & Mareš, J. (2007). Psychologie pro učitele. Vyd. 2. Praha: Portál.<br> Fontana, D. (2010). Psychologie ve školní praxi: Příručka pro učitele. Praha: Portál.<br> Mareš, J. (2013). Pedagogická psychologie. Praha: Portál.<br> Woolfolk, A. (2012). Educational psychology. 12th ed. Pearson.<br> Doporučená literatura dle jednotlivých okruhů:<br> (1)<br> Fischer, R. (1997). Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál.<br> Helus, Z., & Pavelková, I. (1992). Vedení žáků ke vzdělávací autoregulaci a humanizace školy. Pedagogika, 42 (2). <br> 197-<br> 208.<br> Krykorková, H., & Chvál, M. (2001). Rozvoj metakognice – cesta k hodnotnějšímu poznání. Pedagogika, 51 (2). <br> 185-196.<br> Krykorková, H. et al. (2008). Metakognice a autoregulace. Praha: FF UK.<br> Kulič, V. (1992). Psychologie řízeného učení. Praha: Academia.<br> (2)<br> Hrabal, V., Man, F., & Pavelková, I. (1989). Psychologické otázky motivace ve škole. Praha: SPN.<br> Man, F., & Mareš, J. (2005). Výkonová motivace a prožitek typu flow. Pedagogika, 55, (2). 151-171.<br> 63<br> Man F., Mareš J., & Stuchlíková I. (2000). Paradoxní účinky učitelových motivačních postupů. Pedagogika, 50. 224<br> -235.<br> Pavelková, I. (1990). Perspektivní orientace jako činitel rozvoje osobnosti. Praha: Academia.<br> Pavelková, I. (2002). Motivace žáků k učení. Perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. <br> Praha: UK.<br> Pavelková, I. (2010). Nuda ve škole In Krykorková, H., Váňová, R. et al. Učitel v současné škole. Praha: Karolinum.<br> Výrost, J., & Slaměník, I. (2008). Sociální psychologie. Praha: Grada.<br> (3)<br> Číhalová, E., & Mayer, I. (1997). Klasifikace a slovní hodnocení. Praha: Agentura Strom.<br> Dvořáková, M. (2011). Hodnocení ve vyučování in Vališová, A., Kasíková, H. et al. Pedagogika pro učitele. 2. <br> vydání.<br> Praha: Grada.<br> Kolář, Z., & Šikulová, R. (2005). Hodnocení žáků. Praha: Grada.<br> Košťálová, H., Miková, Š., & Stang, J. (2008). Školní hodnocení žáků a studentů se zaměřením na slovní <br> hodnocení. Praha:<br> Portál.<br> Slavík, J. (1999). Hodnocení v současné škole. Praha: Portál.<br> (4)<br> Gavora, P. (2005). Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido.<br> Mareš, J., & Křivohlavý, J. (1995). Komunikace ve škole. Brno: MU.<br> Nelešovská, Alena. (2005). Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada.<br> Šeďová, K., Švaříček, R., & Šalamounová, Z. (2012). Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál.<br> Vybíral, Z. (2005). Psychologie komunikace. Praha: Portál.<br> (5)<br> Čapek, R. (2010). Třídní klima a školní klima. Praha: Grada.<br> Grecmanová, H. (2008). Klima školy. Olomouc: Hanex.<br> Ježek, S. (Ed.). (2003). Psychosociální klima školy I. Brno: MSD.<br> Ježek, S. (Ed.). (2004). Psychosociální klima školy II. Brno: MSD.<br> Ježek, S. (Ed.). (2005). Psychosociální klima školy III. Brno: MSD.<br> Klusák, M. (1994). Vědět, jak zacházet s klimatem ve třídě. Pedagogika, 44, (1). 61-67.<br> Mareš, J. (1998). Sociální klima školní třídy. Přehledová studie a manuál české verze dotazníku CES – Classroom<br> Environment Scale. Praha: IPPP.<br> Mareš, J., & Ježek, S. (2006). Kvalitativní metody pro diagnostiku psychosociálního klimatu školy. Pedagogická <br> revue, 58,<br> (1). 30-45.<br> Mareš, J., & Křivohlavý, J. (1995). Komunikace ve škole. Brno: MU.<br> (6)<br> Bourdieu, P. (1998). Teorie jednání. Praha: Karolinum.<br> De Singly, F. (1999). Sociologie současné rodiny. Praha: Portál.<br> Dopita, M. (2007). Pierre Bourdieu - o umění, výchově a společnosti: reflexe sociologie praxe Pierra Bourdieua v <br> české<br> sociologii. Olomouc: Univerzita Palackého.<br> Katrňák, T. (2004). Odsouzeni k manuální práci. Praha: SLON.<br> Knausová, I. (2002), Ověření platnosti Bernsteinovy teorie jazykové socializace v českém prostředí. Pedagogická <br> orientace,2. 99-107.<br> Knausová, I. (2006). Problémy jazykové socializace: Ověření platnosti Bernsteinovy teorie jazykové socializace v <br> českémprostředí. 1. vydání. Olomouc: Votobia.<br> Matějů, P., Straková, J., et al. (2006). Nerovné šance na vzdělávání: Vzdělanostní nerovnosti v České republice. <br> Praha:Academia.<br> Matějů, P., Straková, J., & Veselý, A. (Eds.). (2010). Nerovnosti ve vzdělávání: Od měření k řešení. Praha: SLON<br> Prokop, J. (2003). Sociolog výchovy Pierre Bourdieu (1930-2002) a jeho teorie reprodukce. Pedagogická <br> orientace, 3. 96-107. (7) a (8)<br> Havlík, R., & Koťa, J. (2002). Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál.<br> Možný, I. (1999). Sociologie rodiny. Praha: SLON.<br> Možný, I. (2004). Česká rodina pozdní modernity. Nová podoba starého partnera a rivala školy.<br> Pedagogika, 54 (4). 309–325.<br> Rabušicová, M., Čiháček, V., Emmerová, K., & Šeďová, K. (2003). Role rodičů ve vztahu ke škole – empirická <br> zjištění.<br> Pedagogika, 53 (3). 309–319.<br> Rabušicová, M., Šeďová, K., Trnková, K., & Čiháček, V. (2004). Škola a (versus) rodina. Brno: MU.<br> Šeďová, K. (2009). Tiché partnerství: vztahy mezi rodiči a učitelkami na prvním stupni základní<br> školy. Studia paedagogica, 14 (1). 27–52.<br> Štech, S. (2003). Škola, nebo domácí vzdělávání? Teoretická komplikace jedné praktické otázky. Pedagogika, 53 <br> (4). 418-436.<br> Štech, S., & Viktorová, I. (2001). Vztahy rodiny a školy – hledání dialogu. In Kolláriková, Z., Pupala, B. Předškolní a<br> primární pedagogika. Praha: Portál.<br> Vojtíšková, K. (2010). Interakce rodiny a školy pohledem matek. Pedagogika, 60 (2). 115–116.<br> Je povoleno plnění předmětu v dalším úseku studia. |