|
|
|
||
Last update: Mgr. Lenka Schneider (22.02.2024)
Upozorňujeme studující jiných programů než hudební věda, že vstup do Klementina je možný pouze s platným čtenářským průkazem. Za případné komplikace se omlouváme a těšíme se na Vaši návštěvu. Předmět navazuje na Specializovanou analýzu I, jejíž obsah rozšiřuje o vybraná témata z hudby 20. století. Má rovněž teoretickou a analytickou část. Cílem rozborů je poznání široké škály kompozičních technik a estetických směrů 20. století z pohledu hudební struktury. Kromě samotných rozborů skladeb bude věnována pozornost vybraným problémům hudební teorie 20. století, metodologii analýzy a novodobým analytickým nástrojům. Témata: Chromatická harmonie a cesta k atonalitě Harmonické teorie 20. století (Hindemith, Schenker, Schoenberg) Harmonická symetrie u Bartóka (Lendvai) Teorie neuspořádaných tónových množin a její uplatnění v analýze (Forte) Modalita a analýza modálních struktur (Messiaen, Tichý) Moderní harmonie, souzvukové druhy (Janeček) Kompoziční metody a teorie Nové hudby (Boulez, Stockhausen) Aleatorní a témbrová hudba (Lutoslawski, Ligeti) Spektrální hudba – kompozice s tónovými frekvencemi (Grisey) Instrumentář a speciální nástrojové techniky (Bartolozzi) Česká kompoziční teorie (Kohoutek, Piňos, Kapr) Skladby k rozboru: Debussy - Moře Bohuslav Martinů - Fantaisies symphoniques Messiaen - Trois petites liturgies Bartók - smyčcové kvartety Alban Berg - Houslový koncert Boulez - Le marteau sans maitre, Dérive Grisey - Vortex tempurum Schönberg - Klavírní kus op. 33a, 5 orchestrálních kusů op. 16. Crumb – Vox Balaenae Klusák - Variace na téma GM Lutoslawski - Chain I Ligeti – Atmospheres |
|
||
Last update: UHVPUDLAK (02.10.2016)
Prohloubení vědomostí z hudební teorie hudby 19. a 20. století a procvičení praktických analytických dovedností. Příprava na státní zkoušku z hudební analýzy. |
|
||
Last update: UHVPUDLAK (02.10.2016)
Janeček, Karel: Základy moderní harmonie. Nakladatelství ČSAV, Praha 1965. Jelinek, Hans: Anleitung zur Zvölftonkomposition (český překlad Uvedení do dodekafonické skladby, přeložil Eduard Herzog, Supraphon, Praha-Bratislava 1967. Risinger, Karel: Základní harmonické funkce v soudobé hudbě. SNKLHU, knižnice Hudební rozpravy, Praha 1958. Risinger, Karel: Nauka o harmonii XX. století. Supraphon, Praha 1978. Tichý, Vladimír: Modalita. Živá hudba VIII, SPN, Praha 1983. Tichý, Vladimír: Úvod do studia hudební kinetiky. HAMU, Praha Tichý, Vladimír: Harmonické pole. In: Živá hudba. AMU, Praha 2003. The Cambridge History of Western MusicTheory, Cambridge University Press, 2008 Nicolas Ruwet: Langage, musique, poésie, Seuil, 1972 Heinrich Schenker: Neue Musikalische Theorien und Phantasien, UE, Berlin Stuttgart, 1978 Felix Salzer: Structural Hearing, Dover Publications 1962 Fred Lerdahl, Ray Jackendoff: A Generative Theory of Tonal Music, The MIT Press, 1996 Allen Forte: The Structure of Atonal Music, Yale University Press, 1977 Messiaen, Olivier: Technique de mon langage musical, A. Leduc, Paris 1944. Piňos, Alois: Tónové skupiny. Supraphon, Praha 1971 Hindemith, Paul: Unterweisung im Tonsatz I., theoretischer Teil. B. Schotts Söhne, Mainz 1940. (Nové rozšířené vydání.) Kohoutek, Ctirad: Novodobé skladebné směry v hudbě. Vyd. 2., SHV, Praha 1965. Kohoutek, Ctirad: Projektová hudební kompozice. SPN, Praha 1969. |
|
||
Last update: UHVPUDLAK (02.10.2016)
Atestace na konci roku bude spočívat v písemném testu na témata z obou semestrů a odevzdání práce s vlastním rozborem. |